سیم بکسل، راهنمای بازرسی و ایمنی و روغنکاری

//سیم بکسل، راهنمای بازرسی و ایمنی و روغنکاری

سیم بکسل، راهنمای بازرسی و ایمنی و روغنکاری

سیم بکسل از ادوات مهم در باربرداری و مورد استفاده در اغلب جرثقیل‌ها و بسیاری از تجهیزات صنعتی می‌باشد. بهتراست قبل از ورود به مبحث بازرسی سیم بکسل، که دراستاندارد ۱۶۲۹۱ به تفصیل بیان شده است، ابتدا نکات مهم و ضروری ایمنی سیم بکسل و نگهداری آن را بررسی نماییم.

بازرسی سیم بکسل

دلیل روغنکاری سیم بکسل چیست؟

  • اولین دلیل آن کم کردن اصطکاک سیم ها به هنگام حرکتشان در کنار یکدیگراست، این سیم ها در اطراف هسته سیم بکسل پیچیده شده اند و به دلیل انعطاف پذیری رشته ها و ایجاد اصطکاک می‌توان حرارت تولید شده و میزان سایش‌ فلز را به حداقل رساند و در نتیجه طول عمر آن را افزایش داد.
  • دلیل دوم محافظت از آنها در برایر خوردگی است که بخاطر مجاورت آن با عوامل طبیعی مانند هوای آزاد یا آب ایجاد می گردد.

مهمترین نکات روانکاری سیم بکسل

در رابطه با روانکاری و تزریق روغن  توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. تزریق را توسط دستگاه مخصوص انجام دهید یا درصورت عدم امکان دسترسی از غلطک رنگ استفاده کنید.
  2. برای روغن کاری سیم بکسل های کوتاه از اسپری روغن مخصوص استفاده نمایید.
  3. پس از تزریق روغن، سرخوردگی را کنترل نمایید.
  4. بهترین دما برای جلوگیری از جامد شدن روغن دمای ۳۰ درجه سانتیگراد است.
  5. غلظت روغن نباید بیش ازاندازه کم باشد، برای تغییرغلظت آن حتما باید از حلال مخصوص استفاده کنید که کمتر تبخیر شود.
  6. حتی در شرایط اضطراری نباید از روغن هیدرولیک یا روغن دنده استفاده کنید، اما می توان از روغن ماشین که ویسکوزیته کمتری دارد استفاده کرد.

سه ویژگی مهم درانتخاب یک سیم بکسل مناسب:

  1.   قدرت
  2.   انعطاف پذیری
  3.  استحکام

 قدرت سیم بکسل می تواند به چهارروش افزایش یابد:

  1. با افزایش قطر 
  2. با افزایش مقاومت کششی (Tensile Strength) سیم ها به صورت جداگانه
  3. با افزایش سطح مقطع مواد فولادی (با کاهش فضای خالی بین سیم ها)
  4. با استفاده از هسته فولادی در ساختار سیم بکسل.

 اتعطاف پذیری نیز می تواند با وجود عوامل زیرافزایش یابد:

  1. استفاده بیشتر از سیم هایی که قطر کمتری دارند.
  2. کاهش مقاومت کششی (Tensile Strength) سیم ها به صورت جداگانه
  3. استفاده از یک هسته ی کنفی در ساختار سیم بکسل.

 مقاومت در برابر آسیب های فیزیکی، می تواند توسط عوامل زیر بدست آید:

  1. استفاده کمتر از سیم های با قطر بزرگتر.
  2. استفاده از یک هسته فولادی.
  3. استفاده و افزایش سطح فولادی در تماس با آسیب های خارجی. پوشش هایی مانند گالوانیزه کردن و یا … می تواند در برابر خوردگی از این سطح محافظت کند.

شرکت بازرسی مهندسی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوز بازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهینامه سلامت تاورکرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی، لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار، سیستم ارتینگ و چاه ارت، بازرسی آسانسور، بازرسی جوش و NDT
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

برای مشاوره و بازرسی با ما تماس بگیرید : ۴۹۱۹۷۰۰۰-۰۲۱

!Your trusted associate, asta


۱۳۹۸-۳-۹ ۰۷:۱۱:۴۴ +۰۴:۳۰

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه