بازرسی مخازن تحت فشار۱۴۰۰/۹/۳ ۱۰:۱۴:۱۲

بازرسی مخازن تحت فشار

بازرسی مخازن تحت فشار تا چه اندازه مهم است.؟

بر طبق تعریف، ایمنی فاکتور بسیار مهمی در استفاده و نگهداری از مخازن دربسته ای می باشد که برای نگهداری سیال و یا گازی با فشار بسیار بیشتر از فشار محیط به کار می روند، در صورت نقصان ایمنی این تجهیزات نتیجه کار می تواند بسیار دهشتناک باشد. نگهداری فشار یک سیال در یک ظرف برای استفاده های احتمالی از ۳۰۰ سال پیش شروع شد و این امر همیشه محل چالش های جدی برای بشر بوده است.

سیال محبوس شده در مخزن بسته به علت اختلاف فشاری که با محیط دارد، منشاء بسیاری از حوادث در طول این مدت بوده است. همه این حساسیت ها و حوادث حاکی از اهمیت بالای مراحل طراحی، ساخت و کاربری مخازن تحت فشار داشته و باعث شده تا به توسط استانداردها و قوانین سختگیرانه، این امور تحت نظر مهندسین مورد تأیید قرار گیرد.

زمان بازرسی دوره‌ای هر مخزن تحت فشار با توجه به استاندارد مربوط به آن مشخص می گردد. استاندارد هر مخزن تحت فشار همیشه بیشینه دوره بازرسی ممکن را مشخص می نماید. در فواصل کوتاهتر نیز به تشخیص کارشناسان مربوطه ممکن است بازرسی ضروری باشد.

ما در شرکت بازرسی آستا خدمات تخصصی بازرسی مخازن تحت فشار را بر اساس استاندارد ملی و بین المللی مربوطه در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام می‌رسانیم. شرکت بازرسی آستا با در اختیار داشتن نمایندگی در کلیه استان‌های بزرگ کشور، این خدمات را با بهترین کیفیت و رقابتی‌ترین قیمت در سراسر ایران انجام می‌دهد.

به جهت آشنایی بیشتر با انواع مخازن تحت فشار و الزامات ساخت و بازرسی آن، شرکت بازرسی آستا اقدام به برگزاری دوره‌ بازرسی مخازن تحت فشار در فواصل منظم می‌نماید. در این دوره الزامات بازرسی اولیه مخزن تحت فشار (در حین ساخت) آموزش داده می‌شود. پس از طی کلیه مراحل بازرسی اولیه، تاییدیه مخزن صادر و پلاک استاندارد روی آن نصب می‌گردد. بازرسی و صدور گواهینامه سلامت، کمک شایانی به افزایش طول عمر تجهیزات تحت فشار و همچنین کاهش ریسک بهره‌برداری می‌نماید.

شرکت بازرسی آستا (آتی سازان تاسیسات ایرانیان) به پشتوانه بیش از یک دهه تجربه و کسب مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، می‌تواند به عنوان مشاور در مباحث ایمنی مربوط به بازرسی و خرید مخازن تحت فشار استاندارد در کنار سازمان شما قرار بگیرد.

خدمات بازرسی مخازن تحت فشار

خدمات بازرسی آستا در زمینه مخازن تحت فشار به شش دسته کلی تقسیم می‌شوند:

برای دریافت مشاوره در خصوص دیگ بخار و مخازن تحت فشار، با کارشناسان شرکت بازرسی آستا تماس بگیرید.

    آیا ظرفیت و راندمان دیگ بخار قابل اندازه گیری است؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۸:۴۰:۲۷

    ظرفیت و راندمان دیگ بخار توسط کنترل پارامترهای ورودی و خروجی به راحتی قابل اندازه گیری است. شرکت بازرسی آستا این خدمت را به مشتریان محترم ارایه می دهد.

    چرا دیگ بخار نیاز به بازرسی دارد؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۵۳:۳۵

    دیگ بخار یه عنوان تجهیزی تحت فشار و خطرناک بایستی هر ساله تحت بازرسی قرار گیرد. این بازرسی ها علاوه بر تشخیص به موقع عیوب و رفع آن ها، باعث جلوگیری از حوادث ناگوار نظیر انفجار دیگ بخار شده و ایمنی آن را افزایش می دهد.

    استاندارد ساخت و بازرسی دیگ بخار چیست؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۴۴:۱۸
    • استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 4231 معادل BS 2790
    • استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 22156 معادل BS EN 12953
    مزایای بازرسی دیگ بخار چیست؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۹:۰۰

    حصول اطمینان از ایمن بودن دیگ بخار در طول دوره بهره برداری

    هدف بازرسی دیگ بخار چیست؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۴۱:۴۹

    هدف از بازرسی دیک بخار حصول اطمینان از ایمنی دیگ بخار است. همچنین بازرسی به موقع منجر به تشخیص عیوبی نظیر نشتی از سرلوله ها ، دفرمگی و رسوب داخل محفظه آبگیر شده و با رعایت اصول نگهداری پیشگیرانه می‌توان از بروز صدمات جدی تر به دیگ بخار جلوگیری نمود.

    مجوز شرکت بازرسی آستا از طرف چه نهادی صادر شده است؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۷:۵۵

    شرکت مهندسی آستا از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاطت فنی و بهداشت کار و مرکز ملی تایید صلاحیت ایران مجوز دریافت کرده است.

    شرکت بازرسی دیگ بخار از چه نهادی بایستی مجوز داشته باشد؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۶:۵۲
    1. مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاطت فنی و بهداشت کار
    2. مرکز ملی تایید صلاحیت ایران
    هدف از بازرسی دیگ بخار چیست؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۴:۵۰

    هدف از بازرسی دیک بخار استاندارد سازی و استفاده ایمن از دیگ بخار است.

    اعتبار گواهی دیگ بخار چه مدت است؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۴:۰۲

    مطابق با آیین نامه اداره کار،‌اعتبار گواهی سلامت دیگ بخار یک سال است.

    مخزن تحت فشار چیست؟

    مخازن تحت فشار (انگلیسیPressure vessel) مخازنی معمولاً استوانه‌ای یا کروی هستند که معمولاً برای نگهداری مایعات یا گازها در فشاری غیر از فشار اتمسفر استفاده می‌شوند. مخازن تحت فشار عبارتند از محفظه های بسته که جهت نگهداری سیال در فشاری بیشتر از فشار  ۱۵ psi یا ۱ atm، طراحی شده اند. این فشار می تواند فشار داخلی ناشی از سیال باشد و یا فشار خارجی ناشی از گرم شدن مستقیم یا غیرمستقیم مخازن باشد.

    مخازن تحت فشار می‌توانند بسیار خطرناک باشند و حادثه‌های منجر به مرگ زیادی در طول دوره توسعه و بهره‌برداری آنها رخ داده‌است. به همین دلیل، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از مخازن تحت فشار توسط مقامات مهندسی و توسط قانون حمایت می‌شود. تعریف مخزن فشار از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. استاندارد اصلی برای طراحی این مخازن ASME Section VIII می‌باشد که توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا تدوین شده و هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد. کاربرد عمده این مخازن در صنایع نفت و گاز می‌باشد.

    در بسیاری از صنایع مدرن از قبیل صنایع غذایی و انرژی، استفاده از مخزن‌های تحت فشار به عنوان یکی از ارکان این صنایع مورد توجه قرار می گیرد.
    کاربردهای مخازن تحت فشار از ذخیره سازی هوای فشرده تا بویلر های آب گرم شهری گسترده شده است. کاربردهای دیگر اینگونه مخازن می تواند در برج های تقطیر، معادن، سایت های پتروشیمی، سایت های هسته ای، زیر دریایی ها، ایستگاه های فضایی و مخازن برای نگهداری گازهای تبدیل شده به مایع (در اثر فشار) مانند LPG ، بوتان و پروپان باشد.

    یکی از کاربردهای حیاتی مخزن‌های تحت فشار در صنایع پالایش نفت می باشد، جایی که به دلیل افزایش بهره وری تولید در محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل، این مخازن تحت فشار بسیار زیادی قرار می گیرند.
    مخازن تحت فشار در پالایشگاه ها کاربردهای عدیده ای مانند ذخیره سازی، راکتورها، جداسازها و برج های تبلور دارد. همه موارد اشاره شده اهمیت بازرسی مخازن تحت فشار را حیاتی نموده تا بتوان از حوادث و خسارات احتمالی پیشگیری کرد.

    نمای برش خورده دیگ بخار

    کاربرد مخازن تحت فشار

    این مخازن در صنعت به عنوان مخازن هوای فشرده، مخازن ذخیره آب، دیگ بخار (بویلر)، مخازن ذخیره انواع گاز، اتاقک تحت فشار، برج تقطیر، مخازن راکتورهای هسته ای، مخازن هوای فضاپیما، مخازن هوای زیردریایی، مخازن پنوماتیک، مخازن هیدرولیک تحت فشار، مخازن ذخیره سازی برای گازهای مایع مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان، LPG  و … مورد استفاده قرار می گیرند.

    مخازن تحت فشار در بسیاری صنایع کاربرد وسیعی دارند از موارد پر کاربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد این موارد شامل برج های تقطیر ، زیر دریایی ها ، رآکتورها ، اتوکلاو ، پالایشگاه های نفت و … می توان اشاره کرد همچنین مخازن تحت فشار جهت ذخیره گازهای مایع شده مانند آمونیاک ، کلرین ، پروپان ، بوتان و LPG را می توان نام برد .

    از کاربرد های صنعتی این مخازن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • برج های تقطیر
    • مخازن هیدرولیکی
    • مخازن گاز مایع
    • سرمایش و گرمایش
    • دیگ بخار
    • مخزن هوای هواپیما
    • مخازن پنوماتیک
    • مخازن راکتور های هسته ای

    کاربرد مخزن تحت فشار صنعتی

    • نگه دارنده هوای فشرده
    • ذخیره سازی انواع گاز ها (مانند CNG، متان و …)
    • ذخیره سازی انواع گاز های مایع (مانند آمونیاک، کلر، پروپان، بوتان و LPG )
    • منبع ذخیره آب
    • ساخت بویلر
    • اتاقک تحت فشار
    • ساخت برج های تقطیر
    • مخازن هوای فضاپیما
    • مخازن هوای زیردریایی
    • مخزن هیدرولیک تحت فشار
    • مخازن راکتور هسته ای
    • استفاده برای مقاصد تصفیه آب
    دیگ بخار فایرتیوب

    انواع مخازن تحت فشار

    از لحاظ شکل:

    مخازن تحت فشار کروی (Spherical Pressure Vessels)

    مخازن تحت فشار مخروطی (Conical Pressure Vessels)

    مخازن تحت فشار استوانه ای (Cylindrical Pressure Vessels)

    دیگ بخار فایرتیوب
    بازرسی مخازن تحت فشار

    بازرسی مخازن تحت فشار بسیار بااهمیت بوده و این بند استاندارد برای هر کارگاه کوچک و بزرگی که از این تجهیزات استفاده می کند نیز الزام آور است. یکی از تکنیک های پرکاربرد در تست و بازرسی مخازن تحت فشار استفاده از دستگاه های ضخامت سنج التراسونیک برای اندازه گیری ضخامت جداره این مخازن است. این بازرسی بایستی به صورت دوره ای و منظم (عموماً در مناطق بحرانی که طی عملیات ساخت ضخامت کمتری پیدا کرده‌اند) انجام پذیرد. زمانی که ضخامت اندازه گیری شده به مقداری کمتر از حداقل ضخامت مشخص شده در پروسه طراحی برسد،‌ اقدامات پیش گیرانه برای جلوگیری از هرگونه خطر انفجار یا نشت سیال مطابق با دستور العمل های استاندارد بایستی صورت پذیرد.

    از دیگر روشهای تضمین ایمنی مخازن تحت فشار، استفاده از سوپاپ های اطمینان و نگهداری و تنظیم صحیح آنها، استفاده از تجهیزات کنترل خوردگی و همچنین سوراخ نگهبان است.

    همانطور که قبلاً اشاره شد بازرسی مخازن تحت فشار به منظور اطمینان از سلامت آن انجام میشود، اما اینکه چه زمانی باید بازرسی از آنها انجام بشود ، دو حالت وجود دارد ۱) بازرسی مخزنی که به تازگی ساخته شده است و باید از سلامت آن مطمئن شویم ۲) مخزنی که قبلاً ساخته شده است و الان زمان بازرسی دوره‌ایی آن فرارسیده است. بازرسی مخازن تست فشار با روش تست غیر مخرب یا NDT که مخفف کلمه انگلیسی Non Destructive Testing است انجام میشود.

    همانطور که در بالاتر اشاره شد با آغاز رشد صنعت نیاز به ساخت مخازن تحت فشار بیشتر شد و از رو در این سالها حوادث زیادی به علت ترکیدن این مخازن به وجود آمده است . انجمن مهندسین مکانیک آمریکا یا ASME با گردآوری این اطلاعات و دسته بندی آنها و علت یابی حوادث گذشته ، یک چهارچوب برای طراحی و ساخت مخازن تحت فشار را ایجاد کرده است ، که امروزه ما آن را بعنوان استاندارد میشناسیم .

    مزایای دیگ بخار فایرتیوب
    • قیمت مناسب نسبت به راندمان تولیدی

    • محبوبیت و میزان تولید بالا

    • دسترسی آسان برای بازرسی و تعمیرات

    • عملکرد ساده سیستم (نیاز به اپراتور ساده)

    • مدت زمان تعمیر و نگهداری کم

    معایب دیگ بخار فایرتیوب
    • کیفیت پایین بخار و نامناسب برای مصارف حساس

    • عدم امکان استفاده از سوخت جامد

    • ضریب انتقال حرارت پایین گاز در لوله

    • زمان راه اندازی بالا (به دلیل قرارگیری آب در درام)

    • عدم امکان تولید بخار فوق اشباع

    روش های بازرسی مخازن تحت فشار

    مخازن تحت فشار باید بتوانند فشار داخلی خود را حفظ کنند ، وجود هیچگونه نشتی در این مخازن قابل اغماض نیست . این تست ها برای اطمینان از نداشتن سوراخ نشتی هوا (punctures) ، ترک و اتصلات ضعیف انجام میشود که وجود این عیوب سلامت مخزن را تهدید میکنند .

