جرثقیل برجی ( تاور کرین )

/جرثقیل برجی ( تاور کرین )
جرثقیل برجی ( تاور کرین ) ۱۳۹۶-۹-۷ ۱۷:۴۵:۵۵ +۰۳:۳۰

بازرسی ایمنی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) و صدور گواهی سلامت

شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستا با کسب مجوز از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار وزارت تعاون ،‌ کار و رفاه اجتماعی ، بازرسی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) را مطابق استاندارد ASME B30.3 در سه مرحله انجام میدهد .

۱- بازرسی و مشاوره قبل از خرید جرثقیل برجی ( تاور کرین )

۲- بازرسی حین نصب جرثقیل برجی ( تاور کرین )

۳- بازرسی پس از نصب جرثقیل برجی ( تاور کرین )

بازرسی قبل از خرید تاور کرین و بازرسی حین نصب تاور کرین از طرف شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستا توصیه میگردد. این نوع بازرسی ها باعث میگردد تا چنانچه عدم انطباقی در قطعات اصلی تاور کرین وجود داشته باشد توسط کارشناس و بازرس مشخص شده و قبل از نصب تاور کرین موارد عدم انطباق رفع گردد. بر طرف کردن برخی از موارد عدم انطباق ( به طور مثال مردود شدن یکی از سکشن های اصلی ) پس از نصب تاور کرین ممکن است مستلزم صرف هزینه های زیادی شود.

بازرسی حین نصب شامل بررسی کلیه قطعات اصلی شامل قطعات ارتفاعی ( سکشن ها ) ، بازوی جلویی ( jib ) ، بازوی عقبی ( conter jib ) ، وزنه های تعادل ( counterweight ) ، کابین ، کاج ، فنداسیون و …. میباشد که با توجه به اینکه این قطعات هنوز نصب نشده اند و روی زمین میباشد ، بازرس میتواند آنها را به راحتی بررسی کرده و چنانچه مورد تایید نباشد در نصب از آنها استفاده نشود.

بازرسی تاور کرین شامل موارد ذیل می باشد :

بازرسی سازه جرثقیل :

۱- بازرسی قطعات ارتفاعی ( سکشن ها ) :

  • کلیه قطعات ارتفاعی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) که بوسیله آن دستگاه ارتفاع میگیرد باید از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل، پیچیددگی، ضربه، جوشهای آن ) مورد بازرسی قرار گیرد.
  • کلیه پین ها و پیچهای جرثقیل برجی ( تاور کرین ) بررسی شده که کاملا در جای خود قرار داشته باشند .
  • کلیه قطعات ارتفاعی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) باید اورجینال بوده و دارای شماره سریال و مشخصات باشند.

۲- بازرسی بازوی جلویی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) ( فلش – بوم اصلی ) :

  • کلیه قسمتهای سازه بازوی جلویی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و جوشهای آن ) مورد بازرسی قرار میگیرد.
  • کلیه پین ها و پیچهای بازوی جلویی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) بررسی شده که کاملا در جای خود قرار داشته باشند .

جرثقیل برجی ( تاور کرین )

۳- بازرسی بازوی عقبی یا تعادلی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) ( کنفلش ) :

  • کلیه قسمتهای سازه بازوی عقبی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و جوشهای آن ) مورد بازرسی قرار میگیرد.
  • کلیه پین ها و پیچهای بازوی عقبی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) بررسی شده که کاملا در جای خود قرار داشته باشند .

۴- بازرسی وزنه تعادل جرثقیل برجی ( تاور کرین ) ( counter weight ) :

  • کلیه قسمتهای سازه وزنه تعادل جرثقیل برجی ( تاور کرین ) از لحاظ ظاهری ( تغییرشکل ، پیچیدگی ،ضربه و جوشهای آن ) مورد بازرسی قرار میگیرد.
  • کلیه پین ها و پیچها بررسی شده که کاملا در جای خود قرار داشته باشند .

۵- بازرسی قسمت گردان جرثقیل برجی ( تاور کرین ) :

  • سازه گردان، موتور گردان و دنده های اصلی گردان جرثقیل برجی ( تاور کرین ) مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد آن بازرسی میشود.

۶- فنداسیون جرثقیل برجی ( تاور کرین ) :

  • قطعه اصلی داخل فنداسیون از لحاظ تراز بودن مورد بررسی قرار میگیرد.
  • کارفرما باید تأییدیه ای مبنی بر اجرای صحیح فنداسیون جرثقیل برجی ارأیه نماید و این تأییدیه باید به امضاء مهندس ناظر پروژه برسد.

۷- زیربنا و یا فنداسیون جرثقیل متحرک ریلی :

  • ریل ها و چرخها از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و لهیدگی ) مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قطع کن های ابتدا و انتهای ریل بازرسی میشوند.
  • در ابتدا و انتهای مسیر ریلها باید ضربه گیر وجود داشته باشد.

۸- کابین جرثقیل برجی ( تاور کرین ) :

  • مسیر دسترسی به کابین باید ایمن باشد.
  • درب کابین باید رو به بیرون باز شود .
  • کابین باید دارای صندلی مناسب و راحت برای اپراتور باشد.
  • کابین باید دید مناسب را برای اپراتور تامین نماید.
  • شیشه کابین باید کاملا سالم و بدون ترک خوردگی باشد.
  • عملکرد کلیه اهرم های کنترلی مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد کلید قطع کن های اضطراری ( emergency stop ) بررسی میشود.
  • کلید روشن-خاموش جرثقیل مورد بررسی قرار میگیرد.
  • کابین باید مجهز به سیستم تهویه هوای مناسب باشد.
  • تجهیزات داخل کابین باید از جنس نسوز ساخته شوند.
  • داخل کابین حداقل باید یک دستگاه کپسول ٓاتشنشانی نصب گردد.

۹- قطعه افزاینده ارتفاع جرثقیل برجی ( تاور کرین ) ( کاج ) :

  • عملکرد پمپ، سیم کشی، حفاظ و نرده ها، پاگرد و گیره ها و کلیه ی قطعات کاج مورد بازرسی قرار گیرد و همچنین از نظر نشتی روغن و اتصاالت هیدرولیکی مورد بررسی قرار گیرد.

۱۰- کمربند جرثقیل برجی ( تاور کرین ) :

  • کلیه قسمتهای سازه کمربند از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و جوشهای ٓان ) مدورد بازرسدی قدرار میگیرد.
  • تعداد و فواصل کمربند ها بر اساس استاندارد ASME B30.3 ، کاتالوگ دستگاه و توصیه سازنده مشخص می گردد.

قطعات بحرانی جرثقیل برجی ( تاور کرین )

قلاب ( hook ) :

  • قلاب از لحاظ ظاهری مورد ارزیابی قرار گرفته و باید فاقد هر گونه خمیدگی، ترک و آسیب دیدگی باشد.
  • دهانه قالب اندازه گیری شده و میزان بازشدگی آن نباید از %۱۵ حالت اولیه تجاوز نماید.
  • خوردگی قالب اندازه گیری شده و میزان خوردگی حداکثر از %۱۰ حالت اولیه نباید بیشتر باشد.
  • عملکرد حرکتی مورد بررسی قرار گرفته که باید بتواند براحتی حرکت نماید.
  • پین ها و اتصالات قلاب مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قرقره قلاب بررسی شده که باید به صورت یکنواخت و راحت حرکت نماید.
  • قسمت های متحرک قلاب باید روانکاری مناسب شده باشد.
  • هیچگونه جوشکاری روی قالب مجاز نمیباشد.
  • قلاب باید دارای شیطانک ( safety latch ) با عملکرد مناسب بوده و از خروج بار از قلاب جلوگیری نماید. فنر شیطانک مورد بررسی قرارگرفته و باید کاملا سالم باشد.

سیم بکسل ها ( سیم بکسل اصلی – سیم بکسل کالسکه – سیم بکسل جرثقیل امداد ) :

  • سیم بکسل باید از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار گرفته که نباید در آن تغییر شکل ، پیچیدگی ، لهیدگی و پارگی مشاهده شود.
  • سیم بکسل باید به روش مناسبی روغنکاری شود.
  • سیم بکسل باید به شکل صحیح داخل درام جمع شده یا داخل قرقره ها حرکت نماید.
  • تمامی اتصالات ابتدا و انتها سیم بکسل مورد بررسی قرار گرفته که باید کاملا مطابق استاندارد باشند.
  • معیار پذیرش ساییدگی سیم بکسل ، حداکثر %۵ از اندازه اولیه آن می باشد.

جرثقیل برجی ( تاور کرین )

(winch) درام :

  • بدنه درام از لحاظ ظاهری مورد بازرسی قرار گرفته که نباید در آن تغییر شکل ، ترک و شکستگی مشاهده شود.
  • شیارهای درام بازرسی و اندازه گیری میشوند.
  • قطر سیم بکسل باید متناسب با اندازه شیارها باشد.
  • در پایین ترین مکان دسترسی قالب، باید حداقل ۲٫۵ دور سیم بکسل دور درام قرار داشته باشد.
  • اتصاالت انتهایی سیم بکسل در درام باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • عملکرد درام و موتور ٓان مورد بررسی قرار می گیرد.

کالسکه ( شاریوت ) Trolley :

  • عملکرد حرکتی کالسکه بررسی میشود.
  • ریل ها و چرخهای کالسکه از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل ، پیچیدگی ، ضربه و لهیدگی ) مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قطع کن های ابتدا و انتهای مسیر حرکت کالسکه مورد بررسی قرار میگیرد.
  • در ابتدا و انتهای مسیر حرکت کالسکه ، ضربه گیر باید وجود داشته باشد.

بازرسی متعلقات ایمنی جرثقیل برجی ( تاور کرین ) :

سیستم ارت :

  • جرثقیل باید به سیستم ارت با مقاومت کمتر از ۲ اهم متصل گردد.

قطع کن های الکتریکی و حرکتی :

  • عملکرد قطع کن اضافه بار قلاب مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قطع کن اضافه بار بازویی ها مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قطع کن اضافه بار گردان مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قطع کن حرکتی ابتدا و انتهای مسیر کالسکه مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قطع کن حرکتی حد باال و حد پایین قالب مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد قطع کن حرکتی گردان مورد بررسی قرار میگیرد.
  • جرثقیل برجی ( تاور کرین ) باید به کلیدی مجهز شود که در زمان وزش بادهای شدید دستگاه را کاملا خاموش نماید.

بازرسی .C.C.T.V :

  • چنانچه نیاز به استفاده از دوربینهای مدار بسته می باشد، عملکرد دوربینها مورد بررسی قرار میگیرد.

وسایل هشدار دهنده :

  • عملکرد چراغ گردان مورد بررسی قرار میگیرد.
  • عملکرد بوق دستگاه که در زمان اضافه بار یا زمان وزش باد شدید به صدا در می آید، مورد بازرسی قرار میگیرد.

بازرسی نرده ها و حفاظ ها :

  • اتصالات پله ها و همچنین استحکام پله ها مورد بازرسی قرارمیگیرد . همچنین پله ها باید دارای حفاظ مناسب باشند.
  • پاگرد ها وتمامی قسمتهایی که امکان عبور فرد در آن وجود دارد باید دارای حفاظ و نرده مناسب باشد. اتصالات و استحکام نرده ها مورد بازرسی قرار میگیرد.
  • فاصله پاگرد ها بر اساس توصیه سازنده و استاندارد ASME B30.3 مشخص میگردد.

بازرسی نشت روغن :

کلیه قطعاتی که با روغن کار میکنند یا روغنکاری میشوند نباید هیچگونه نشتی در آنها وجود داشته باشد ، بخصوص در قسمت پله ها و مناطق عبور پرسنل و اپراتور.

اتصالات سیم بکسل :

اتصالات سیم بکسل از لحاظ نحوه بسته شدن ، مورد بازرسی قرار میگیرد.

تست استاتیک و دینامیک جرثقیل برجی ( تاور کرین ) ( load test ) :

  • تست استاتیک باید بوسیله یک وزنه متعادل صورت پذیرد.
  • تست استاتیک با وزنه ای برابر %۱۲۵ بار نامی صورت میگیرد. در تست استاتیک وزنه به ارتفاع ۳۰ cm از زمین جدا شده و در مدت ۲۰ دقیقه نباید این فاصله تغییر کند.
  • در تست دینامیک ، جرثقیل برجی ( تاور کرین ) با وزنه ای برابر با %۱۱۰ بار نامی آزمایش میشود. این تست مطابق جدول بار دستگاه صورت می پذیرد. در تست دینامیک کلیه قطعات حرکتی جرثقیل برجی آزمایش شده و عملکرد ترمز ها ( ترمز گردان ، ترمز کالسکه و ترمز اصلی بابرنده ) مورد بازرسی قرار میگیرد.
  • در تست دینامیک جرثقیل برجی ( تاور کرین ) باید همراه وزنه به اندازه ۳۶۰ درجه بچرخد ، درمحلهایی که امکان چرخش جرثقیل با وزنه وجود ندارد، جرثقیل بدون وزنه باید به حرکت ۳۶۰ درجه ای خود ادامه دهد.