تاور کرین (جرثقیل برجی)

بازرسی تاورکرین عبارت است از انطباق طراحی، ساخت و کارکرد جرثقیل‏‌ها با اصول مهندسی ایمنی. بازرسی تاورکرین از پیش نیازهای بی قید و شرط برای جلوگیری از خطرات احتمالی در تاورکرین‏ ها است. خطراتی که ممکن است به سبب نقص عملکرد اجزاء جرثقیل و یا نقص در ایمنی تجهیزات باشند، می‌‏توانند توسط بازرسی تاورکرین پیشگیری شوند.

تاورکرین

علاوه بر بازرسی تاورکرین قبل از راه ‌اندازی اولیه، در صورتی که هرگونه تغییری در ساختار جرثقیل ضروری باشد، بازرسی فنی نیز باید تکرار شود. بازرسی‏ تاورکرین و صدور گواهینامه سلامت تاورکرین نیز باید به صورت دوره‌‏ای انجام پذیرند. هدف این راهنما یادآوری توصیه‌ها و نکات ایمنی برای کاربران و بازرسان تاورکرین‏‌ها است. به کمک این اطلاعات تشخیص تاورکرین ایمن و نا‏ایمن برای هر یک از کاربران به سادگی مهیا خواهد شد.

علاوه بر آن، این راهنما ضوابط الزامی که در طی هر دوره بازرسی فنی مورد توجه قرار می‏‌گیرد را گوشزد می کند. نهایتاً می‏‌تواند به عنوان دفترچه توصیه‏‌های ایمنی سازندگان تاورکرین در جهت افزایش ضریب ایمنی عملیات باربرداری مورد استفاده قرار گیرد.

بازرسی تاور کرین

این نوع جرثقیل ها برای پروژه های بزرگ ساختمانی یا برج سازی و… استفاده می شود و به دلیل اینکه دامنه کاری بسیار زیادی دارند نمی توان منطقه یا محدوده باربرداری یا بارگیری را خالی از سکنه یا به اصطلاح منطقه را ایمن نمود به همین دلیل بازرسی دوره ای این نوع جرثقیل همچنین استفاده از جرثقیل های بروز و استاندارد دارای اهمیت ویژه ای می باشد تا از بروز هرگونه حادثه جانی و مالی جلوگیری به عمل آید. بازرسی و صدور گواهینامه تاورکرین را مطابق استاندارد ASME B30.3 در سه مرحله انجام می‌دهد:

  1. بازرسی و مشاوره قبل از خرید تاورکرین
  2. بازرسی حین نصب تاورکرین
  3. بازرسی پس از نصب تاورکرین
تاورکرین

بازرسی قبل از خرید و بازرسی و صدور گواهینامه تاورکرین در حین سرویس قویاً توصیه می‌گردد. این نوع بازرسی‌ها باعث می‌گردد تا چنانچه عدم انطباقی در قطعات اصلی تاورکرین وجود داشته باشد توسط کارشناس و بازرس مشخص شده و قبل از نصب تاور کرین موارد عدم انطباق رفع گردد. برطرف کردن برخی از موارد عدم انطباق (به طور مثال مردود شدن یکی از سکشن‌های اصلی) پس از نصب تاورکرین ممکن است مستلزم صرف هزینه‌های زیادی شود.

بازرسی حین نصب شامل بررسی کلیه قطعات اصلی شامل قطعات ارتفاعی (سکشن‌ها) ، بازوی جلویی (jib) ، بازوی عقبی (conter jib) ، وزنه‌های تعادل (counterweight)، کابین، کاج، فنداسیون و …. است. با توجه به اینکه این قطعات هنوز نصب نشده‌اند و روی زمین هستند، بازرس می‌تواند آنها را به راحتی بررسی کرده و چنانچه مورد تایید نباشند در نصب از آنها استفاده نشود.

بازرسی تاورکرین پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بازرس تاورکرین بایستی علاوه بر تسلط کامل به استانداردهای مربوطه، از تجربه بازرسی نیز برخوردار باشد. بازرس بایستی بتواند عدم انطباق‌های بحرانی را از غیر بحرانی تشخیص داده و برای برخورد با هریک، از دستورالعمل خاصی پیروی نماید. برای دریافت اطلاعات کامل و جامع در خصوص بازرسی تاورکرین و انواع تست‌های عملکردی، می‌توانید به مقاله‌ای در سایت این شرکت با عنوان “بازرسی و صدور گواهینامه تاورکرین” مراجه نمایید.

همچنین می‌توانید خلاصه کلیه مراحل بازرسی تاورکرین و تست بار که در حالت عادی  ۵ الی ۶ ساعت زمان‌ می‌برد را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید.

مراحل بازرسی تاور کرین

سطوح مختلفی از اقدامات در خصوص نگهداری و همچنین بازرسی تاور کرین وجود دارند. شرکت بهره بردار (نصاب) موظف است اقدامات مناسب را در جهت به حداکثر رساندن ایمنی دستگاه به عمل آورد.
در فرآیند نگهداری و بازرسی تاورکرین، کلیه توصیه‏‌های سازنده مبنی بر بازرسی‏ فنی دوره ‌ای و همچنین مطابقت آنها با استاندارد‏های ملی می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرند.

بازرسی و صدور گواهینامه سلامت تاورکرین بر اساس استاندارد ASME B30.3 توسط افراد متخصص و آموزش دیده شرکت آستا به صورت دوره ای انجام می‌پذیرد. بازرسی‌های دوره‌ای متضمن ایمنی تاورکرین بوده و به طور مختصر به شرح ذیل می باشد:

بازرسی تاورکرین
  • شناسایی انواع جرثقیل برجی ( تاورکرین ) و آشنایی با جدول بار
  • شناسایی ریسکها و خطرات در حین بازرسی و رفع موانع در زمان بازرسی
  • بازرسی قطعات ارتفاعی دستگاه و تشخیص اصالت آنها
  • بررسی کلیه مسیرهای دسترسی به قسمتهای مختلف جرثقیل برجی مانند پله ها ، نرده ها و پاگردها از لحاظ ایمنی
  • وجود سیستم ارت مناسب و بررسی مقاومت آن
  • بررسی کلیه اتصالات قطعات ارتفاعی ، بازویی جلو ، بازویی متعادل کننده ، گردان ، وزنه های تعادل شامل بررسی پیچ مهره و یا پین و اشپیل
  • بازرسی کابین جرثقیل برجی ( تاور کرین ) شامل بررسی دید مناسب اپراتور ، شیشه ها ، صندلی ، لیورها ، سیستم تهویه ، ارتباط بی سیم و ….
  • بررسی وزنه های تعادل و تطبیق وزنه ها با طول بازویی جلو بر اساس کاتالوگ دستگاه
  • بررسی کمربند های ارتفاعی مطابق کاتالوگ دستگاه
  • بررسی قطع کن های اضافه بار و کلید های محدود کننده حرکت قلاب و کالسکه
  • بررسی سیستم های هشدار دهنده
  • بررسی عملکرد جرثقیل برجی ( تاورکرین ) در حرکت گردان ، قلاب و کالسکه
  • انجام تست بار با توجه به جدول بار

فواصل بازرسی تاور کرین و تخصص‌ های مورد نیاز بازرسان

فواصل بازرسی تاورکرین و تخصص مورد نیاز برای بازرسان به اختصار در جدول روبرو آورده شده است. برای توضیحات بیشتر در خصوص تخصص در جدول فوق به استانداردهای ISO9927 ، FEMI.007 مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر به دستورالعمل سازندگان و مقررات ملی FEMI.007 مراجعه نمائید. (www.fem-eur.com)
در بسیاری از کشورهای اروپایی، سوابق برپایی تاورکرین و سایر اتفاقات مربوط به آنها در کتابچه ثبت عملکرد روزانه سیستم (log book) ثبت می‏‌شود. این دفترچه توسط افراد آموزش دیده امضا و توسط شرکت بهره‏‌بردار نگهداری می‏‌شود.