    دو روش هیدرواستاتیک و روش پنوماتیک ، روشهای ابتدایی برای تست مخازن هستند اما این دو روش بعلت ریسک بالایی که داشتند امروزه کمتر از آنها استفاده میشوند . اساس این دو روش تقریباً مشابه یکدیگر است ، در روش هیدرواستاتیک معمولا از آب استفاده میشود و روش پنوماتیک از گازی غیر سمی و غیر قابل اشتعال مانند هوا یا نیتروژن استفاده میشود .

    در این دو روش سیال را به یک آشکارساز یا فلورسنت ، آلوده میکند و مخزن را تحت فشار ۱.۵ برابر فشار کاری قرار میدهند و در این شرایط مخزن نباید هیچ گونه نشتی داشته باشد . این روش بعلت ریسک بالایی که دارد امروزه تقریباً کنار گذاشته شده است و روش های تست غیر مخرب بسیار متداول تر هستند . در ادامه ۵ روش متداول در بازرسی مخازن تحت فشار به روش غیر مخرب را بررسی خواهیم کرد .

    ۱) روش بازرسی چشمی

    روش بازرسی چشمی یا VT که مخفف کلمه انگلیسی  Visual Testing است ، یک ارزیابی خوب از وضعیت مخزن میباشد ، برای انجام این تست باید سطح مخزن کاملاً تمیز شود و تمام قسمت های آن توسط بازرس ، مانند خطوط جوش ، اطراف زائده ها و … مشاهده گردد .

    روش بازرسی چشمی به تنهایی کافی نمیباشد چون در این روش بازرسی فقط عیوبی که روی سطح وجود دارند ، قابل تشخیص است .

    ۲) روش بازرسی مایع نافذ

    روش بازرسی مایع نافذ یا  PT که مخفف کلمه انگلیسی  Penetrant Testing است در این روش ابتدا سطح محل تست کاملاً تمیز میشود سپس محل مورد نظر آغشته به مایع نافذ میشود و مدتی را بازرس باید منتظر بمانند تا اصطلاحاً مایع نافذ ترک ها و عیوب سطحی را خیس کند و بعد از آن سطح از وجود مایع نافذ پاکسازی میشود و مایع آشکار ساز روی سطح اسپری میشود ، و این موجب میشود مایعی که سابقاً در داخل عیوب نفوذ کرده خود را به سطح برساند و عیوب را آشکار کند .

    ۳) روش بازرسی مغناطیس

    روش بازرسی مغناطیسی یا MT که مخفف کلمه انگلیسی  Magnetic Testing است ، در این روش قطعه مورد تست مغناطیسی میشود و بازرس مربوطه مقداری ذارات مغناطیسی مانند پودر آهن را روی سطح مورد بازرسی میریزد ، سپس طبق قوانین فیزیک باید پودر آهن در جهت میدان مغناطیسی قرار بگیرند و اگر روی سطح و پوسته های نزدیک به سطح هرگونه ترک یا ناپیوستگی باشد که سبب قطع یکپارچگی میدان مغناطیسی میشود ، که این نشت مغناطیسی بصورت تجمع پودر آهن در محل ناپیوستگی مشاهده میشود .

    ۴) روش بازرسی رادیوگرافی

    روش بازرسی رادیوگرافی یا RT که  مخفف کلمه انگلیسی  Radiographic Testing است ، خلاف سه روش فوق که قادر هستند فقط عیوب سطحی و عیوب نزدیک به سطح در مخازن تحت فشار را تشخیص بدهند ، این روش قادر است عیوب زیر سطحی را نیز مشخص کند .

    در تست رادیو گرافی از اشعه گاما یا اشعه ایکس برای تصویر برداری استفاده میشود ، انرژی زیاد این تشعشعات سبب میشود که روی فیلم تاثیر بگذارد و روی فیلم نقاط تاریک و روشن ایجاد کند ، هرچه میزان تابش اشعه بیشتر باشد آن قسمت فیلم تیره تر میشود این روش میتواند عیوبی مانند حفره ها و خودرگی ها را در داخل مخزن تحت فشار تشخیص بدهد اما تشخیص ترک های ریز با این روش کمی دشوار است .

    ۵) روش بازرسی التراسونیک

    روش بازرسی التراسونیک یا UT که مخفف کلمه انگلیسی Ultrasonic Testing است ، در این روش امواج التراسونیک برای شناسایی عیوب و خوردگی در مخازن تحت فسار استفاده میشود ، در این روش یک پالس از امواج التراسونیک به درون ماده فرستاده میشود و به داخل قطعه مورد تست هدایت میشوند و هنگامی که این امواج در مسیر حرکت خود به عیوب احتمال موجود در قطعه مانند تخلخل ، ترک و ناخالصی‌های حبس شده برخورد میکنند ، منعکس میشوند و بازتاب امواج فراصوت که از ماده مورد تست ساطع میشوند پس از تبدیل ، بصورت سیگنال در صفحه نمایشگر نشان داده میشود که بازرس مربوطه با تحلیل این سیگنال ها میتواند به مکان ، عمق و سایز عیب احتمالی در مخزن تحت فشار پی ببرد .

    برای مثال به شکل زیر دقت کنید وقتی یک موج توسط دستگاه فرستاده میشود و سپس برمیگردد دو پالس در صفحه نمایشگر نشان داده میشود که پالس اول نشان دهنده سطح قطعه و پالس دوم  نشان دهنده سطح انتهایی قطعه است . حال اگر بین این دو پالس میان پالسی تشکیل بشود نشانگر وجود عیب در داخل قطعه است .

    اهمیت شکل مخزن‌های تحت فشار

    مخزن‌های تحت فشار تقریباً به هر شکلی می توانند ساخته شوند، اما برشی از شکل کره، استوانه و مخروط عموماً برای ساخت آنها استفاده می شود. طراحی معمول مخازن تحت فشار، استوانه ای با دو قطعه عدسی شکل در ابتدا و انتها می باشد. هر چه قطعات استفاده شده در مخازن تحت فشار از شکل پیچیده تری برخوردار باشند، لاجرم آنالیز تنش و همچنین فرآیند ساخت آنها مشکل تر خواهد بود.
    مخازن تحت فشار کروی در مقایسه با مخازن استوانه ای عموماً تا دو برابر استحکام بیشتری دارند، از سویی، ساخت مخزن‌های تحت فشار کروی بسیار پیچیده تر و گران تر می باشد. از این رو، بیشتر مخزن‌های تحت فشار از نوع استوانه ای با دو عدسی نیمه بیضوی در ابتدا و انتها ساخته می شوند. در سایزهای کوچکتر، توسط مسدود کردن ابتدا و انتهای لوله نیز می توان یک مخزن تحت فشار تولید نمود.

    استاندارد بازرسی مخازن تحت فشار

    امروزه با توجه به توسعه روز افزون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاه ‌ها و ساخت مخازن تحت فشار که در آنها مورد استفاده قرار می­‌گیرد، استاندارد و بازرسی مخازن تحت فشار از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است. بازرسی مخازن تحت فشار هم در زمان ساخت و هم در زمان بهره برداری مطابق استاندارد بازرسی مخازن تحت فشار بین­ المللی به صورت کامل تشریح شده است.

    مخزن‌های تحت فشار برای استفاده در فشار و دمای مشخصی طراحی و ساخته شده که اصطلاحاً دمای کارکرد و فشار کارکرد نامیده می شوند. اعمال فشاری بیش از فشار کارکرد می تواند بسیار مخاطره آمیز باشد، از این رو، تمامی مخازن تحت فشار بایستی مطابق با استانداردهای مشخصی مانند ASME Boiler and Pressure Vessel Code در امریکا، Pressure Equipment Directive of the EU (PED) دراروپا،‌ Japanese Industrial Standards (JIS) در ژاپن،‌ CSA B51 در کانادا، Australian Standards در استرالیا و دیگر استانداردهای بین المللی از قبیل Lloyd’s و Germanischer Lloyd و Det Norske Ventas و Société Générale de Surveillance (SGS S.A) طراحی و ساخته شوند.

    انفجار دیگ بخار

    انفجار دیگ بخار چه از نوع دیگ بخار واترتیوب چه از نوع فایرتیوب تبعات بسیار بالایی دارد. نوع فایرتیوب به دلیل فشار کاری بالاتر شعاع تخریب بسیار بیشتری خواهد داشت.

    در این ویدئو حادثه انفجار دیگ بخار فایرتیوب و پرتاب آن به فاصله ۱۰۰ متری از محل نصب را ملاحظه بفرمایید. اگرچه حوادث دیگ بخار دلایل متعددی دارد، اما کم آب شدن دیگ بخار از دلایل اصلی انفجار دیگ بخار است.

    بازرسی ادواری دیگ بخار می‌تواند تا حد بسیار زیادی از حوادث و خسارات جانی و مالی جلوگیری نماید. شرکت بازرسی آستا خدمات کارشناسی حوادث دیگ بخار و مخازن تحت فشار را ارائه می‌نماید.

    شرکت بازرسی آستا

    بازرسی ادواری دیگ بخار

    دیگ های بخار صرف نظر از اندازه و نوع‌شان، علیرغم وجود ادوات ایمنی می‌توانند خطرناک باشند. چنانچه نگهداری و بازرسی دیگ بخار درست انجام نشود، ممکن است باعث خسارت جانی و مالی قابل توجهی شود. بنابراین انجام بازرسی‌ دیگ بخار و سرویس‌های دوره‌ای خصوصاً در رابطه با چگونگی و نحوه احتراق مشعل در دیگ آب گرم فولادی، بررسی دوره‌ای عملکرد صحیح کنترلرها، شیر اطمینان، ترموستات‌ها و امثالهم از مراحل مهم نگهداری این دستگاه است.

    بر اساس استاندارد ملی، دوره بازرسی دیگ بخار سالیانه است. به این معنی که کلیه مخازن تحت فشار از جمله دیگ بخار بایستی هر ساله مورد بازرسی قرار گیرند. این بازرسی بایستی توسط شرکت‌های صلاحیت‌دار انجام شود. این شرکت‌ها موظفند پس از بازرسی دقیق مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، تاییدیه دیگ بخار را به کارفرما ارائه دهند.

    تست‌های ادواری دیگ بخار

    بازرسی دیگ بخار شامل شش تست مختلف است. هر یک از این تست‌ها به صورت جداگانه توسط بازرسان متخصص شرکت بازرسی آستا انجام می‌پذیرد. در صورتی که نتایج همه تست‌ها مورد تایید باشد، گواهینامه سلامت دیگ بخار با اعتبار یک ساله طبق استاندارد صادر می‌گردد.

    بازرسی ظاهری

    ضخامت سنجی

    هیدرواستاتیک

    تجهیزات کنترلی

    محفظه آبگیر

    داخل کوره

    مراحل و گردش کار بازرسی ادواری دیگ بخار

    بازرسی دیگ بخار مشتمل بر بیست مرحله کاری مجزا است. این مراحل برای انواع مختلف دیگ بخار اندکی با یکدیگر تفاوت دارند. گردش کار بازرسی ادواری دیگ بخار در شرکت بازرسی آستا بسیار آسان است. مراحل مختلف این گردش کار در چارت زیر نمایش داده شده است.

    • بازرسی دیگ و متعلقات آن

    • مرور آنچه که توسط اپراتورها ثبت شده است

    • بازرسی و تمیز کاری مشعل

    • گشودن درب جلویی و بازبینی آجرهای نسوز

    • بازرسی آجرهای نسوز درب جلویی و تعمیر آنها در صورت لزوم

    • بستن و آب‌بندی درب عقبی با واشر نو در صورت لزوم

    • تمیز کاری و خلاء‌سازی سمت آتشخوار  و لوله دود Breeching

    • بازرسی آجرهای نسوز درب عقبی و تعمیر آنها در صورت لزوم

    • گشودن درب عقبی و بازبینی آجرهای نسوز

    • بستن و آب‌بندی درب جلویی با واشر نو در صورت لزوم

    • بازبینی محفظه آبگیر از نظر رسوب و خوردگی

    • باز کردن، خارج کردن و تمیز کاری شیر قطع کن سطح پایین آب cutoff valve

    • تمیز کردن سیستم هوای پودر کننده (منبع و کمپرسور)

    • تعویض همه واشرهای دریچه بازدید

    • بررسی کارکرد کنترلرها و همبندها و تنظیمات در صورت لزوم

    • بررسی کارکرد بادزن

    • بررسی کنترلرهای آب تغدیه

    • روشن کردن مشعل و راه‌اندازی دیگ بخار و نشت یابی درها در صورت امکان

    • بررسی کیفیت احتراق و تنظیم آن در صورت لزوم

    • بازنگری نتایج بازرسی

    گردشس کار بازرسی ادواری دیگ بخار

    آموزش بازرسی دیگ بخار

    بازرسی دیگ بخار مبحثی کاملاً تخصصی است. اپراتور دیگ بخار و مسئولین HSE در کارخانجات نیاز دارند تا با اصول اولیه بازرسی‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه دیگ بخار آشنا باشند. این دانش اولیه در خصوص بازرسی دیگ بخار به کاهش نرخ حوادث دیگ بخار و نگهداری بهتر از آن کمک بسزایی می‌نماید. واحد آموزش شرکت بازرسی آستا به عنوان مرکز آموزش مورد تایید سازمان استاندارد و سازمان فنی و حرفه‌ای، چهار عنوان دوره متفاوت در زمینه دیگ بخار و مخازن تحت فشار طراحی نموده است. هر چهار عنوان دوره می‌تواند به صورت حضوری و یا مجازی برگزار گردد. این دوره‌ها مورد استفاده کاربران و بازرسان دیگ بخار و به شرخ ذیل هستند.

    دوره‌های آموزشی دیگ بخار در شرکت بازرسی آستا به صورت تئوری برگزار می‌گردد. به جهت عدم دسترسی به نمونه واقعی دیگ بخار در حین آموزش‌های تئوری، از ماکت دیگ بخار برای مقاصد آموزشی استفاده می‌گردد. این ماکت باعث می‌گردد آموزش‌های تئوری عمق بیشتری پیدا کنند. شرکت بازرسی آستا پس از طراحی و ساخت سیمولاتور آموزشی تاورکرین، به عنوان دومین پروژه ساخت ماکت خود اقدام به طراحی و ساخت ماکت دیگ بخار ۱۰ تن در مقیاس ۱:۶ نموده است. لازم به ذکر است که طراحی این ماکت دقیقاً مانند نمونه واقعی و با رعایت تمامی جزئیات و توسط مهندس امید صالحی انجام پذیرفته است.

