بازرسی سیم بکسل
سیم بکسلها، به عنوان یکی از اجزای حیاتی در صنایع مختلف، نقشی کلیدی در جابجایی بارها و ایجاد ایمنی در عملیات صنعتی ایفا میکنند. اما آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه میتوان از وقوع حوادث ناگوار ناشی از نقصهای احتمالی آنها جلوگیری کرد؟ بازرسی منظم سیم بکسلها نه تنها برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها ضروری است بلکه میتواند جان انسانها را نیز نجات دهد. استفاده نادرست یا عدم توجه به وضعیت فنی سیم بکسل میتواند عواقب خطرناکی داشته باشد. شکست ناگهانی یک سیم بکسل ممکن است باعث سقوط بار، خسارات مالی و حتی صدمات جانی شود. بنابراین، بازرسی منظم و دقیق سمتی مهم برای حفظ ایمنی کارکنان و کارایی تجهیزات محسوب میشود. برای مطالعه بیشتر درباره سیم بکسل روی مقاله ” سیم بکسل چیست” کلیک کنید.
ضرورت انجام بازرسی سیم بکسل جرثقیل
آسیب های معمول به سیم بکسل
ساییدگی
آسیب مکانیکی سیم بکسل ناشی از ساییدگی مکانیکی مواد تشکیل دهنده ی سیم بکسل است. برای جلوگیری از آسیب مکانیکی می توان از برنامه ی منظم روغن کاری و سیم بکسل های چکش کاری شده و یا سیم بکسل با تاب لنگ استفاده کرد. عبور سیم بکسل از روی درام، قرقره یا سطح ساینده، باعث ساییدگی سیم بکسل می شود. معمولاً اگر قطر مفتول های بیرونی در اثر ساییدگی یک سوم قطر اولیه ی آن شود، شکستگی ناشی از خستگی رخ می دهد و باید سیم بکسل جایگزین شود. به یاد داشته باشید که آسیب مکانیکی با آسیب پلاستیکی تفاوت دارد. در آسیب پلاستیکی تغییر شکل و جابه جایی ماده روی می دهد بدون این که ماده ای از بین برود در صورتی که در آسیب های مکانیکی تغییر شکل و جابه جایی با از بین رفتن مواد تشکیل دهنده همراه است.
کشیدگی
در صورتی که میزان کشیدگی سیم بکسل بیش از حدود توصیه شده ی استاندارد باشد سیم بکسل باید تعویض شود. میزان کشیدگی با توجه به جداول و فرمول های خاصی مشخص می شود که سه نوع کشیدگی قابل ذکر است:
۱- کشیدگی اولیه یا ساختاری: در شروع به کارگیری سیم بکسل روی می دهد.
۲- کشیدگی مرحله ی دوم (کشیدگی مختصر): در یک دوره ی زمانی طولانی که شامل بیشترین دوره ی عمر سیم بکسل است، روی می دهد.
۳- کشیدگی نهایی: در این ناحیه، کشیدگی افزایش یافته وبه علت وجود نیروهای مخرب، سیم بکسل هر چه زودتر باید تعویض شود.
شکستگی
شکستگی مفتول هایی با لبه های کامل و بدون آثار مشخص فرسودگی در سطح آنها، ناشی از خستگی است. تنش های خمشی یا لرزشی در بروز این نوع خستگی مؤثرند. برای کاهش خستگی سعی شود در صورت امکان قطر درام ها یا قرقره ها افزایش یافته و از سیم بکسل هایی با انعطاف بیشتر استفاده شود. ذکر این نکته ضروری است که اگر در یک طول کوتاه از سیم بکسل، تمرکز مفتول های شکسته از مقدار مجاز آن فراتر رود ، آن سیم بکسل باید از رده خارج شود. تعداد مفتول های شکسته در قسمت بیرونی سیم بکسل، نشان دهنده ی شرایط کلی سیم بکسل بوده و معیاری برای تعویض سیم بکسل است. طبق استاندارد، حداکثر تعداد مفتول های شکسته مجاز برابر است با ۱۰ % تعداد کل مفتول ها (وایرها) در طولی معادل با ۸ برابر قطر سیم بکسل.
در حین بازرسی محل اتصال سیم بکسل به بست های انتهایی را از لحاظ شکستگی مفتول ها بازرسی کنید. تحت هیچ شرایطی انتهای هیچ مفتول شکسته ای را با گاز انبر یا انبردست نچینید بلکه با حرکت رفت و برگشتی جلو به عقب آن را خم کرده و ببرید . طبق استاندارد، ارزیابی مفتول های شکسته در سیم بکسل های ۶ و ۸ استرند که روی قرقره ی فلزی قرار می گیرند بر پایه ی فاکتور ایمنی آنها به دو گروه زیر تقسیم بندی شده اند:
فاکتور ایمنی کمتر از ۵ : در این حالت ۵ % از تعداد مفتول های استرند بیرونی به استثنای مفتول های فیلر ارزیابی می شوند.
فاکتور ایمنی بیشتر از ۵ : دراین حالت ۱۰% ازتعداد مفتول های استرند بیرونی به استثنای مفتول های فیلرارزیابی می شوند.
طبق این استاندارد سیم بکسل در صورت وجود یکی از شرایط زیر باید تعویض شود:
- وجود سه مفتول شکسته یا بیش از سه مفتول شکسته در مجاورت قسمت انتهایی سیم بکسل
- وجود سه مفتول شکسته یا بیش از سه مفتول شکسته در یک استرند
- وجود پنج مفتول شکسته بین دو استرند در طولی به اندازه ی ۱۰ برابر قطر سیم بکسل
کاهش قطر
کاهش قطر سیم بکسل به معنی کاهش کیفیت آن است. نیروهای سایشی، کشیدگی، شکستگی، زنگ زدگی و شل یا سفت شدن تاب سیم بکسل از جمله عوامل موثر بر قطر سیم بکسل است. کاهش قطر سیم بکسل منجر به نازک شدن سیم بکسل و خراب شدن مغزی می شود. در صورتی که مغزی خراب شود سیم بکسل باید تعویض شود. قضاوت در مورد استفاده یا عدم استفاده از سیم بکسلی که قطر آن کاهش یافته، با مراجعه به جدول مربوطه، مشاهدات چشمی سیم بکسل و در نظر گرفتن عوامل مؤثر دیگر صورت می گیرد. طبق استاندارد, چنانچه قطر سیم بکسل بر اثر کاهش به ۸۵ % قطر اصلی (اولیه) آن برسد آن سیم بکسل باید تعویض شود حتی اگر مفتول شکسته ای در ان دیده نشود.
اندازه گیری قطر سیم بکسل قبل از نصب، اهمیت زیادی در افزایش طول عمر آن دارد. سیم بکسل با قطر کوچک تر از حدمجاز باعث پارگی زود رس آن می شود و سیم بکسل با قطر بزرگ تر از حد مجاز باعث فرسودگی زود هنگام ان می شود. هنگام اندازه گیریقطر سیم بکسل دقت کنیدقطر واقعی سیم بکسل قطر همان دایره ای است که سیم بکسل در آن احاطه می شود .
طبق استاندارد، چنانچه قطر سیم بکسل های ۶ و ۸ استرند به ۹۰ در صد قطر اسمی آنها کاهش یابد، باید تعویض شوند. در هنگام بازرسی، قطر سیم بکسل را اندازه گیری کنید و آن را با قطر اولیه (اسمی) سیم بکسل مقایسه کنید. اگر این دو اندازه با هم متفاوت هستند، این تفاوت در قطر، نشانگر شکست وایرهای خارجی و یا داخلی سیم بکسل می باشد. کاهش قطر سیم بکسل در تاور کرین مطابق استاندارد ASME B30.3 به میزان ۵% قطر اسمی ، مجاز بوده و بیشتر از آن باید سیم بکسل تعویض شود.