فواصل بازرسی تاورکرین

توصیه اکید سازندگان به استفاده‌کنندگان نهایی از تاورکرین‏‌ها نگهداری کلیه اسناد و مدارک تاورکرین است. این مدارک شامل مستندات تعمیر، نگهداری و بازرسی‏ تاورکرین مورد استفاده است. استفاده‌کنندگان از تاورکرین موظف هستند که گواهی سلامت تاور کرین صادره توسط بازرسان متخصص و با صلاحیت از مراجع ذیصلاح را به روز نگه‌دارند. با رعایت کلیه موارد یاد شده در طول زمان استفاده از تاورکرین، شرکت بهره‏‌بردار می‏‌تواند علاوه بر افزایش اعتبار و قابلیت اعتماد تاورکرین خود، عملکرد ایمن و عاری از حادثه آن را در محیط کار تضمین نماید.

شش خطر عمده هنگام کار با تاورکرین

  1. نقص ساختاری: نقص در هر یک از اجزای جرثقیل مانند بوم ، سیم بکسل، قلاب، سیستم بالابری و غیره. واژگونی جرثقیل‌های برجی (تاورکرین) می‌تواند نتیجه نقص در اجزای ساختاری بوده باشد. این قسمت‌های مختلف ممکن است به طور مناسب در کنار یکدیگر قرار داده نشده باشند. همچنین به دلیل اضافه بار یا خستگی و خوردگی فلز اتفاق بیفتد.
  2. واژگونی جرثقیل: واژگونی این نوع جرثقیل ها می تواند به علت عدم پایداری آن هنگام اضافه بار اتفاق بیفتد. عدم استفاده صحیح از وزنه های تعادلی، بستن نادرست پیچ و مهره های اتصال دهنده، عدم نصب صحیح تیرهای اتصالی، طراحی ضعیف ستون از عوامل موثر در واژگونی تاورکرین هستند.
  3. برخورد و تماس جرثقیل با سایر تاسیسات مجاور ( جرثقیل‌های دیگر ، خطوط برق، ساختمان ها و …)
  4. سقوط اشیاء (هنگام برپایی یا برچیدن جرثقیل برجی)
  5. سقوط افراد از ارتفاع (هنگام برپایی یا برچیدنجرثقیل یرجی)
  6. سقوط بار: گهگاه نقص در روش بستن و بلند کردن بار یا کنترل ضعیف بار معلق توسط راننده باعث برخورد بار به ستون جرثقیل یا سقوط بار بر روی زمین و سازه های زیر آن می شود.

ایمنی برپایی و برچیدن تاورکرین (ERECTION & DISMANTLE)

تاورکرین دستگاهی است که ممکن است در طول عمر کاری خود به دفعات برپا و برچیده شود. مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین بر عهده گروه نصابان تاورکرین قرار دارد و کاری کاملاً تخصصی و نیازمند دانش فنی و تجربه است. برای آشنایی با روند برپایی و برچیدن تاورکرین و همچنین آشنایی با برخی از قطعات اصلی تاورکرین این ویدئو را تماشا کنید.

همانطوری که در فیلم مشاهده کردید، برپایی و برچیدن تاورکرین همیشه همراه با ریسک‌های خاص به خود است. رعایت این موارد ایمنی در هنگام مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین کمک بزرگی به تامین ایمنی این عملیات می‌نماید.

  • پایداری دستگاه جرثقیل تاور کرین در نظر گرفته شود.
  • تاثیرات منفی روی سایر تاسیسات مجاور لحاظ شود.
  • استفاده از ابزار دستی، ماشین ابزار و تجهیزات ویژه و مناسب این عملیات مهم است.
  • اجزای در حال نصب در تاورکرین به خوبی مهار شده و کنترل شوند.
  • شرایط محیطی مانند رطوبت و باد شدید در نظر گرفته شود.
  • رویه های نصب تجهیزات برقی دستگاه رعایت شود.
  • از افراد ماهر و مجاز برای برپایی و برچیدن استفاده شود.
  • ترتیب در عملیات برپایی و برچیدن تاورکرین لحاظ شود.
  • به یاد داشته باشید تا زمانی که یک قطعه را محکم سر جای خود نبسته‌اید هرگز آن را رها نکنید.
  • استفاده از پیچ و مهره‌های سالم و استاندارد در جرثقیل تاور کرین بسیار حائز اهمیت است.
  • برپایی و برچیدن تاورکرین بهتر است در خارج از زمان کاری انجام شود تا افراد کمتری در معرض خطر باشند.
  • از تردد نفرات در پشت، زیر و اطراف تاورکرین و وزنه‌های تعادلی هنگام بالا بردن قالب نصاب، جلوگیری شود.
  • هرگونه عملیات چرخشی هنگام بالابردن قالب نصاب ممنوع است.
  • حداکثر سرعت باد مجاز هنگام عملیات بالابردن قالب نصاب ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.
  • برای جلوگیری از سقوط نفرات، تمام پرتگاه‌ها و لبه‌ها بایستی توسط نرده و توری فلزی حفاظ گذاری شوند.
  • هنگام برپایی و برچیدن تاورکرین، مراقب خطوط برق هوایی باشید.
  • تمام نفرات هنگام کار باید از وسایل حفاظت فردی مخصوصا کمربند ایمنی استفاده کنند.
  • هنگام عملیات برپایی یا برچیدن تاورکرین حداقل فاصله ۲۰ متر از ستون جرثقیل به عنوان منطقه خطرناک توسط نوار خطر و موانع ایمنی مشخص شود.
  • تمام سطوح راهروها و راه پله‌ها در تاورکرین باید از مواد غیر لغزنده مانند صفحات فلزی آجدار پوشیده شود.

نقش بازرسی تاورکرین در برپایی و برچیدن اصولی تاورکرین

تاور کرین‌ ها به دلیل نوع کاربری شان عموماً به دفعات در پروژه های مختلف برپا و برچیده می‏‌شوند. برای ایمن نگه داشتن این تجهیز ضروری است که مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین توسط پرسنل آموزش دیده و بر طبق دستورالعمل‏‌های کارخانه سازنده انجام گیرد. گواهینامه سلامت هر تاورکرین پس از هربار برپا و برچیده شدن باطل شده و نیاز به بازرسی مجدد توسط شرکت‌ های بازرسی ذیصلاح دارد. تاور کرین دستگاهی است که پس از نصب به تنهایی قابلیت افزایش ارتفاع (اضافه کردن سکشن ارتفاعی) را دارد. به خاطر داشته باشید که پس از هر بار افزایش ارتفاع نیز گواهی سلامت تاورکرین باطل شده و بایستی مجدداً مورد بازرسی قرار گیرد.

اگر بازرسی از تاورکرین قبل از مرحله مونتاژ شروع شود،‌نتیجه کار بسیار بهتر خواهد بود. در این صورت بازرس می‌تواند دسترسی بهتری به قطعات داشته و در صورت معیوب بودن هر یک از قطعات ساختاری تاور کرین، از نصب آن جلوگیری نماید.

بازرسی تاورکرین

ایمنی تاور کرین

ایمنی تاور کرین از آن جهت بسیار مورد تاکید است که ایمنی سایر افراد و تجهیزات حاضر در پروژه نیز تا حد زیادی به آن وابسته است. موارد ایمنی تاورکرین مندرج در استاندارد مربوطه شامل ایمنی و پایداری دستگاه،‌ ایمنی نصب و راه اندازی،‌ ایمنی ترمزها و ایمنی کابین اپراتور و بخش های متنوع زیادی است که به صورت جداگانه در مقاله ایمنی تاور کرین به آن پرداخته شده است.  برای مطالعه این مقاله روی این دکمه کلیک کنید.

تاور کرین ایمن چیست؟

ایمنی تاورکرین اساساً به میزان رعایت الزامات ایمنی توسط شرکت‌های سازنده و بهره‏ بردار بستگی دارد. این الزامات به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. الزامات ایمنی سازندگان
  2. الزامات ایمنی شرکت‌های بهره‏ بردار
  3. الزامات ایمنی سازندگان اروپایی

۱- الزامات ایمنی سازندگان

کلیه سازندگان موظفند کلیه امور طراحی و ساخت را بر بخشنامه‏‌های ۲۰۰۶/۴۲/EC ، ۲۰۰۴/۱۰۸/EC، ۲۰۰۰/۱۴/EC، ۲۰۰۶/۹۵/E منطبق سازند. کلیه سازندگان در اروپا بایستی در طراحی، ساخت و راه‏ اندازی تاورکرین معیارهای مناسب را براساس بخشنامه‏‌های فوق‌الذکر در نظر گرفته و از انطباق آن معیارها با اصول ایمنی و الزامات بهداشت محیط کار اطمینان حاصل نمایند.

بیانیه انطباق EC یکی از مدارک الزامی صادره توسط سازندگان است، همچنین سازندگان ملزم شده‌‏اند تا اطلاعات ذیل را به خریدار ارائه نمایند:

  • کتابچه‌‏های دستورالعمل شامل مشخصات تاور، اطلاعات فنی، راهنمای مونتاژ و دمونتاژ، دستورالعمل استفاده، تعمیرات و نگهداری و حمل و نقل
  •  بیانیه انطباق EC
  • هشدار در خصوص خطرات موجود
  • کتابچه ثبت عملکرد روزانه سیستم (logbook) و توصیه سازنده در خصوص بازرسی تاورکرین و دریافت گواهی سلامت دوره‌ای
بازرسی تاورکرین

۲- الزامات ایمنی شرکت‌های بهره‏‌بردار

کلیه مقرارت‏ مربوط به شرکت‏‌های بهره ‏بردار از جمله ملاحظات ایمنی استفاده از تجهیزات در محیط کار در این الزامات لحاظ شده است. بر این اساس شرکت بهره‏‌بردار موظف است که:

  • مطابق با دستورالعمل کاربری تاورکرین آن را مورد استفاده قرار دهد.
  • قطعات یدکی اصلی برای دستگاه استفاده نماید.
  • امکانات آموزش اعضای تیم کاربری تاورکرین و دریافت گواهینامه اپراتوری تاورکرین را طوری فراهم نماید تا بتوان از استفاده صحیح آنان از تاورکرین اطمینان حاصل نمود.

۳- الزامات ایمنی سازندگان اروپایی

کلیه سازندگان اروپایی تاورکرین در کمیسیون CECE و FEM گرد هم آمده‌‏اند و متعهد شده‌‏اند که:

  1. اطلاعات موجود در کتابچه راهنمای کاربر را به روز نگه دارند.
  2. در زمینه آموزش اپراتورها، نصاب‌ها و تکنیسین‏‌ها اقدام نمایند. این آموزش‌ها شامل بخش‌های تئوری و عملی در زمینه جزئیات بررسی ایمنی تاورکرین، برپایی و برچیدن و آموزش بالا رفتن از تاورکرین هستند.
  3. خدمات مهندسی نرم افزار با کیفیت بالا را تضمین نمایند.
  4. قطعات اصلی برای تاورکرین‏‌ها تأمین نمایند. این قطعات باید بر طبق مشخصات محیطی محل نصب تاور محاسبه و تأمین گردند.

قطعات تاور کرین

هر تاورکرین از قطعات متعددی تشکیل شده است. شناسایی هریک از قطعات تاورکرین و آشنایی با نحوه کارکرد آنها چه به عنوان استفاده کننده (اپراتور و ریگر) و چه به عنوان بازرس تاورکرین نقش مهمی در کاربری ایمن، صحت انجام مراحل بازرسی و همچنین سهولت خواندن استاندارد مربوطه دارد.