    ماکت دیگ بخار

    استفاده از ماکت آموزشی دیگ بخار در کلاس‌های مربوطه باعث ارتقای سطح آموزش و افزایش ضریب یادگیری می‌شود. این ماکت در ابعاد حدودی ۱۰۰ سانتی‌متر طول، ۷۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۵۰ سانتی‌متر عمق ساخته شده است.

    بازرسی اولیه دیگ بخار  (بازرسی حین ساخت) چیست؟

    به کلیه مراحل بازرسی قبل و حین ساخت دیگ بخار بازرسی اولیه دیگ بخار گفته می‌شود. ساخت دیگ بخار در ایران مشمول استاندارد اجباری است. هر دیگ بخار به صورت مستقل ملزم به دریافت گواهینامه استاندارد است. سازندگان دیگ بخار برای ساخت باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت نمایند. شرکت بازرسی نیز باید صلاحیت خود را از سازمان استاندارد اخذ نماید.

    بنابر قوانین سازمان ملی استاندارد، تولید دیگ‌ بخار مشروط به موراد زیر است:

    • الزاماً تولید کننده دارای مجوز یا پروانه استاندارد با شماره ملی مخصوص به خود باشد.
    • تمامی مراحل تولید دیگ بخار توسط شرکت‌های بازرسی دارای صلاحیت، تحت بازرسی قرار گرفته و در نهایت برای دستگاه ساخته شده پلاک بازرسی دیگ بخار صادر شود .

    این به معنای آن است که حتی اگر شرکتی یا تولید کننده‌ای پروانه استاندارد داشته باشد ولی بدون نظارت مستقیم و مستمر شرکت بازرسی معتبر، دیگ بخار تولید کند، محصول نهایی غیر استاندارد بوده و تولید آن خلاف قوانین است. مسئولیت و مخاطرات استفاده از دیگ بخار غیراستاندارد تمام و کمال بر عهده خریدار است. همچنین شرکت‌های بازرسی‌ صلاحیت‌دار،  مجاز به بازرسی ادواری دیگ بخار غیراستاندارد نیستند.

    مراحل ۱۳ گانه بازرسی حین ساخت دیگ بخار و مخازن

    • بررسی کارخانه سازنده به لحاظ دارا بودن سیستم کنترل کیفیت

    • دریافت و بررسی نقشه ساخت و تطبیق آن با استاندارد ملی دیگ بخار

    • مرور گواهینامه‌های مواد اولیه (ورق‌ها، لوله‌ها ، فلنج‌ها)

    • تست جوشکاران

    • مرور دستورالعمل‌های WPS، PQR و WPQ

    • بازرسی گواهینامه کالیبراسیون تجهیزات ساخت و کنترل کیفیت

    • نشانه‌گذاری متریال

    • نظارت بر شکل‌دهی قطعات

    • کنترل ابعادی

    • بازرسی جوش و آزمون‌های غیر مخرب NDT

    • انجام تست‌های هیدرواستاتیک

    • انجام تست گرم و کنترل تجهیزات کنترلی

    • صدور پلاک استاندارد دیگ بخار

    گردش کار بازرسی حین ساخت دیگ بخار

    خدمات آستا در بازرسی اولیه دیگ بخار  (بازرسی حین ساخت)

    هر دیگ بخار در طول مراحل ساخت باید توسط یک مرجع بازرسی معتبر، مورد بازرسی قرار گرفته و تاییدیه دیگ بخار را دریافت نماید. پرسنل متخصص شرکت بازرسی آستا در زمینه دیگ بخار و مخازن تحت فشار، با تسلط بر کلیه استانداردهای مرتبط با بازرسی دیک بخار و کلیه تست‌های غیر مخرب (NDT)، آماده همکاری با سازندگان دیگ بخار و اعطای گواهی استاندارد محصول هستند. ما در شرکت بازرسی آستا به منظور اطمینان از اینکه مواد، ساخت و آزمایش‏‌ها از تمامی جهات مطابق استاندارد ملی دیگ بخار باشند، کلیه نظارت‌های لازم را در سراسر ایران به انجام می‌رسانیم.

    مطابق با الزامات استاندارد، مرجع معتبر بازرسی دیگ بخار باید به کلیه کارهای سازنده در حین انجام کار، دسترسی کامل داشته باشد. شرکت بازرسی بایستی در بازرسی هر یک از مراحل ساخت آزاد بوده و همچنین در رد هر قسمتی که با استاندارد دیگ بخار مطابقت نمی‌‏نماید تحت فشار نباشد.

    در هنگام عقد قرارداد اعطای نشان استاندارد دیگ بخار، شرکت بازرسی آستا به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد، قبل از شروع ساخت دیگ بخار سازنده را از مراحلی از ساخت (Inspection Stop) که در آن‌ها آزمایشات ویژه مواد انجام خواهد شد، آگاه می‌سازد. به همین ترتیب، سازنده نیز بایستی مرجع معتبر بازرسی را از اینکه این مراحل چه زمانی فرا خواهند رسید، آگاه نماید. لیکن این امر نباید از انجام آزمایشات مرجع معتبر بازرسی در هر یک از مراحل دیگر و یا از رد مواد و روند کار در هر زمانی که خراب تشخیص داده شوند، جلوگیری نماید.

    خدمات بازرسی حین ساخت دیگ بخار در سراسر کشور توسط تیم متخصص آستا قابل ارائه است. بازرسی حین ساخت مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۴۲۳۱ شامل مراحل ذیل است:

    • ۱. تاییدیه طرح یا تایید نقشه ساخت دیگ بخار و انطباق با استاندارد ملی

    • ۲. تایید WPS هایی که توسط کارفرما تهیه شده است

    • ۳. تایید پرسنل جوشکار

    • ۴. تایید PQR تهیه شده پس از انجام تست های مخرب

    • ۵. بازرسی و تایید متریال مصرفی شامل ورق و لوله

    • ۶. نظارت و بازرسی برشکاری و شکل دهی متریال (نوردکاری)

    • ۷. نظارت و بازرسی سوراخکاری شبکه ها

    • ۸. نظارت و بازرسی مونتاژ

    • ۹. نظارت و بازرسی چشمی جوشکاری

    • ۱۰. بررسی گزارشات NDT و صحه گذاری آنها

    • ۱۱. نظارت و بازرسی مونتاژ و جوشکاری اتصالات

    • ۱۲. تست هیدرواستاتیک

    • ۱۳. تست گرم دیگ بخار (تست عملکردی)

    • ۱۴. تهیه و بررسی مستندات بازرسی

    خرید دیگ بخار
    بازرسی جوش NDT

    بازرسی دیگ آبگرم (دیگ آب داغ)

    بازرسی حین ساخت دیگ‌های آبگرم مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۷۹۱۱ انجام می‌پذیرد. کلیه مراحل بازرسی دیگ‌های آبگرم منطبق بر مراحل بازرسی دیگ‌های بخار است. تنها تفاوت حذف آزمون‌های غیر مخرب NDT در این استاندارد است. این استاندارد تنها به بازرسی چشمی بسنده کرده است. مراحل ۱۲ گانه بازرسی دیگ‌های آبگرم به شرح ذیل هستند:

    1. بررسی کارخانه سازنده به لحاظ دارا بودن سیستم کنترل کیفیت
    2. دریافت و بررسی نقشه ساخت و تطبیق با استاندارد ملی مربوطه
    3. مرور گواهینامه‌های مواد اولیه (ورق‌ها، لوله‌ها ، فلنج‌ها)
    4. تست جوشکارها
    5. مرور دستورالعمل‌های WPS، PQR و WPQ
    6. بازرسی گواهینامه کالیبراسیون تجهیزات ساخت و کنترل کیفیت
    7. مرور دستورالعمل‌های WPS، PQR و WPQ
    8. نشانه‌گذاری
    9. نظارت بر شکل‌دهی قطعات و کنترل ابعادی
    10. بازرسی چشمی جوش
    11. انجام تست‌های هیدرواستاتیک
    12. صدور پلاک استاندارد
    دیگ آبگرم

    بازرسی تعمیرات دیگ بخار

    دیگ بخار مشمول استاندارد اجباری است. بازرس حین تعمیرات، چشم بینای کارفرما در کلیه مراحل تعمیرات دیگ بخار است. شرکت بازرسی آستا به عنوان تخصصی‌ترین مجموعه ارائه دهنده خدمات بازرسی تعمیرات دیگ بخار به هیچ وجه در مراحل انتخاب پیمانکار تعمیرات دیگ بخار دخل و تصرفی ندارد. بازرس تعمیرات دیگ بخار صرفاً ناظر بر مراحل فنی انجام تعمیرات جهت حصول بهترین نتیجه است.

    بازرسی تعمیرات دیگ بخار

    بازرسی تعمیرات دیگ بخار به کلیه مراحل زیر اطلاق می‌گردد:

    • تهیه دستورالعمل تعمیرات
    • انتخاب فرآیند جوشکاری
    • انتخاب مواد مصرفی مناسب
    • تست جوشکار
    • نظارت بر برشکاری و لبه‌سازی
    • نظارت بر فرآیند پیش‌گرم
    • رعایت اصول جوشکاری بین پاسی
    • بازرسی جوش بین پاسی
    • بررسی عدم بروز ترک سرد
    • نظارت بر سرعت سرد شدن جوش
    • تست NDT
    • تست هیدرواستاتیک

    الزام بازرسی تعمیرات دیگ بخار

    طبق دستورالعمل ایمنی دیگ‌های بخار و ظروف تحت فشار صادره توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در خصوص تعمیرات اساسی دیگ‌های بخار و ظروف تحت فشار (نظیر تعویض کوره، شبکه یا لوله)، این تجهیزات بایستی پس از تعمیرات اساسی توسط مراجع مورد تایید سازمان ملی استاندارد مجدداً از نظر استاندارد بودن مورد بررسی قرار گرفته و گواهی‌نامه دریافت نمایند.

    مراحل بازرسی تعمیرات دیگ بخار

    به طور کلی بازرسی تعمیرات دیگ بخار شامل پنج مرحله است. این پنج مرحله به ترتیب عبارتند از:

    بازرسی‌های منظم از دیگ بخار و تجهیزات تحت فشار نیاز به تعمیرات را تا حد زیادی مرتفع می‌کند. با بررسی دقیق خرابی‌های به وجود آمده برای دیگ بخار می‌توانیم به علت آن پی ببریم و آن اصلاحات را در روند نگهداری دستگاه به کار ببریم. از این رو اگر علاقه به مطالعه بیشتر در مورد تعمیرات دارید به مقاله تعمیرات دیگ بخار و همچنین بازرسی تعمیرات دیگ بخار مراجعه نمایید.

    مجوز شرکت بازرسی دیگ بخار

    مرکز ملی تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی (NACI) به عنوان زیر مجموعه سازمان ملی استاندارد ایران متولی صدور مجوز برای شرکت‌های بازرسی در زمینه‌های مختلف است. دولت در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ مسئولیت ارزیابی و تائید صلاحیت نهادهای ارزیابی انطباق را به موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران واگذار نمود. متعاقب آن با تشخیص نیاز به ایجاد یک نظام مستقل و بی‌طرف برای ارائه خدمات تائید صلاحیت، نظام تائید صلاحیت ایران Iran Accreditation System (IAS) در سال ۱۳۷۵ تاسیس گردید. در همین راستا  در سال ۱۳۹۱ این مرکز مطابق با ماده ۷ آئین نامه فوق الذکر در چارت سازمانی سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرکزی مستقل و زیر نظر مستقیم رئیس سازمان قرار گرفت.

    نحوه استعلام مجوز شرکت بازرسی دیگ بخار

    رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای همیشه به همه چیز ارجح است. شرکت‌های بازرسی که در سامانه مرکز تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی به آدرس http://naciportal.isiri.gov.ir/ کلیه مراحل ارزیابی را طی کرده و ثبت شده‌اند به احتمال بالاتری به رعایت اصول اخلاقی، رازداری مشتری و امانتداری پایبند بوده و قابل اعتمادترند. مجوز همه شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده و میزان اعتبار آن‌ها در پرتال مرکز ملی تایید صلاحیت ایران قابل استعلام و رهیابی هستند. برای آشنایی با نحوه استعلام این مجوزها و میزان اعتبار آن‌ها و همچنین زمینه‌های کاری هر شرکت این ویدئو را مشاهده نمایید.

    اعتبار مجوز شرکت بازرسی

    مرکـز ملی تاییدصلاحیت ایران مشـتمل بر سـه معاونـت «تایید صلاحیت نهادهای بازرسـی کننده کالا، خدمات و انرژی، تاییدصلاحیت آزمایشگاه ها و تاییدصلاحیت نهادهای گواهی کننده با سه گروه تایید صلاحیـت نهادهـای گواهی کننده سیسـتم های مدیریتی، گـروه تاییدصلاحیت نهادهـای گواهی کننده سیسـتم های اشـخاص و گـروه تاییدصلاحیـت نهادها و مراکز آموزشـی» اسـت. انجام امـور مربوط به ارزیابی و تاییدصلاحیت نهادهای ارزیابی انطباق بر اسـاس الزامات اسـتانداردهای بین المللی به عهده این سـه معاونـت و گروه های تحت مدیریت آنهاسـت.

    کلیه مجوزهای مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با اعتبار سه ساله برای شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاههای همکار سازمان استاندارد صادر می‌شوند. این مجوزها پس از اتمام مدت اعتبار با ارزیابی مجدد توسط مرکز قابل تمدید هستند.

    تاییدیه دیگ بخار، گواهی دیگ بخار و پلاک دیگ بخار

    از آنجایی که دیگ بخار در ایران مشمول استاندارد اجباری ملی است، فلذا ساخت و استفاده از آن بایستی تحت نظر بازرسان صلاحیت‌دار باشد. همانطور که پیش‌تر گفته شد دیگ بخار بایستی در مرحله ساخت تحت بازرسی قرار گرفته و تاییدیه دیگ بخار برای ساخت دریافت کند. پس از آن و در حین استفاده هر ساله بایستی توسط بازرسان ذیصلاح مورد بازرسی ادواری قرار گرفته و گواهینامه ادواری دیگ بخار را دریافت نماید.

