بازرسی جرثقیل بندری
بازرسی جرثقیل بندری یک فرآیند منظم و دقیق برای بررسی وضعیت کلی جرثقیل، اجزای آن و عملکرد آن است. هدف از این بازرسی، اطمینان از کارکرد ایمن و قابل اعتماد جرثقیل و جلوگیری از بروز حوادث و خطرات احتمالی است.جرثقیلهای بندری نقش حیاتی در جابجایی بار در بنادر دارند. هرگونه نقص یا خرابی در این تجهیزات میتواند منجر به حوادث ناگوار و خسارات جبرانناپذیری شود. به همین دلیل، بازرسی دورهای و منظم این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است.
جرثقیل بندری
امروزه حمل و نقل از طریق کانتینرها، نقش به سزایی در حوزه ی اقتصاد جهانی در سطح بین الملل ایفا میکند. بنادر دریایی و ترمینال هایی که جایگاه کانتینر ها هستند ارائه دهنده عملکرد به سزایی در زنجیره ی ترابری میباشند. سرعت حمل و نقل از طریق کشتی در ترمینال های کانتینری عامل بسیار مهمی است که در زمانبندی عملیات های حمل و نقل نقش دارد.
از جرثقیل های بندری به عنوان عاملی ضروری در حوزه ی حمل و نقل از طریق کشتی در ترمینال های کانتنری بهره برداری میشود. کلیه عملیات بارگیری و تخلیه از کانتینرها به کشتی های باربری از طریق جرثقیل های بندری انجام میشود. این جرثقیل ها در ترمینال های کانتینری مستقر هستند. ترمینال های کانتینری جایی است که در آن کانتینرها از یکی از تجهیزات حمل و نقل به طور مثال از کشتی سوخت رسان به دیگری مانند شاسی ها یا تجهیز حمل و نقل اتوماتیک منتقل میشوند.
اولین نوع جرثقیل بندری در سال ۱۹۵۹ میلادی و توسط کمپانی paceo طراحی و ساخته شده است. مدل ابتدایی این نوع از جرثقیل ها portainer نام داشته که از ترکیب دو کلمه port به معنی بندر/ بندرگاه و container کانتینر/ مخزن حمل بار ساخته شده است. این تجهیز نخستین بار در بندر آلامدا ایالت کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت. با گذشت زمان اندازه و حجم این جرثقیل ها افزایش یافته و ظرفیت و توان حمل آنها بیشتر شد.
در واقع هدف از طراحی و ساخت جرثقیل های بندری امری به نسبت ساده اما حیاتی است که آن هم جابهجایی و حمل و نقل از طریق کشتیها در بنادر است. این هدف صرف نظر از نوع جرثقیل های بندری برای تمام انواع آن یکسان است.
اکثر جرثقیل های بندری با کمک جرثقیلهای دروازه ای عمل میکنند. جرثقیل های بندری غول آسا در بالای نوعی جرثقیل دروازه ای نصب میشوند. ساختار کلی به این صورت است که میله ها و بازوهای گسترشگر از دروازه معلق شده و برای جمع آوری کانتینر ها از یک سیستم قفل چرخشی استفاده میشود.
انواع جرثقیل بندری چیست؟
بنابر زمینهی مورد استفاده انواع مختلفی از جرثقیل های بندری وجود دارد که به توضیح و شرح آن ها میپردازیم
جرثقیل های هاب بندری کانتینری، که به جرثقیل های دروازه ای نیز معروف هستند، برای بارگیری و تخلیه کانتینرهای حمل و نقل دریایی در بنادر استفاده می شوند. این جرثقیل ها از بزرگترین و قدرتمندترین جرثقیل ها در جهان هستند و می توانند کانتینرهای سنگین را با دقت و سرعت بالا جابجا کنند.جرثقیل های هاب بندری کانتینری به طور معمول با برق کار می کنند و از سیستم های کنترل کامپیوتری برای هدایت دقیق و ایمن کانتینرها استفاده می کنند. این جرثقیل ها نقش مهمی در حمل و نقل دریایی و تجارت جهانی دارند.
انواع جرثقیل های هاب بندری کانتینری
دو نوع اصلی جرثقیل های هاب بندری کانتینری وجود دارد:
- جرثقیل های دروازه ای بر روی لاستیک: این جرثقیل ها دارای چرخ هستند و می توانند در هر نقطه از محوطه بندر حرکت کنند.
- جرثقیل های دروازه ای بر روی ریل: این جرثقیل ها بر روی ریل هایی حرکت می کنند که در امتداد اسکله قرار دارند.
جرثقیل دروازه ای چرخ لاستیکی
از آن جایی که این جرثقیل ها خود متحرک میباشند نیازی به بکارگیری ریل فولادی در زیر چرخ های آن ها نیست از این رو این تجهیز گزینه ی بسیار مناسبی جهت استفاده و بهره برداری در بنادر و فضاهای باز و بدون محدودیت اندازه طول و عرض هستند. این جرثقیل ها دارای ظرفیت بالایی هستند از این رو برای گسترش نیروی وارده به سطح زمین و جلوگیری از خرابی سطح ، تعداد چرخ ها از ۴ به ۸ یا ۱۶ قابل افزایش است. به دلیل کوچک شدن چرخ ها و محرکه های این تجهیز فرآیند سرویس و نگهداری از چرخ ها در آن به سهولت امکان پذیر است. در مکان هایی مانند داخل سالن و یا کارگاه صنعتی که از ستون و تیر های مناسب جهت حمل و بارگزاری بهره مند نباشند نیز از این نوع جرثقیل ها استفاده میشود.
شیوه ی کاربرد آن ها به این صورت است که در جهت عمودی (بالا و پایین) توسط بالابر ، در جهت عرضی بوسیله ی کالسکه و در جهت طولی از طریق راهبر های طولی (کلگی) با کمک مولدهای برقی یا هیدرولیکی روی چرخ های لاستیکی به حرکت درمیآیند. هر قدر سرعت و ظرفیت جرثقیل بیشتر باشد به همان میزان تعداد چرخ ها و محرکه های طولی نیز تغییر میکنند. در این مدل از جرثقیل های بندری پرتابل(قابل حمل)، هماهنگی و فرمان پذیری کلیه ی اجزای جرثقیل بوسیله تابلو برق و اجزای طراحی شده در آن از طریق فشردن دکمه ریموت کنترل از داخل کابین یا به صورت بیسیم انجام میشود. برق مصرفی آن نیز بیشتر بوسیله ی ژنراتوری که بر روی سازه ی اصلی جرثقیل سوار است تامین میشود. در برخی از موارد و در مسیرهای محدود از کابل جمع کن و کابل نیز به عنوان مولد نیروی جرثقیل چرخ لاستیکی استفاده میشود.
موارد مورد استفاده از این نوع از جرثقیل ها اکثرا در بنادر و جهت حمل و جابهجایی محموله و بارهای بسیار سنگین مانند کشتی ها قایق ها و سایر ادوات و تجهیزات میباشد. همچنین در صنایع تولیدی به طور مثال قطعات بتنی یا در حمل و جا به جایی در محوطه های بارانداز بسیار پرکاربرد هستند.
اجزای جرثقیل بندری کدامست؟
اجزای جرثقیل بندری عبارتست از :
- اجزای کلیدی جرثقیل بندریاز یک وینچ، طناب سیمی و قلاب یا چنگال تشکیل شده است. مکانیزم بالابر به گونه ای طراحی شده است که کنترل دقیقی بر جابجایی محموله فراهم می کند و امکان جابجایی ایمن و کارآمد را فراهم می کند. سیستم بوم به جرثقیلهای بندری امکان میدهد تا محمولهها را از کشتیها برداشته یا به خشکی منتقل کنند.
-
- سازه اصلی
- ریل و چرخ ها
- بالابرها و قرقره ها
- سیم بکسل ها
- قلاب ها و ادوات باربرداری
- سیستم های هیدرولیکی و برقی
- سیستم های کنترل و ایمنی
انواع بازرسی جرثقیل بندری
عملیات های بازرسی از انواع جرثقیل های بندری توسط بازرسان مجرب شرکت بازرسی آستا ، و به وسیله ی تجهیزات کامل و مورد نیاز انجام میشود. همچنین این بازرسی ها طبق دستورالعمل های استاندارد ملی و بین المللی و با استفاده از بازرسی های چشمی، نمونه برداری ، بررسی های ترموگرافی و کلیه ی تست ها و آموزن های مرتبط انجام میشود. به علاوه سوابق بازرسی ثبت و با کارفرمایان در میان گذاشته میشود. به این ترتیب شرکت بازرسی آستا به موقع و با کمک گزارش های دقیق بازرسی قبلی به بررسی و بازرسی مجدد و برنامه ریزی شده ی تجهیز شما میپردازد. این بدان معناست که شما با اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه به کاهش خسارات و خرابی های احتمالی میپردازید. در واقع با بررسی و بازرسی وضعیت تجهیز شما روشن شده و در صورت نیاز به انجام تعمیرات پیشگیرانه نه تنها از امنیت عملیات حمل و جا به جایی جرثقیل در بندر اطمینان حاصل میکنید بلکه تامین امنیت نیروی انسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با تجهیز شما سر و کار دارد فراهم میشود.همچنین برای تامینات مالی و برآورد الزامات و مقررات بیمه شرکت بازرسی آستا شما را در ارزیابی و بررسی وضعیت ساختاری ، مکانیکی، الکتریکی و نرم افزاری یاری میکند.