قطعات تاور کرین
  • بازوی جلویی ( فلش یا Flèche ) : وظیفه بلند کردن و حمل اجسام را برعهده دارد.
  • بازوی متعادل کننده ( کنفلش یا Contre Flèche ) : وظیفه تعادل جرثقیل را بوسیله وزنه های تعادل بر عهده دارد.
  • کابل های مهار و تقویت: وظیفه مهار بازوی جلویی و مهار بازوی متعادل کننده را به عهده دارد . این قطعات مهاری به ستون اصلی جرثقیل متصل می شود. البته در تعدادی از این جرثقیل ها بازوی متعادل کننده وجود ندارد اما وزنه تعادل در قسمت پایین جرثقیل با استفاده از کابل های محکم به بازوی جلویی متصل است.
  • ارابه حرکت افقی در زیر بازوی جلویی (Trolley) یکی دیگر از قطعات تشکیل دهنده  تاورکرین می باشد. وظیفه حرکت قلاب در طول بازوی جلویی را به عهده دارد .
  • وزنه های تعادل ( Counter Weights ) : که وظیفه تعادل با بازوی جلویی را بر عهده دارد. وزن وزنه های تعادل با توجه به ظرفیت تاورکرین و طول بازوی جلویی جرثقیل و از کاتالوگ تاورکرین انتخاب می گردد.
  • چرخ دنده های حرکت دورانی افقی بازو
  • چرخ دنده های حرکت قائم بازو
  • سیم بکسل
  • قلاب جرثقیل
  • اتاق کنترل – کابین (Control Center)
  • کابل درام (Drum) که مخصوص کنترل از سنتر به محل قلاب است.
  • قطعات ارتفاعی تامین ارتفاع جرثقیل برجی – تاور کرین (Section).
  • سکوی تقویت پایه ها: بر طبق آئین نامه DIN که یکی از معتبر ترین آئین نامه‌ها در زمینه کار با جرثقیل هاست، سکو می بایست از بتن مسلح باشد و ابعاد آن با توجه به کاتالوگ  تاورکرین مشخص می‌شود.
  • تعداد زیادی از قطعات ارتفاعی (Section) که معمولا در اندازه های ۳ یا ۶ متری است اعضای جرثقیل را تشکیل می دهد.

البته می توان با استفاده از وصل کردن جرثقیل به ساختمان در حال ساخت ( نصب کمربند ) قابلیت مرتفع شدن را تا حد زیادی افزایش داد.

جدول بار جرثقیل چیست؟

جدول بار مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و الزامات برای کارکرد ایمن جرثقیل و ظرفیت های مجاز باربرداری بوم در شرایط مختلف کاری می باشد. هر جرثقیل جدول بار مخصوص به خود را دارد. استفاده صحیح از جدول بار نقش بسیار مهمی در ایمنی عملیات باربرداری ایفا می‌کند. اپراتور جرثقیل بایستی طی دروه‌های آموزشی، دانش و تجربه استفاده از جدول بار جرثقیل را کسب کرده باشد.

در خصوص جدول بار دو نکته بسیار حائز اهمیت است:

  • در دسترس بودن جدول بار – اپراتور جرثقیل بایستی جدول بار مربوط به جرثقیل مورد استفاده خود را همیشه در دسترس داشته باشد و با توجه به اطلاعات موجود در آن اقدام به باربرداری نماید.
  • استفاده صحیح از جدول بار – اپراتور جرثقیل باید با روش استفاده از جدول بار کاملاً آشنایی داشته باشد و بتواند به راحتی از جدول بار برای وزن های مختلف در عملیات باربرداری استفاده نماید.

در حین عملیات بازرسی جرثقیل، وجود جدول بار در کابین راننده و همچنین تسلط اپراتور به نحوه استفاده از آن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جدول بار جرثقیل

روش تعیین وزن بار

برای استفاده از جدول بار جرثقیل، اپراتور بایستی تخمین نسبتاً دقیقی از وزن بار داشته باشد. تعیین وزن بار پیش از عملیات باربرداری یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بروز حادثه در عملیات جابجایی بار است.

برای بدست آوردن وزن بار از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • مشاهده وزن بار که روی جعبه یا خود بار توسط سازنده نوشته شده است. در این روش حتما توجه داشته باشید که وزن نوشته شده، وزن خالص بار است یا بار به همراه تجهیزات و متعلقات.
  • مراجعه به اسناد و برگه های بار، که توسط سازنده ارائه می شود جهت بدست آوردن وزن بار.
  • تعیین وزن با کمک باسکول ( زمانی که بار روی کفی تریلی یا کامیون است).
  • بدست آوردن وزن بار بصورت تخمینی با استفاده از جداول وزنی مواد. در این روش با استفاده از جداول وزنی مواد، وزن مخصوص یا همان چگالی مواد را بدست آورده و آنرا در حجم بار ضرب می کنیم تا وزن بار بدست آید.

دوره آموزشی بازرسی جرثقیل

ایمنی جرثقیل یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز در پروژه‌ها است. بروز حوادث متعدد در عملیات باربرداری که عمدتاً به علت بی‌توجهی به موضوع ایمنی بوده است، باعث شده که امروز موضوع ایمنی و بازرسی جرثقیل یکی از مباحث داغ حوزه ایمنی شود.