    صدور گواهی سلامت دیگ بخار توسط بازرسان ایمنی و بهداشت به عنوان شخص حقوقی انجام می‌شود. این بازرسی‌ها بر اساس چک لیست‌ و بر اساس آیین‌نامه مربوطه انجام می‌پذیرد. برای دانلود دستورالعمل بازرسی دیگ بخار و ظروف تحت فشار می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در زمینه چک‌ لیست‌های ماهیانه و سالیانه دیگ بخار و موارد ایمنی مهم در حین بازرسی مقاله ایمنی دیگ بخار را مطالعه فرمایید.

    اگر دیگ بخار توسط شرکت بازرسی معتبر در کلیه مراحل خرید متریال و ساخت در کارخانه مورد بازرسی قرار گرفته باشد، نهایتاً پلاک دیگ بخار را دریافت خواهد کرد. پلاک دیگ بخار عبارت است از لوحی فلزی که نشان تجاری شرکت بازرسی و نشان استاندارد در آن استفاده شده است. این لوح فلزی بایستی به صورت دائم روی دیگ بخار نصب شود. شرکت بازرسی موظف است پلاک دیگ بخار را به همراه گزارش روند تمام بازرسی‌های انجام شده، به تولید کننده دیگ بخار تحویل دهد.  پلاک دیگ بخار بایستی از جنسی باشد که به مرور زمان دچار تغییرات یا زوال نشود. همچنین بایستی در محلی روی دیگ بخار نصب شود که به راحتی دیده شود. پلاک دیگ بخار اعتبار کوتاه مدت نداشته و هرگز ابطال نمی‌شود، مگر اینکه بازرسی‌های عمده مانند تعویض شبکه، تعویض لوله و یا تعویض کوره انجام گیرد. در این صورت نیز دریافت گواهی بازرسی تعمیرات دیگ بخار الزامی است.

    تاییدیه دیگ بخار

    تاییدیه دیگ بخار در اصطلاح همان گواهی بازرسی ادواری دیگ بخار یا گواهی سلامت دیگ بخار است. این گواهی دارای اعتبار یک ساله بوده و هر ساله باید تمدید شود.

    Your Content Goes Here

    گواهی دیگ بخار

    گواهی دیگ بخار یا گواهی سلامت دیگ بخار به نوعی همان تاییدیه دیگ بخار است که در زمان بازرسی اولیه یا پس از بازرسی ادواری دیگ بخار صادر می‌گردد.

    Your Content Goes Here

    پلاک دیگ بخار

    به لوحی فلزی اطلاق می‌شود که پس از بازرسی‌های حین ساخت (یا ادواری) و پس از تایید کلیه مراحل ساخت و مونتاژ دیگ بخار به دستگاه اعطا می‌شود.

    مراحل دریافت تاییدیه دیگ بخار (گواهی سلامت دیگ بخار)

    برای دریافت گواهی سلامت دیگ بخار انجام‌ بازرسی‌های شش‌گانه به شرح ذیل الزامی است:

    1. تست ضخامت سنجی (شبکه جلو، شبکه عقب، شبکه جلو راپر، شبکه عقب راپر، راپر،‌ کوره، پوسته)
    2. تست ظاهری (بررسی ظاهری دیگ بخار)
    3. تست تجهیزات کنترلی (تست عملکردی سوپاپ، آبنما، لول کنترل،‌ پرشر کنترل، سنسور دمای دودکش و …)
    4. تست هیدرواستاتیک
    5. بازرسی داخل کوره و محفظه احتراق (چک کردن عدم وجود بادکردگی یا دفرمگی)
    6. بازرسی محفظه آبگیر (بررسی میزان رسوب روی لوله‌ها)

    مشاوره خرید دیگ بخار

    همان‌طور که می‌دانید تصمیم‌گیری برای انتخاب و خرید دیگ بخار برای بسیاری از مدیران و مهندسین فنی کار سخت و دشواری‌ست.

    اما دلیل این دشواری چیست؟

    تعداد سازندگان دیگ بخار در کشور ما بالغ بر حدود ۵۰۰ تولید کننده است که صرفاً تعداد محدودی از آن‌ها مجوزهای مربوطه را دریافت نموده‌اند و مجاز به ساخت دیگ بخار استاندارد هستند. الباقی بدون مجوز ساخت، فعالیت زیرزمینی داشته و کسی هم جلودارشان نیست. جالب است بدانید که عدد کل سازندگان این تجهیزات در سایر کشورها بسیار کمتر از این تعداد است.

    با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، تعداد زیادی از مشتریان با گزینه‌های زیادی در هنگام خرید روبرو هستند. مشتریان اغلب در هنگام انتخاب بهترین تولید کننده دیگ بخار سر‌درگم می‌شوند. این سردرگمی ناشی از عدم وجود روش استاندارد خرید و یا حتی یک راهنمای ساده و شفاف در این زمینه است.

    مشاوره خرید دیگ بخار

    خدمات آستا در خرید دیگ بخار

    برای مرتفع نمودن همه دشواری‌ها در هریک از مراحل و با توجه به بالا بودن هزینه‌ اولیه خرید و کاهش ریسک مترتب بر آن، شرکت بازرسی آستا به پشتوانه سال‌ها تجربه در امر طراحی و بازرسی حین ساخت دیگ بخار و همچنین بازرسی ادواری این تجهیزات، آمادگی خود را جهت ارائه خدمات مشاوره تخصصی در پروسه خرید دیگ بخار اعلام می‌دارد.

    اهم خدمات قابل ارائه شرکت آستا در زمینه خرید دیگ بخار به شرح زیر است:

    1. بررسی طرح و نقشه دیگ بخار و تطابق آن به استاندارد
    2. بررسی نیاز مشتری به بخار یا آب گرم و تطابق آن با محصول خریداری شده
    3. اطمینان از بازدهی محصول مورد خریداری با ادعای سازنده
    4. اطمینان از صحت بازرسی‌های انجام شده توسط شرکت بازرسی مربوطه به عنوان ناظر ثالث
    5. اطمینان از انجام  و صحت انجام مراحل تنش‌زدایی (در صورت نیاز)
    6. نظارت بر تست‌های گرم و سرد در انتهای کار
    7. اطمینان از اصالت تجهیزات کنترلی خریداری شده
    8. ارائه پیشنهادات در خصوص نصب و راه‌اندازی بر طبق اصول استاندارد
    مشاوره خرید دیگ بخار

    ۱۰ نکته حیاتی برای خرید دیگ بخار

    • ۱. ادعای اینکه شرکت دارای استاندارد ملی، استاندارد بین المللی، استاندارد اروپا، استاندارد ایزو، استاندارد های فرا بین المللی! از اساس کذب است. به علت وجود استاندارد ISIRI 4231 در خصوص دیگ بخار،‌اگر سازنده صرفاً به همین استاندارد رجوع و عمل نماید کافیست و نیاز به هیچ استاندارد فرابین‌المللی دیگری نیست.

    • ۲. گواهینامه‌ بین المللی کیفیت و تایید نقشه دیگ بخار مورد نیاز نیست. تمامی نقشه‌های دیگ بخار بایستی پس از تهیه از لحاظ تطابق با استاندارد ملی ISIRI 4231 به تایید شرکت بازرسی طرف قرارداد رسیده و در مدارک پروژه نگهداری گردد، فلذا هیچ گواهینامه تایید کیفیت یا تایید نقشه از مراجع خارج از ایران مورد قبول نیست.