خوردگی (شیمیایی)
سطح کلی تمام مفتول های سازنده ی یک سیم بکسل، تقریبا ۱۶ برابر بزرگتر از سطح یک میله ی فولادی هم مقطع با آن است. این بدان معناست که در یک محیط خورنده اگر هیچ گونه پیش گیری های خاصی انجام نشود یک سیم بکسل در مقایسه با یک میله ی فولادی تقریبا ۱۶ برابر سریع تر دچار خوردگی می شود. ارزیابی خوردگی به آسانی انجام نمی شود. بروز و ظهور خوردگی نشان از روغن کاری نادرست است. خوردگی معمولاً در سطوح داخلی و خارجی رخ داده و می تواند کلی یا موضعی باشد لذا نیازمند دقت نظر بیشتری است. ایجاد خوردگی در سیم بکسل به تعویض سیم بکسل منتهی خواهد شد. تغییر رنگ ناچیز مفتول ها در اثر زنگ زدگی ناشی از فقدان روغن کاری است. اگر زنگ زدگی عمیق باشد سیم بکسل باید سریعاً تعویض شود.
پیچ خوردگی
پیچ خوردگی و تاب خوردگی، ناشی از تشکیل حلقه و کشیدن بیش از حد سیم بکسل است. سیم بکسل های پیچ خورده را تعویض کنید. پیچ خوردگی سیم بکسل به دور محورش می تواند توسط هر قرقره یا درامی اتفاق بیفتد. سیم بکسل تحت یک زاویه ی عبور وارد قرقره شده، نخست با لبه ی قرقره تماس پیدا کرده و سپس در شیار قرقره پیچیده می شود. این رویه می تواند باعث پیچ خوردگی سیم بکسل شود. با افزایش زاویه ی عبور، مقدار پیچ خوردگی نیز بیشتر می شود. هنگامی که سیم بکسل با زاویه ی عبور یک درجه وارد شیار قرقره ۳۵ درجه می شود هنگام تماس با لبه ی قرقره تنها حدود ۵ درجه دچار پیچ خوردگی جزئی می شود ولی وقتی که با زاویه ی ۵ درجه وارد همان قرقره می شود هنگام تماس با لبه ی قرقره حدود ۵۰ درجه دچار پیچ خوردگی شدید می شود.
قابل ذکر است که مقدار پیچ خوردگی سیم بکسل به میزان اصطکاک بین سیم بکسل و قرقره نیز بستگی دارد. با توجه به توضیحات ذکر شده، در صورت امکان بخش آسیب دیده را جدا و یا سیم بکسل را تعویض کنید. راه حل های زیر برای جلوگیری از پیچ خوردگی سیم بکسل پیشنهاد می شود:
- برنامه ی منظم روغن کاری
- استفاده از قرقره های فلزی به جای قرقره های پلاستیکی به دلیل ایجاد اصطکاک کمتر
- استفاده از قرقره هایی با شیار عریض تر
- استفاده از سیم بکسل هایی است که لایه ی پلاستیکی داخلی داشته و در برابر پیچ خوردگی پایدارند.
- عدم استفاده از قرقره هایی است که شیار آنها باریک است.
حالت قفس پرنده
این حالت به دلیل عدم موازنه ی پیچشی سیم بکسل در نتیجه ی حرکاتی مانند توقف ناگهانی، کشیدن سیم بکسل از درام کوچک یا پیچیده شدن سیم بکسل روی درام خیلی کوچک، اتفاق می افتد. در بسیاری از حالات، شل شدگی استرندها و حالت قفسی شکل به وسیله ی پیچیده شدن سیم بکسل به دور محور خودش ایجاد می شود. استفاده از قرقره هایی با شیار باریک، استفاده ی نادرست از مفصل گردان و همچنین اعمال بار سنگین به یک سیم بکسل نو پیش از آنکه استرندها در جای خود قرار گیرند، نیز منجر به ایجاد حالت قفس پرنده خواهد شد.
آسیب حرارتی
فلز سیم بکسل ها ممکن است در اثر حرارت بیش ار حد، تغییر رنگ داده و یا روغن کاری داخلی آنها از بین برود. سیم بکسل با مغزی الیافی بیشتر در معرض آسیب های حرارتی قرار دارد. افزایش دما تا حدود۳۰۰ درجه سانتی گراد منجر به کاهش قابل ملاحظه ی مقاومت کششی سیم بکسل خواهد شد.
بیرون زدن مغزی سیم بکسل
فلز سیم بکسل ها ممکن است در اثر حرارت بیش ار حد، تغییر رنگ داده و یا روغن کاری داخلی آنها از بین برود. سیم بکسل با مغزی الیافی بیشتر در معرض آسیب های حرارتی قرار دارد. افزایش دما تا حدود۳۰۰ درجه سانتی گراد منجر به کاهش قابل ملاحظه ی مقاومت کششی سیم بکسل خواهد شد.
عوامل شکست سیم بکسل
- ساییده شدن سیم بکسل به قطعاتی مانند درام و قرقره ها (در صورتی که ابعاد سیم بکسل متناسب با درام و قرقره ها انتخاب نشود.)
- خوردگی ناشی از عدم روغنکاری ، روغنکاری ناکافی و یا استفاده از روغن نامناسب یا گریس و همچنین تماس با حرارت بیش از حد و رطوبت. دمای بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد می تواند باعث خشک شدن رشته مرکزی کنفی سیم بکسل شده و نهایتاً به شکست سیم بکسل منجر شود.
- خستگی ناشی از خم شدن مداوم سیم بکسل حتی تحت شرایط کارکرد نرمال.
- اعمال بار بیش از حد مجاز تحمل سیم بکسل، برای اطلاع از حد مجاز کارکرد سیم بکسل به توصیه های سازنده مراجعه نمایید.
- استفاده ناصحیح از سیم بکسل که منجر به ایراد صدمات مکانیکی مانند خرد شدن، بریده شدن و کشیدگی می شود.
- استفاده از سیم بکسل هنگامی که منجمد شده است. اگر دمای کارکرد زیر ۱۵٫۵ درجه سانتیگراد است، برای تأمین ایمنی سیم بکسل، برای قلاب کردن آن باید به توصیه های سازنده در آن شرایط کاری مراجعه شود.
- تاب خوردگی های ناشی از نصب غیر صحیح سیم بکسل، رها کردن ناگهانی بار و گره زدن سیم بکسل برای کوتاه کردن آن. در صورت باز کردن گره ایجاد شده در سیم بکسل، محل گره به شدت ضعیف شده و ایمنی سیم بکسل کاهش می یابد، بهترین راه برای رفع این عیب و تأمین ایمنی سیم بکسل تعویض آن است.
پایان عمر سیم بکسل
سیم بکسل را در محلی که بیشترین میزان فرسایش حادث شده است به دقت بررسی نمایید. در صورتی که هر یک از موارد زیر مشاهده گردید سیم بکسل باید تعویض گردد:
- در سیم بکسل های مورد استفاده در درام ها و قرقره ها، شش شکستگی وایر یا بیشتر در یک گام سیم بکسل و یا سه شگستگی وایر یا بیشتر در هر رشته در یک گام.
- در سیم بکسل هایی که همیشه آویزان هستند و بار عمودی را تحمل می کنند، سه شکستگی وایر یا بیشتر در هر گام.
- سایش بیش از ۱/۳ قطر اسمی سیم بکسل.
- پیچ خوردگی، خرد شدن، قطع شدن، باز شدن رشته ها، ایجاد حالت قفس پرنده (Bird Caging) و هرگونه آسیب فیزیکی که شکل ظاهری سیم بکسل را تغییر داده است.
- آسیب های ناشی از اعمال حرارت مستقیم به سیم بکسل (سیم بکسل را از لحاظ عدم وجود سوختگی سطحی و یا تغییر رنگ فلز بررسی نمایید.)
- کشیدگی بیش از حد و کاهش قطر ناگهانی در مقطعی از سیم بکسل.
- هرگونه گره و اتصال ناصحیح دو سیم بکسل به یکدیگر (اتصال سیم بکسل ها به یکدیگر به روش چشمی- eye splices – از این قائده مستثنی می باشند.)
- هرگونه اتصال و قلاب کردن سیم بکسل مغایر با دستورات سازنده، بار مجاز، قطر و ابعاد آن
ریجکت بلت چیست
«ریجکت بلت» (Reject Belt) اصطلاحی است که در صنایع مختلف، به ویژه در لیفتینگ و جابجایی بار، برای تسمههایی به کار میرود که به دلیل آسیب دیدگی یا معیوب بودن، دیگر قابل استفاده نیستند و باید از چرخه استفاده خارج شوند. به عبارت دیگر، «ریجکت بلت» به تسمههای باربرداری اطلاق میشود که به حد غیر ایمن رسیدهاند و استفاده از آنها میتواند خطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد.
تسمههای باربرداری (بلت) معمولاً از الیاف مصنوعی مانند پلیاستر یا پلیآمید ساخته میشوند و برای بلند کردن و جابجایی بارهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرند. این تسمهها به مرور زمان و بر اثر استفاده، ممکن است دچار آسیبهای مختلفی شوند که میتواند منجر به کاهش مقاومت و ایمنی آنها شود.
معیارهای ریجکت شدن تسمههای الیافی:
معیارهای مختلفی برای ریجکت کردن تسمههای الیافی وجود دارد که در استانداردهای مختلف به آنها اشاره شده است. برخی از مهمترین این معیارها عبارتند از:
- پارگی یا بریدگی: وجود هرگونه پارگی یا بریدگی در سطح تسمه، حتی اگر جزئی باشد، میتواند نشانهای از کاهش مقاومت تسمه باشد و باید جدی گرفته شود.
- ساییدگی بیش از حد: ساییدگی بیش از حد الیاف تسمه میتواند ناشی از کشیده شدن روی سطوح زبر یا استفاده مکرر باشد. این امر باعث کاهش ضخامت و در نتیجه کاهش مقاومت تسمه میشود.
- آسیبهای شیمیایی: قرار گرفتن تسمه در معرض مواد شیمیایی خورنده میتواند باعث آسیب به الیاف و کاهش مقاومت آن شود.
- آسیبهای حرارتی: قرار گرفتن تسمه در معرض حرارت زیاد میتواند باعث ذوب شدن یا آسیب دیدن الیاف آن شود.
- تغییر شکل: هرگونه تغییر شکل دائمی در تسمه مانند پیچ خوردگی، گره خوردگی یا تغییر در بافت آن میتواند نشانهای از آسیب دیدگی باشد.
- نقص در دوخت: در تسمههای دوخته شده، هرگونه نقص در دوخت مانند باز شدن بخیهها یا پارگی در محل دوخت میتواند باعث ریجکت شدن تسمه شود.
- عدم وجود یا ناخوانا بودن برچسب: برچسب روی تسمه حاوی اطلاعات مهمی مانند ظرفیت باربری، طول و تاریخ تولید است. عدم وجود یا ناخوانا بودن این برچسب میتواند باعث ریجکت شدن تسمه شود.
اهمیت بازرسی تسمهها:
بازرسی منظم تسمههای باربرداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بازرسی باید توسط افراد متخصص و مطابق با استانداردهای مربوطه انجام شود. در صورت مشاهده هرگونه آسیب یا نقص، تسمه باید بلافاصله از چرخه استفاده خارج و با یک تسمه سالم جایگزین شود.
نکات مهم:
- همیشه از تسمههایی با کیفیت و دارای استاندارد استفاده کنید.
- قبل از هر بار استفاده، تسمه را به دقت بررسی کنید.
- از تماس تسمه با سطوح تیز و برنده خودداری کنید.
- تسمه را در معرض حرارت زیاد و مواد شیمیایی خورنده قرار ندهید.
