بازرسی سیم بکسل | اصول و روش‌ها

/, اخبار جدید, جرثقیل/بازرسی سیم بکسل | اصول و روش‌ها

بازرسی سیم بکسل | اصول و روش‌ها

بازرسی سیم بکسل

بازرسی سیم بکسل نقش مهمی در افزایش عمر آن و ایمنی سیم بکسل ایفا می‌نماید. به جهت گستردگی کاربرد سیم بکسل و تجهیزات جانبی مربوطه در تاور کرین، جرثقیل سقفی و بسیاری از ماشین آلات دیگر،‌ ایمنی سیم بکسل حائز اهمیت فراوانی است. رعایت این نکات ایمنی و بازرسی سیم بکسل به صورت روزانه توسط کاربران انواع جرثقیل ها می تواند در کاهش حوادث مربوطه سهم بسزایی داشته باشد. از این رو، به جهت سهولت استفاده کاربران، این موارد ایمنی در قالب پرسش و پاسخ توسط مرکز کانادایی ایمنی و بهداشت محیط کار (CCOHS) گردآوری و توسط واحد تحقیقات و آموزش شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستا ترجمه گردیده است. در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر در خصوص ایمنی سیم بکسل با شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستا تماس حاصل نمایید.

بازرسی سیم بکسل

افراد مجاز به بازرسی سیم بکسل  و فواصل بازرسی

  • فقط پرسنل آموزش دیده (بازرسان مجاز و اپراتورهای ماهر) مجاز به بازرسی سیم بکسل از لحاظ احراز شرایط ایمنی سیم بکسل مندرج در استانداردهای مربوطه هستند.
  • سیم بکسل باید در زمان نصب نیز مورد بازرسی قرار گیرد.
  • سیم بکسل باید روزانه و در ابتدای هر شیفت کاری توسط اپراتور به صورت چشمی بازرسی گردد.
  • نتایج بازرسی های روزانه بایستی در دفترچه مربوط به دستگاه ثبت شود.

بازرسی سیم بکسل

بازرسی سیم بکسل

روش اجرایی بازرسی سیم بکسل به صورت چشمی

  • بازرسی سیم بکسل به صورت چشمی با استفاده از دستمال تنظیف (rag-and-visual) می‌تواند برای بازرسی صدمات خارجی به سیم بکسل و تشخیص شکستگی وایرها استفاده شود. پس از انجام این تست نیاز است که سیم بکسل را متوقف کرده و محل مورد نظر را به صورت چشمی نیز بررسی کنیم. به یاد داشته باشیم که برای بازرسی شکستگی سطحی سیم بکسل نیاز است که حتماً بازرسی چشمی نیز انجام شود زیرا همه شکستگی های وایر در سیم بکسل به دستمال تنظیف گیر نمی کنند.

بازرسی سیم بکسل

شکستگی وایرها در سیم بکسل

  • قطر سیم بکسل را اندازه گیری کنید و آن را با قطر اولیه (اسمی) سیم بکسل مقایسه کنید. اگر این دو اندازه با هم متفاوت هستند،‌ این تفاوت در قطر،  نشانگر شکست وایرهای خارجی و یا داخلی سیم بکسل می باشد. کاهش قطر سیم بکسل در تاور کرین مطابق استاندارد ASME B30.3 به میزان ۵% قطر اسمی ، مجاز بوده و بیشتر از آن باید سیم بکسل تعویض شود.
  • هرگونه خراش،‌ خوردگی، ایجاد حفره و وضعیت روغنکاری سیم بکسل را به صورت چشمی بررسی نمایید. مارلین اسپایک (Marlin Spike) را از زیر یکی از رشته های سیم بکسل وارد کرده و بچرخانید تا یک رشته از سیم بکسل را از جای خود بلند کرده و سیم بکسل باز شود و بتوانید آن را بازرسی نمایید.

بازرسی سیم بکسل

باز کردن سیم بکسل با استفاده از Marlin Spike

روش استفاده از Marlin Spike

(مترجم: روش بازرسی چشمی سیم بکسل با استفاده از دستمال تنظیف به این صورت است که سیم بکسل را با سرعت خاصی از میان دستمال تنظیف عبور می دهیم، اگر هر یک از وایرهای داخلی مجموعه سیم بکسل دچار شکستگی شده باشند، سطح زبری ایجاد کرده و باعث می شود که دستمال تنظیف در آن قسمت گیر کند. به این روش، شکستگی های ریز سیم بکسل به راحتی قابل شخیص خواهد بود)

پایان عمر سیم بکسل

سیم بکسل را در محلی که بیشترین میزان فرسایش حادث شده است به دقت بررسی نمایید. در صورتی که هر یک از موارد زیر مشاهده گردید سیم بکسل باید تعویض گردد:

  • در سیم بکسل های مورد استفاده در درام ها و قرقره ها، شش شکستگی وایر یا بیشتر در یک گام سیم بکسل و یا سه شگستگی وایر یا بیشتر در هر رشته در یک گام.