    • ۳. بازدهی دیگ بخارهای معمول هرگز از ۸۲٪ بالاتر نمی‌رود. دیگ بخار با طرح فعلی که به وفور در ایران تولید می‌شود مربوط به چندین دهه قبل بوده و حتی استاندارد مرجع BS 2790 که استاندارد ملی ISIRI 4231 ترجمه و بومی‌سازی شده آن است، منسوخ شده است. تمامی دیگ‌های بخار با این طرح هرگز از بازدهی حدود ۸۲%  فراتر نرفته و هر ادعایی در خصوص راندمان بالاتر از این میزان کذب محض و ترفندی تبلیغاتی است.

    • ۴. استاندارد سازی ساخت دیگ بخار امری مداوم و هر روزه است. یک مرتبه ساخت دیگ بخار به روش استاندارد،‌سایر محصولات را از طی این پروسه بی نیاز نمی‌کند. مطابقت با استاندارد ملی صرفاً ‌به معنای استفاده از نشان استاندارد به همراه پلاک بازرسی روی دیگ بخار نیست. دیگ استاندارد به دیگی اطلاق می‌شود که تمامی مراحل طراحی و تولید آن از تایید نقشه تا خرید ورق و لوله و جوشکاری و تست‌های مورد نیاز و  امثالهم تحت نظارت مستقیم و مستمر شرکت بازرسی طرف قرارداد انجام پذیرفته باشد.

    • ۵. ظرفیت تولید بخار هر دیگ بخار به راحتی قابل اندازه‌گیری است. در صورت نیاز از مشاوره شرکت‌های ذیصلاح استفاده کرده و فریب تبلیغات را نخورید.

    • ۶. مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده در دیگ بخار غالباً (بالای ۹۰٪ موارد) داخلی است. افزایش آگاهی باعث خروج سودجویان از دوررقابت خواهد شد.

    • ۷. استفاده بهره بردن از آخرین دستاوردهای فنی و ماشین آلات تولید در دنیا تا حد زیادی کذب است. ساخت دیگ بخار بیشتر به دانش و تجربه نیاز دارد تا ماشین آلات پیچیده.

    • ۸. آیا تولید کننده از نظر موسسه استاندارد ایران از جهت اعتبار قانونی، امکانات فنی و فرآیند های تولید مورد تایید قرار گرفته است و طبق روال آن اداره، دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد برای آن محصول هست؟

    • ۹. شرکت بازرسی طرف قرارداد تولیدکننده دیگ بخار کیست و چه سوابقی دارد؟

    • ۱۰. نحوه ارائه خدمات پس از فروش تولید کننده برای بویلر و دیگ ساخته شده چگونه است؟

    بهترین شرکت سازنده دیگ بخار کیست؟

    با توجه به نقش مهم شرکت‌های بازرسی فنی در بررسی و کنترل کیفیت و تایید بویلرها، این مهم که تولید کننده دیگ بخار با کدام شرکت بازرسی قرارداد همکاری دارد و سطح کیفی نظارت فنی آن شرکت در چه سطحی است، بسیار مهم است. شرکت بازرسی بایستی در تمامی مراحل تولید دیگ بخار از خرید متریال تا کلیه مراحل شکل‌دهی، برش، جوشکاری، لوله‌ریزی و … نظارت مستمر و دقیق داشته باشد. برای آشنایی اجمالی با هریک از مراحل ساخت دیگ بخار ویدئوی زیر را تماشا کنید و یا به صفحه آپارات شرکت آستا مراجعه نمایید.

    شرکت های بازرسی و فنی که در حال حاضر صلاحیت فنی بررسی بویلرها را دارا هستند از سطوح کیفی متفاوتی برخوردار می‌باشند و لذا درک این موضوع که کدام یک از آنها نقش بهتری در کنترل فرآیندهای تولید بویلر را دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شرکت بازرسی آستا می‌تواند در این امر کمک و راهنمای شما باشد.

    دیگ بخار تجهیزی مصرفی ولی با عمر بالاست، فلذا خدمات پس از فروش شرکت سازنده در دوره‌های گارانتی و وارانتی و همچنین تعمیرات مورد نیاز احتمالی در سال‌های آینده نقش تعیین کننده‌ای در تصمیم به خرید کارفرما خواهد داشت. این مهم میسر نخواهد شد مگر اینکه بررسی دقیقی از سوابق تولید کننده، سابقه خرابی‌ها، معایب و مزایای تولیداتشان در بازرسی‌ ادواری دیگ بخار در دسترس باشد.

    دیگ بخار تجهیزی مصرفی ولی با عمر بالاست. فلذا خدمات پس از فروش شرکت سازنده در دوره‌های گارانتی و وارانتی و همچنین تعمیرات مورد نیاز احتمالی در سال‌های آینده نقش تعیین کننده‌ای در تصمیم به خرید کارفرما خواهد داشت. این مهم میسر نخواهد شد مگر اینکه بررسی دقیقی از سوابق تولید کننده، سابقه خرابی‌ها، معایب و مزایای تولیداتشان در بازرسی‌ ادواری دیگ بخار در دسترس باشد.

    شرکت بازرسی آستا با چندین سال سابقه در امر بازرسی ادواری دیگ بخار می‌تواند مرجع مطمئنی برای این امر باشد.

    بهترین شرکت بازرسی دیگ بخار کدام است؟

    بهترین شرکت بازرسی کدام است؟ آیا قدیمی‌ترین است؟ آیا بزرگترین است؟ آیا پرنفوذترین است؟

    در دهه اخیر شرکت‌های بازرسی به لحاظ تعداد رشد بسیار وسیعی را تجربه‌ کرده‌اند. این موضوع عزم جدی سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان‌های ذیربط به توسعه استانداردسازی و ایمنی را منعکس می‌سازد. در صورت همراه نشدن رشد کیفی شرکت‌های بازرسی همگام با رشد کمی آن‌ها، ریسک مفسده در امر بازرسی دوچندان می‌شود.

    شرکت‌های بازرسی فنی که در حال حاضر صلاحیت فنی بازرسی دیگ بخار را دارا هستند از سطوح کیفی متفاوتی برخوردارند. لذا درک این موضوع که کدام یک از آنها نقش بهتری در کنترل فرآیندهای تولید دیگ بخار را دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شرکت بازرسی آستا می‌تواند در این امر کمک و راهنمای شما باشد.

    برای انتخاب بهترین شرکت بازرسی دیگ بخار به این نکات توجه داشته باشید:

    1. میزان تسلط فنی به استانداردهای مرتبط با حوزه دیگ بخار
    2. آموزش مستمر پرسنل
    3. در دسترس بودن خدمات در سراسر ایران
    4. قیمت رقابتی
    5. بازرسی دوم رایگان
    6. دارا بودن بیمه مسئولیت مهندسی
    7. در اختیار داشتن تجهیزات اندازه‌گیری به روز و کالیبره شده
    8. درستکاری و امانتداری

    شرکت بازرسی آستا با در اختیار داشتن پرسنل با دانش فنی به روز و تجربه طولانی در زمینه دیگ بخار و مخازن تحت فشار. آمادگی خود را برای ارائه کلیه خدمات بازرسی در سراسر کشور اعلام می دارد.

    برگشت به بالا