افرادی که به طریقی با عملیات باربرداری و نصب جرثقیل سرو کار دارند لازم است اطلاعات کافی درباره جرثقیل و اصول کار آن داشته باشند. کار با جرثقیل بر اساس اصول ساده فیزیک است. لازمه درک و شناخت اصول کار  جرثقیل‌ها آشنایی مختصر با مفاهیم ساده فیزیک و مکانیک است. همه این اصول در دوره آموزش بازرسی جرثقیل شرکت بازرسی آستا آموزش داده می‌شود.

تجهیزات کمک آموزشی نقش مهمی در عمق بخشیدن به یادگیری داوطلبان ایفا می‌کند. شرکت آستا علاوه بر استفاده از اساتید مجرب، با بهره‌گیری از این تجهیزات از جمله شبیه‌ساز تاورکرین، انواع و اقسام تجهیزات لیفتینک و امکانات سمعی و بصری می‌تواند تخصصی‌ترین آموزش بازرسی جرثقیل را به شما ارائه نماید. ما امکان برگزاری دوره‌‌های آموزشی خود را هم در مرکز آموزش آستا و هم سایت مشتری داریم.

اپراتور تاور کرین

فرد ماهر به تکنسینی اطلاق می‏‌شود که به پشتوانه سابقه قبلی، دوره‌‏های تخصصی و تجربه، از دانش کافی در زمینه تاورکرین برخوردار باشد. وی بایستی با مقررات بهداشت حرفه‏‌ای و پیشگیری از حوادث در محیط کار به صورت مکفی آشنایی داشته باشد. اپراتور تاورکرین باید از دانشی برخوردار باشد که بتواند کارکرد تاور در شرایط ایمن را از ناایمن متمایز سازد.
پرسنلی که طبق تعاریف فوق آموزش دیده تلقی می‌گردند تضمین کننده نصب و کاربری اصولی و ایمن تاورکرین براساس دستورالعمل‌های شرکت سازنده هستند. ایشان بر تنظیم ظرفیت مجاز حمل بار، نصب وزنه‏‌های فونداسیون و قراردادن تاورکرین در جریان کارکرد ایمن و صحیح نظارت دقیق خواهند کرد.

همچنین برای دریافت اطلاعات در خصوص دوره‌های آموزشی برای دریافت گواهینامه اپراتوری تاورکرین به اینجا مراجعه نمایید.

بازرسی تاورکرین

سابقه آموزشی

شرکت بازرسی آستا سالهاست که به عنوان مرکز آموزش مورد تایید سازمان استاندارد و سازمان فنی و حرفه‌ای به امر آموزش در این حوزه مشغول است. دوره تخصصی بازرسی جرثقیل، دوره اپراتوری تاورکرین، دوره ریگری تاورکرین،‌ دوره ایمنی و اپراتوری جرثقیل سقفی، دوره ایمنی جرثقیل‌های بندری عناوین برخی از دوره‌های برگزار شده توسط شرکت بازرسی آستا هستند.

شرکت آستا افتخار همکاری با بسیاری از صنایع فولاد، گمرکات ایران، صنایع سیمان، صنایع خودروسازی را در کارنامه خود دارد.

همه انواع جرثقیل طبق استاندارد ASME و بر اساس دستورالعمل ایمنی وزارت کار بایستی هر ۶ ماه یک‌بار بازرسی شده و گواهینامه سلامت جرثقیل را دریافت نمایند. شرکت بازرسی آستا تمامی مدارک و مجوزهای مورد نیاز را از مراجع ذیصلاح (سازمان استاندارد، مرکز تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی و وزارت کار) دریافت نموده است. ما با پرسنل متخصص خود در سراسر ایران، آمادگی خود را برای انجام امور بازرسی جرثقیل اعلام می‌داریم.

برای دریافت مشاوره در خصوص بازرسی انواع جرثقیل و تجهیزات بالابری، صدور گواهینامه سلامت و دوره‌های بازرسی جرثقیل با کارشناسان شرکت بازرسی آستا تماس بگیرید.