بازرسی سیم بکسل

وایر، رشته، رشته مرکزی و گام سیم بکسل

  • در سیم بکسل هایی که همیشه آویزان هستند و بار عمودی را تحمل می کنند، سه شکستگی وایر یا بیشتر در هر گام.
  • سایش بیش از ۱/۳ قطر اسمی سیم بکسل.
  • پیچ خوردگی، خرد شدن،‌ قطع شدن، باز شدن رشته ها، ایجاد حالت قفس پرنده (Bird Caging) و هرگونه آسیب فیزیکی که شکل ظاهری سیم بکسل را تغییر داده است.

بازرسی سیم بکسلبازرسی سیم بکسل

ایجاد حالت قفس پرنده (Bird Caging)

  • آسیب های ناشی از اعمال حرارت مستقیم به سیم بکسل (سیم بکسل را از لحاظ عدم وجود سوختگی سطحی و یا تغییر رنگ فلز بررسی نمایید.)
  • کشیدگی بیش از حد و کاهش قطر ناگهانی در مقطعی از سیم بکسل.
  • هرگونه گره و اتصال ناصحیح دو سیم بکسل به یکدیگر (اتصال سیم بکسل ها به یکدیگر به روش چشمی- eye splices – از این قائده مستثنی می باشند.)
  • هرگونه اتصال و قلاب کردن سیم بکسل مغایر با دستورات سازنده، بار مجاز، قطر و ابعاد آن.

عوامل شکست سیم بکسل

  • ساییده شدن سیم بکسل به قطعاتی مانند درام و قرقره ها (در صورتی که ابعاد سیم بکسل متناسب با درام و قرقره ها انتخاب نشود.)
  • خوردگی ناشی از عدم روغنکاری ، روغنکاری ناکافی و یا استفاده از روغن نامناسب یا گریس و همچنین تماس با حرارت بیش از حد و رطوبت. دمای بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد می تواند باعث خشک شدن رشته مرکزی کنفی سیم بکسل شده و نهایتاً به شکست سیم بکسل منجر شود.
  • خستگی ناشی از خم شدن مداوم سیم بکسل حتی تحت شرایط کارکرد نرمال.
  • اعمال بار بیش از حد مجاز تحمل سیم بکسل، برای اطلاع از حد مجاز کارکرد سیم بکسل به توصیه های سازنده مراجعه نمایید.
  • استفاده ناصحیح از سیم بکسل که منجر به ایراد صدمات مکانیکی مانند خرد شدن، بریده شدن و کشیدگی می شود.
  • استفاده از سیم بکسل هنگامی که منجمد شده است. اگر دمای کارکرد زیر ۱۵٫۵ درجه سانتیگراد است، برای تأمین ایمنی سیم بکسل، برای قلاب کردن آن باید به توصیه های سازنده در آن شرایط کاری مراجعه شود.
  • تاب خوردگی های ناشی از نصب غیر صحیح سیم بکسل، رها کردن ناگهانی بار و گره زدن سیم بکسل برای کوتاه کردن آن. در صورت باز کردن گره ایجاد شده در سیم بکسل، محل گره به شدت ضعیف شده و ایمنی سیم بکسل کاهش می یابد، بهترین راه برای رفع این عیب و تأمین ایمنی سیم بکسل تعویض آن است.

بازرسی سیم بکسل

گره در سیم بکسل و وضعیت سیم بکسل بعد از باز کردن گره


شرکت بازرسی مهندسی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوز بازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهینامه سلامت تاورکرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی، لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار، سیستم ارتینگ و چاه ارت، بازرسی آسانسور، بازرسی جوش و NDT
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

برای مشاوره، بازرسی و صدور گواهینامه سلامت با ما تماس بگیرید : ۴۹۱۹۷۰۰۰-۰۲۱

!Your trusted associate, asta

۱۳۹۸-۲-۳۰ ۰۹:۳۵:۳۹ +۰۴:۳۰

در باره نویسنده :

۳ نظر

  1. محمد برزگر بهمن ۲۷, ۱۳۹۴ در ۹:۲۵ ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام و خسته نباشید خدمت شما و اعضای سایت بسیار خوبتون
    مرسی بابت مطالب مفیدی که میذارین
    اگر امکان داره مطلبی در رابطه با نگهداری سیم بکسل و انتخاب سیم بکسل مناسب و یا نصب صحیح سیم بکسل روی درام هم داخل سایتتون بذارید، یا اگر مقاله یا مطلب مفیدی در آرشیو دارید برای ایمیل بنده ارسال کنید واقعا سپاسگذار میشم. برزگر

    • astaco بهمن ۲۷, ۱۳۹۴ در ۹:۴۴ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام جناب برزگر
      ممنون که به سایت ما لطف دارین. بزودی مطالب تکمیلی در خصوص سیم بکسل روی سایت قرار میگیره، همونطور که ملاحظه کردین این بخش اول بود.
      سپاس از توجهتون
      شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستا

  2. iman اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق.ظ - پاسخ دادن

    با سلام خدمت اعضای سایت
    اگر مطالب کامل تری در مورد تست سیم بکسل و محاسبات مربوط هم دارید بذارید در صورت امکان به ایمیلم ارسال کنید
    با تشکر از راهنمایی شما

ثبت ديدگاه