بازرسی اولیه
بازرسی های اولیه ابتدایی ترین نوع بازرسی هستند که در آن به بررسی و ارزیابی عملکرد تجهیزات که معمولا جدید هستند یا اولین بار مورد استفاده قرار گرفته اند، پرداخته میشود.
از جمله مواردی که در بازرسی اولیه جرثقیل های بندری مورد ارزیابی قرار میگیرد عبارتند از:
- قبل از راه اندازی و استفاده از انواع جرثقیل های بندری باید تمام قسمت های جدید، تعمیر یا تعویض شده را بررسی و مورد ارزیابی قرارداد.
- قدم بعدی اقدام جهت تعویض قطعات و قسمت های آسیب دیدهی جرثقیل با قطعات نو یا تعمیر قطعات آسیب دیده میباشد.
- بررسی عملکرد سیستم بالابر – که آیا در هنگام بالا رفتن و پایین آمدن به درستی عمل میکند یا خیر.
- بررسی شیوه ی حرکت و عملکرد ترولی
- بررسی شیوه ی حرکت و عملکرد پل
- بررسی محدوده عملکرد کلید کنترل جرثقیل
- بررسی سیستم های پیکربندی و امنیتی
- بررسی و تست عملکرد باربرداری
بازرسی های مستمر ( روزانه یا ماهانه)
این بازرسی ها میبایست به صورت روزانه یا ماهانه و در حین ساعات عملیات حمل و باربرداری تجهیز صورت پذیرد تا نقص و ایرادات آن مشخص شود.
مواردی که میبایست در بازرسی مستمر مورد ارزیابی قرار گیرند:
- بررسی و ارزیابی کلیه اجزا جهت اطمینان از عدم نقص و آسیب هر یک از اجزا در حین عملیات حمل و باربرداری
- بررسی و ارزیابی جهت اطمینان از عدم وجود خرابی خطوط و نشتی در باک ها، سرپوش ها و یا هر گونه تخلیه ناگهانی از پمپ های جرثقیل
- بررسی و سنجش قلاب ها جهت اطمینان از عدم تغییر شکل یا خرابی
- بررسی و ارزیابی زنجیر های بالابر که این بررسی شامل اتصالات جهت اطمینان از عدم وجود پیچ خوردگی، پوسیدگی و خرابی است
- بازبینی کلیه ی اجزا و سیستم های عملیاتی جهت اطمینان از عدم وجود فرسودگی و خرابی بیش از حد
- بررسی و اطمینان از تطابق سیستم کابلی با دستورالعمل سازنده
و در نهایت پس از انجام کلیه ی ارزیابی ها و اتمام این نوع از بازرسی که میبایست به صورت ماهانه انجام شود، در صورت تطابق کلیه الزامات گواهی بازرسی اعطا خواهد شد.پس از بازرسی های مستمر با نوع دیگری از بازرسی ها رو به رو هستیم که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.
بازرسی ادواری (با فواصل حداکثر دوازده ماهه)
انجام این بازرسی ها از ۱ تا ۱۲ ماه متغیر است و بسته به عملکرد مستمر تجهیز، میزان شدت و محیط نگهداری و کارکرد آن میباشد.
نکات و مواردی در این نوع بازرسی ها مورد ارزیابی قرار میگیرند شامل موارد زیر است:
- بررسی و بازبینی چشمی کلیه اجزا و ظاهر آن ها جهت اطمینان از عدم وجود ترک خوردگی، پوسیدگی و هر نوع تغییر شکل
- بررسی و اطمینان از استحکام و پرچ بودن پیچ و مهره ها
- بررسی و اطمینان از سلامت قرقره و درام ها و عدم پوسیدگی و ترک خوردگی در آن ها
- بررسی کلیه ی اتصالات، شافت ها، گیره ها، چرخ دنده، غلطک، قفل و پیکربندی جهت اطمینان از سلامت سیستم ها و عدم وجود خرابی، تغییر شکل و ترک خوردگی
- بررسی کلیه ی قسمت های سیستم لنت ترمز، ضامن ها یا ضامن های چرخ دنده جهت اطمینان از عدم وجود خرابی یا فرسودگی
- بررسی ظرفیت باربرداری و ظرفیت کشش بالابری آن ها و برآورد سایر مقیاس های تا حداکثر توان آن ها
- بررسی سیستم سوخت گیری جرثقیل جهت اطمینان از عدم عملکرد ناقص
- بررسی و ارزیابی محرک زنجیری چرخ دنده و و میزان کشیدگی زنجیر جهت اطمینان از عدم خرابی و فرسودگی بیش از حد
- بررسی سیستم های الکتریکی جهت جلوگیری از خسارات و خرابی های احتمالی
کدام موارد در بازرسی جرثقیل بندری باید بررسی شوند؟
-
- عیوب ظاهری و خوردگی
- عملکرد صحیح اجزا و مکانیزم ها
- تست های بارگذاری و ترمز
- بررسی سوابق تعمیرات و نگهداری
- انطباق با استانداردها و الزامات ایمنی
استاندارد بازرسی جرثقیل
استاندارد اصلی برای جرثقیل های بندری پایه ثابت، ASME B30.4 است که توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) تدوین شده است. این استاندارد شامل الزامات طراحی، ساخت، نصب، بازرسی، نگهداری و تست جرثقیل های بندری پایه ثابت می باشد.
روال بازرسی جرثقیل و دریافت گواهی سلامت
در صورت نیاز به بازرسی جرثقیل و دریافت سرتیفیکیت جرثقیل یا گواهی سلامت ، مشخصات فنی دستگاه، تعداد و محل بازرسی را به شرکت بازرسی آستا اعلام کنید. سپس از طرف شرکت آستا پیش فاکتور دریافت میکنید. موافقت کارفرما در خصوص پیش فاکتور بایستی به صورت کتبی یا شفاهی به شرکت اعلام شود. پس از اعلام موافقت و پرداخت پیش فاکتور (بر اساس الزامات INSO-ISO-IEC 17020)، در سریع ترین زمان ممکن بازرس متخصص به پروژه اعزام شده و کار بازرسی و کلیه تست های مورد نیاز انجام خواهد شد.
اگر دستگاه مورد بازرسی بر اساس استاندارد مربوطه هیچ عدم انطباقی نداشت، گواهینامه بازرسی جرثقیل را دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت گزارش عدم انطباق تصویری با شرح تمام جزییات (طبق نمونه) برای کارفرما ارسال می شود. برای رفع عدم انطباق دو ماه فرصت دارید. در صورت وجود عدم انطباق، بازرسی دوم آستا همیشه رایگان است.
نمونه گواهی سلامت بازرسی جرثقیل
همه انواع جرثقیل طبق استاندارد ASME و بر اساس دستورالعمل ایمنی وزارت کار بایستی هر ۶ ماه یکبار بازرسی شده و گواهینامه سلامت جرثقیل را دریافت نمایند. شرکت بازرسی آستا تمامی مدارک و مجوزهای مورد نیاز را از مراجع ذیصلاح (سازمان استاندارد، مرکز تایید صلاحیت شرکتهای بازرسی و وزارت کار) دریافت نموده است. ما با پرسنل متخصص خود در سراسر ایران، آمادگی خود را برای انجام امور بازرسی جرثقیل اعلام میداریم.
ثبت نام دوره های بازرسی جرثقیل
برای مطالعه و آشنایی بیشتر با دوره های مربوطه (آموزش بازرسی انواع جرثقیل ،آموزش ایمنی ،اپراتوری و بازرسی جرثقیل سقفی و دروازه ای، آموزش ریگری (کمک اپراتور جرثقیل) ،آموزش ایمنی ، اپراتوری و بازرسی جرثقیل برجی ( تاورکرین)، آموزش ایمنی ، اپراتوری و بازرسی جرثقیل موبایل) کلیک کنید.
برای ثبت نام در هر کدام از دوره ها به لینک زیر بروید.
Leave A Comment