- تسمهها را به طور منظم توسط افراد متخصص بازرسی کنید.
با رعایت این نکات میتوان از بروز حوادث ناشی از پاره شدن یا آسیب دیدن تسمههای باربرداری جلوگیری کرد.
استاندارد بازرسی سیم بکسل
برای تعیین اصول بازرسی، نگهداری و تعمیرات و خارج از رده کردن سیم بکسل ها، استانداردسیم بکسل ها را تدوین کردند. هر کدام از استانداردهای سیم بکسل ها، دامنه و کاربرد متفاوتی دارند.استاندارد “جرثقیل ها، طناب های سیمی، نگهداری و تعمیرات، بازرسی و خارج از رده کردن” که پیش نویس آن درکمیسیون های مربوط تهیه و تدوین شده و در پانصد و هشتاد و یکمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد خودرو و نیرو محرکه مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۱۸ مورد تصویب قرار گرفته است، اینک به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود.
استاندارد تست کشش سیم بکسل
تست کشش سیم بکسل (Wire Rope Tensile Test) آزمایشی است که برای تعیین مقاومت و استحکام سیم بکسل در برابر نیروهای کششی انجام میشود. این تست یکی از مهمترین آزمونها برای اطمینان از ایمنی و کارایی سیم بکسل در کاربردهای مختلف مانند جرثقیلها، آسانسورها، پلها و سایر تجهیزات بالابری است.
هدف از تست کشش سیم بکسل:
- تعیین استحکام کششی: هدف اصلی این تست، تعیین حداکثر نیرویی است که سیم بکسل قبل از گسیختگی میتواند تحمل کند. این مقدار به عنوان «استحکام کششی» یا «نیروی گسیختگی» شناخته میشود.
- بررسی کیفیت ساخت: تست کشش میتواند نشان دهد که آیا سیم بکسل مطابق با استانداردهای مورد نظر تولید شده است یا خیر.
- ارزیابی وضعیت سیم بکسل در طول زمان: با انجام تستهای دورهای، میتوان میزان کاهش مقاومت سیم بکسل در اثر استفاده و عوامل محیطی را بررسی کرد.
استانداردهای تست کشش سیم بکسل:
استانداردهای مختلفی برای تست کشش سیم بکسل وجود دارد که هر کدام روشها و الزامات خاص خود را دارند. برخی از مهمترین این استانداردها عبارتند از:
- ASTM A931: این استاندارد آمریکایی روش تست کشش سیم بکسلهای فولادی را تعیین میکند.
- ISO 2408: این استاندارد بینالمللی الزامات مربوط به سیم بکسلهای بدون پوشش و پوششدار را مشخص میکند و شامل روشهای تست کشش نیز میشود.
- API SPEC 9A: این استاندارد توسط مؤسسه نفت آمریکا (API) برای سیم بکسلهای مورد استفاده در صنایع نفت و گاز تدوین شده است.
روش انجام تست کشش سیم بکسل:
به طور کلی، تست کشش سیم بکسل به این صورت انجام میشود:
- آمادهسازی نمونه: یک قطعه از سیم بکسل به طول مشخص (معمولاً کمتر از یک متر) به عنوان نمونه انتخاب میشود.
- نصب نمونه در دستگاه تست: دو سر نمونه سیم بکسل در دستگاه تست کشش (که به آن دستگاه یونیورسال تست نیز گفته میشود) محکم بسته میشود.
- اعمال نیرو: دستگاه به تدریج نیروی کششی به نمونه وارد میکند تا زمانی که سیم بکسل پاره شود.
- ثبت دادهها: در طول تست، میزان نیرو و میزان افزایش طول نمونه ثبت میشود.
- محاسبه نتایج: با استفاده از دادههای ثبت شده، استحکام کششی، میزان ازدیاد طول و سایر مشخصات مکانیکی سیم بکسل محاسبه میشود.
نکات مهم در مورد تست کشش سیم بکسل:
- آمادهسازی مناسب نمونه: نحوه آمادهسازی و نصب نمونه در دستگاه تست، تأثیر زیادی بر نتایج آزمون دارد.
- دقت دستگاه تست: دستگاه تست باید کالیبره شده و دقیق باشد تا نتایج معتبری ارائه دهد.
- رعایت استانداردها: انجام تست باید مطابق با استانداردهای مربوطه باشد تا نتایج قابل مقایسه و قابل اعتماد باشند.
اهمیت تست کشش سیم بکسل:
تست کشش سیم بکسل نقش حیاتی در تضمین ایمنی و کارایی تجهیزات بالابری و سایر سیستمهایی که از سیم بکسل استفاده میکنند، دارد. با انجام این تست میتوان از موارد زیر اطمینان حاصل کرد:
- انتخاب سیم بکسل مناسب: با دانستن استحکام کششی سیم بکسل، میتوان سیم بکسل مناسب برای هر کاربرد را انتخاب کرد.
- جلوگیری از حوادث: با شناسایی سیم بکسلهای ضعیف و معیوب، میتوان از بروز حوادث ناشی از پاره شدن سیم بکسل جلوگیری کرد.
- افزایش عمر مفید تجهیزات: با بازرسی و تست دورهای سیم بکسلها، میتوان عمر مفید آنها را افزایش داد.
با توجه به اهمیت تست کشش سیم بکسل، توصیه میشود که این تست به طور منظم و توسط افراد متخصص انجام شود.
روال بازرسی سیم بکسل و دریافت گواهی سلامت
در صورت نیاز به بازرسی سیم بکسل و دریافت سرتیفیکیت سیم بکسل یا گواهی سلامت ، مشخصات فنی دستگاه، تعداد و محل بازرسی را به شرکت بازرسی آستا اعلام کنید. سپس از طرف شرکت آستا پیش فاکتور دریافت میکنید. موافقت کارفرما در خصوص پیش فاکتور بایستی به صورت کتبی یا شفاهی به شرکت اعلام شود. پس از اعلام موافقت و پرداخت پیش فاکتور (بر اساس الزامات INSO-ISO-IEC 17020)، در سریع ترین زمان ممکن بازرس متخصص به پروژه اعزام شده و کار بازرسی و کلیه تست های مورد نیاز انجام خواهد شد.
اگر دستگاه مورد بازرسی بر اساس استاندارد مربوطه هیچ عدم انطباقی نداشت، گواهینامه بازرسی سیم بکسل را دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت گزارش عدم انطباق تصویری با شرح تمام جزییات (طبق نمونه) برای کارفرما ارسال می شود. برای رفع عدم انطباق دو ماه فرصت دارید. در صورت وجود عدم انطباق، بازرسی دوم آستا همیشه رایگان است.
نمونه گواهی سلامت بازرسی سیم بکسل
سوالات متداول
ISIRI 16291 جرثقیلها – طناب های سیمی – نگهداری و تعمیرات، بازرسی و خارج از رده کردن
ISO 4309 Cranes, Wire ropes, Care and maintenance, inspection and discard
ISO 2408:2017 Steel wire ropes — Requirements
BS EN 12385-5:2021 Steel wire ropes. Safety – Stranded ropes for lifts
ASTM A492-95:2019 Standard Specification for Stainless Steel Rope Wire
ISO 3108:2017 Steel wire ropes — Test method — Determination of measured breaking force
خیر.
سیم بکسل به عنوان جزئی از یک دستگاه دیگر مورد بازرسی قرار می گیرد. در صورتی که در سیم بکسل عدم انطباقی مشاهده شود دستگاه مزبور گواهینامه سلامت دریافت نخواهد کرد.
سیم بکسل به عنوان یکی از اجزای اصلی بسیاری از جرثقیل ها، بالابرها و آسانسورها در طی بازدیدهای دوره ای این دستگاه ها بایستی مورد بازرسی قرار گرفته و با حد پذیرش مندرج در استاندارد مربوطه مقایسه شود.
Leave A Comment