روغنکاری سیم بکسل

روغنکاری سیم بکسل روشهای متفاتی دارد و هریک از روش‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. از مهمترین نکات در امر روغنکاری سیم بکسل قابلیت نفوذ مایع روانکار به هسته مرکزی سیم بکسل می‌باشد. علاوه بر این، مایع روانکار نبایستی باعث تجمع آلودگی و گرد و خاک روح سطح خارجی سیم بکسل شود.

تجمیع آلودگی روی سطح سیم بکسل می‌تواند عیوب ظاهری آن را که از طریق بازرسی چشمی به آن پی می‌بریم مخفی نماید.

ساختار سیم بکسل

سیم بکسل از رشته های متعدد فولادی در هم پیچیده ساخته شده است. مجموعه این رشته ها دور هسته ای مرکزی پیچیده شده و ساختمان کلی سیم بکسل را شکل داده است. هسته مرکزی سیم بکسل می تواند از مواد مختلفی مانند کنف، نایلون، پلاستیک و یا رشته ای فلزی ساخته شده باشد. انتخاب جنس هسته مرکزی سیم بکسل، تعداد سیم ها در هر رشته، تعداد رشته ها، روش و جهت پیچیده شدن رشته ها به دور هسته مرکزی همگی بستگی به مورد مصرف سیم بکسل، مقاومت مورد نیاز و قیمت آن دارد.

روغنکاری سیم بکسل

محیط کاری سیم بکسل

سیم بکسل ها معمولاً در شرایط محیطی مناسبی کار نمی کنند. اتاق موتور جرثقیل ها و آسانسورها مثال هایی هستند از جاهایی که سیم بکسل در شرایط سخت کاری قرار نمی گیرند، اما برخی کاربردهای دیگر مثل استفاده سیم بکسل در عرشه کشتی ها در تماس با آب دریا، رطوبت و دماهای متغیر مثال هایی از شرایط سخت کارکرد سیم بکسل می باشند.

سیم بکسل در شرایط کاری خود در معرض بارهای سنگین، فشارهای بالا و سایش سطحی قرار می گیرد. علاوه بر این، سیم بکسل تحت تغییر ناگهانی جهت اعمال بار که می تواند منجر به جابجایی و نهایتاً پارگی رشته ها شود، قرار می گیرد. اگر روغنکاری سیم بکسل در کنار بازرسی سیم بکسل به صورت منظم و متناوب انجام نپذیرد، چنین شرایط سخت کاری می تواند باعث خرابی پیش از موعد و کاهش ایمنی سیم بکسل گردد.

خصوصیات روانکار برای روغنکاری سیم بکسل

روغنکاری سیم بکسل، وایرها را در مقابل خوردگی های ناشی از شرایط محیطی و سایش داخلی محافظت می نماید. برای این منظور بایستی از روانکار مناسب با نوع سیم بکسل و شرایط کاری استفاده گردد. مشخصات کلی روانکارها در استاندارد ISO 4346 مربوط به سیم بکسل برای استفاده های عمومی شرح داده شده است. بر این اساس یک روانکار مناسب باید شرایط ذیل را داشته باشد:

  • پوشانندگی مناسبی داشته باشد.
  • آب گریز (Water-Repellent)، مقاوم در برابر آب (Water-Resistant) و مقاوم در برابر امولسیون شدن یا عصاره گیری (Emulsifiable) باشد.
  • خاصیت از دست دادن شکل پذیری یا شکنندگی (Embrittlement) بالایی نداشته باشد.
  • حاوی شن، مواد ساینده،‌ آب، کلر و یا ناخالصی های مشابه نباشد.
  • مواد افزودنی که در تماس با آب می تواند ترکیبات خورنده ایجاد کند نداشته باشد.

علاوه بر موارد یاد شده، روانکار سیم بکسل باید توانایی نفوذ به هسته سیم بکسل را داشته باشد.

روغنکاری سیم بکسل

فواصل روغنکاری سیم بکسل

تمامی سیم بکسل ها در زمان ساخت آغشته به روانکار می شوند. این روغنکاری اولیه باعث می شود که سیم بکسل در مراحل حمل و انبارداری در مقابل خوردگی محافظت شود و همچنین اصطکاک و سایش را در زمان نصب اولیه کاهش دهد. پس از مرحله نصب، روغنکاری متناوب سیم بکسل الزامی است چرا که روانکار اولیه پس از مدتی خشک شده و از بین می روند.

برای طولانی تر نمودن عمر کارکرد، روغنکاری سیم بکسل بایستی در فواصل زمانی مناسب انجام پذیرد. این فواصل زمانی تابعی از عوامل مختلفی از قبیل نوع روانکار مورد استفاده، شرایط کاری سیم بکسل، روش و فواصل استفاده از آن می باشد.

روشهای مختلفی برای روغنکاری سیم بکسل وجود دارد. از معمول ترین آنها روش های Painting و Swabbing هستند. این روش ها معمولاً نفوذ کمی دارند و به ندرت مایع روانکار را به هسته سیم بکسل می رسانند. استفاده از دستگاه روانکاری با فشار بالا می تواند نقوذ روانکار در اجزای سیم بکسل را بالا ببرد،‌ اگرچه میزان نفوذ (صرفنظر از روش) به نوع روانکار نیز بستگی دارد.

روغنکاری سیم بکسل

انواع روانکارها

در بازار برای کاربردهای مختلف سیم بکسل روانکارهای متفاوتی نیز وجود دارد. محصولاتی تحت عنوان Asphaltic بیشترین استفاده را دارند و از روانکارهای رسوبی با وسکوزیته خیلی بالا ساخته می شوند. این محصولات معمولاً دارای حلال غیر قابل اشتعالی هستند که استفاده از آن ها را راحت تر و ضریب نفوذ به داخل سیم بکسل را بیشتر می کند. این دسته از روانکارهای سیم بکسل می توانند به وسیله برس، دستمال یا اسپری روی سیم بکسل استفاده شوند، اما نباید توسط دستگاه های روانکاری پر فشار روی سیم بکسل اعمال شوند. این دسته از روانکارها اگر حاوی حلال رقیق کننده نباشند، قبل از استفاده باید گرم شوند.

روغنکاری سیم بکسل

گروه دیگر از روانکارها بر پایه پارافین ساخته می شوند که می توانند با یا بدون حلال باشند. این دسته از روانکارها که بدون حلال ساخته می شوند بایستی قبل از استفاده ذوب شوند و الزاماً‌ توسط برس یا دستمال روی سیم بکسل استفاده شوند. علاوه بر این ها، گریس های مختلفی در بازار وجود دارند، برخی از آنها بسته به ترکیباتشان و روش انتخابی برای روغنکاری سیم بکسل می توانند گزینه خوبی باشند.

هنر روغنکاری سیم بکسل

برای بهبود شرایط کاری و افزایش طول عمر سیم بکسل، روغنکاری سیم بکسل در فواصل زمانی مشخص از ضروریات است. آزمایش ها نشان داده اند که عمر سیم بکسل روغنکاری شده در فواصل منظم، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سیم بکسل بدون روغنکاری است. دستگاه های روانکاری فشار بالا به همراه روانکارهای مناسب می توانند بهترین شرایط روغنکاری سیم بکسل را تأمین نمایند.

قبل از شروع روغنکاری سیم بکسل، تمیزکاری و گردگیری سیم بکسل توسط برس، لیسه و یا هوای فشرده باید انجام شود. لایه های به جا مانده از روانکار قبلی و آلودگی های تجمع یافته بایستی توسط حلال مناسبی زدوده شوند.


شرکت بازرسی مهندسی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوز بازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهینامه سلامت تاورکرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی، لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار، سیستم ارتینگ و چاه ارت، بازرسی آسانسور، بازرسی جوش و NDT
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

برای مشاوره، بازرسی و صدور گواهینامه سلامت با ما تماس بگیرید : ۴۹۱۹۷۰۰۰-۰۲۱

!Your trusted associate, asta

دلیل روغنکاری سیم بکسل چیست؟

  • اولین دلیل آن کم کردن اصطکاک سیم ها به هنگام حرکتشان در کنار یکدیگراست، این سیم ها در اطراف هسته سیم بکسل پیچیده شده اند و به دلیل انعطاف پذیری رشته ها و ایجاد اصطکاک می‌توان حرارت تولید شده و میزان سایش‌ فلز را به حداقل رساند و در نتیجه طول عمر آن را افزایش داد.
  • دلیل دوم محافظت از آنها در برایر خوردگی است که بخاطر مجاورت آن با عوامل طبیعی مانند هوای آزاد یا آب ایجاد می گردد.

مهمترین نکات روانکاری سیم بکسل

در رابطه با روانکاری و تزریق روغن  توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. تزریق را توسط دستگاه مخصوص انجام دهید یا درصورت عدم امکان دسترسی از غلطک رنگ استفاده کنید.
  2. برای روغن کاری سیم بکسل های کوتاه از اسپری روغن مخصوص استفاده نمایید.
  3. پس از تزریق روغن، سرخوردگی را کنترل نمایید.
  4. بهترین دما برای جلوگیری از جامد شدن روغن دمای ۳۰ درجه سانتیگراد است.
  5. غلظت روغن نباید بیش ازاندازه کم باشد، برای تغییرغلظت آن حتما باید از حلال مخصوص استفاده کنید که کمتر تبخیر شود.
  6. حتی در شرایط اضطراری نباید از روغن هیدرولیک یا روغن دنده استفاده کنید، اما می توان از روغن ماشین که ویسکوزیته کمتری دارد استفاده کرد.

روغنکاری سیم بکسل

اگرچه روش های متفاوتی برای روغنکاری سیم بکسل وجود دارد، اما معمولاً روغنکاری به وسیله دستگاه و با فشار بالاتر بازدهی بیشتری دارد و باعث می شود علاوه بر سهولت استفاده، روغن به هسته مرکزی سیم بکسل نیز نفوذ کند.

روش های روغنکاری سیم بکسل

بر اساس الزامات استاندارد ISO 4346 روغنکاری سیم بکسل علاوه بر کاهش اصطکاک، مقامت در برابر خوردگی نیز ایجاد می نماید. برای این کار روشهای متفاوتی وجود دارد که در شکل روبرو به آن اشاره شده است. با انتخاب روش مناسب، روغنکاری را در فواصل معین انجام دهید. عمر سیم بکسل روغنکاری شده ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سیم بکسل بدون روغنکاری است.

روغنکاری سیم بکسل

بازرسی های ادواری، روغنکاری و نگهداری سیم بکسل نقش مهمی در تأمین ایمنی باربرداری ایفا می کند. یکی از موارد مهم در چک لیست بازرسی جرثقیل ها، بررسی سالم بودن سیم بکسل است.