Home|بازرسی دیگ بخار|تعمیرات دیگ بخار | دستورالعمل پله به پله و تصویری

تعمیرات دیگ بخار

کاربرد دیگ‌های بخار و دیگ‌های آبگرم در صنایع مختلف بسیار بالا است. حساسیت بسیار زیاد دیگ بخار با فشار کاری بالا احتمال بروز خطرات و حوادث را افزایش می‌دهد. از این رو نگهداری و تعمیرات دیگ بخار بایستی بسیار جدی گرفته شود.به همین دلیل برای بالا بردن ایمنی دیگ بخار و کم کردن هزینه های تعمیرات دیگ بخار، بازدید های روزانه اپراتور و بازرسی های سالانه آن توسط شرکت های بازرسی معتبر و اشخاص واجد شرایط امری ضروری تلقی می­ شود.

تعمیر دیگ بخار 1

دیگ بخار در چه صورت به تعمیرات نیاز پیدا می کند؟

  • رسوب زیاد بر روی لوله ها یا محفظه آبگیر دیگ بخار
  • دفرمه شدن شبکه ها  و کوره در اثر خشک کار کردن دیگ بخار
  • ترک و نشتی آب از سر لوله های دیگ بخار
  • ترک در شبکه ها و محل قرارگیری لوله ها
  • عمل نکردن تجهیزات کنترلی مانند سوپاپ های اطمینان، لِوِل کنترل ها و …

در این مقاله قصد داریم به اهمیت بازرسی تعمیرات دیگ بخار بپردازیم و شما را با تصاویر گویا، مرحله به مرحله با تعمیرات دیگ بخار و نکات ضروری در آن آشنا تر کنیم.

بررسی یک نمونه واقعی

در این مورد ،اپراتور دیگ بخار با دیدن بخار آب غیر عادی در خروجی دودکش متوجه وجود نشتی آب در دیگ بخار گردید و بعد از باز کردن درب های دستگاه آثار نشتی آب را در سرلوله های پاس II داخل راپر مشاهده کرد.

این نشتی حاصل جوشکاری های غیر مجاز و غیر اصولی جهت رفع نشتی های کوجک قدیمی بوده است که به دلیل رعایت نکردن اصول فنی و استاندارد های جاری و استفاده نکردن ناظر در تعمیرات دیگ بخار بوجود آمده بود.در عکس زیر نمونه ای از جوشکاری غیر مجاز و غیر اصولی جهت رفع نشتی سر لوله را مشاهده می کنید.

جوشکاری غیر اصولی دیگ بخار

اولین اقدام و تصمیم گیری این بود که با یک فرد معتبر و متخصص در زمینه تعمیرات دیگ بخار تماس گرفته شود تا لوله ها تعویض شوند.

لوله های خارج شده از دیگ بخار

در تصویر فوق ، لوله های خارج شده از دیگ بخار را مشاهده می کنید.

بازرسی تعمیرات دیگ بخار

نظارت بر تعمیرات دیگ بخار بر عهده شرکت ما بوده و برای بازرسی بر تعمیرات دیگ بخار در محل حضور پیدا کردیم.بعد از بازرسی شبکه جلوی راپر متوجه ترک های سطحی در دور تا دور سر لوله های آن شدیم!

خرابی دیگ بخار

توجه: اگر لوله های جدید در شبکه قدیمی که دارای ترک می ­باشد جوشکاری و نصب شود، به دلیل ماهیت ترک بعد از مدتی این ترک گسترش یافته و وارد جوش دور لوله و داخل لوله شده و در نهایت نشتی آب مجددا تکرار می­ شود! در چنین مواردی نیاز است که لوله ها خارج و شبکه بُرش خورده و تعویض گردد.

تعویض لوله های دیگ بخار

شبکه معیوب مطابق نظر بازرس برش خورده و خارج می­گردد. لبه های شبکه در محل اتصال شبکه جدید مطابق استاندارد پَخ زده شده و آماده جوشکاری می­ شود.شبکه جدید بایستی از لحاظ متریال و ابعاد و اندازه مورد ارزیابی قرار گیرد.در عکس زیر مراحل جانمایی و فیت آپ شبکه جدید را مشاهده می کنید.

فیت آپ شبکه جدید

نمونه ­ای از ورق شبکه برای آزمایشگاه معتبر ارسال و نتیجه آن برای اطمینان از متریال نزد شرکت بازرسی ارسال می­ شود.

جوشکاری دیگ بخار

جوشکاری ظروف تحت فشار علی­ الخصوص دیگ بخار نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد.جوشکار این ظروف بایستی دارای گواهینامه معتبر باشد. با این حال قبل از شروع جوشکاری، از جوشکار مربوطه تست جوش گرفته شده تا از مهارت شخص اطمینان کسب شود.بعد از اطمینان از مهارت جوشکار و آماده سازی شبکه جهت جوشکاری و پیش گرم کردن الکترود E7018 به میزان گفته شده در استاندارد های جاری ، عملیات جوشکاری آغاز و پله به پله مورد نظارت و بازرسی کارشناس ما قرار می­ گیرد.

جوشکاری دیگ بخار

آزمون های غیر مخرب

پس از اتمام جوشکاری و تمیز­کاری سطح جوش و بازرسی ظاهری یا VT ، بازرسی غیر مخرب التراسونیک یا UT روی جوش ها انجام تا از عدم وجود عیوب داخل جوش مطابق معیار های استاندارد ASME sec VIII اطمینان حاصل گردد.

توصیه می شود جهت تکمیل اطلاعات، بازرسی جوش و آزمون های غیر مخرب را مطالعه کنید.

آزمون غیر مخرب

تعویض لوله

متریال لوله ها نیز مانند متریال ورق شبکه بایستی توسط آزمایشگاه معتبر یا گواهینامه معتبر سازنده تائید گردد.

لوله های ST35.8-1 خریداری شده

پس از تائید متریال لوله ها بایستی ابعاد آنها طوری تنظیم و برش بخورد که حداکثر ۳ میلیمتر جهت جوشکاری از شبکه بیرون زده باشد. بیرون زدگی بیش از این اندازه باعث می­ شود در اثر برخورد مستقیم شعله به سر لوله ها باعث سوختگی و ترک در سر لوله ها و در نهایت بروز نشتی از آنها شود.

جوشکاری لوله ها

بعد از جوشکاری لوله ها در سمت راپر، بایستی تمام گِل جوش ها و پاشش های مذاب روی شبکه تمیزکاری شود.

جوشکاری لوله ها

بعد از جوشکاری لوله ها در سمت راپر و والس لوله ها در سمت شبکه جلو، برای اطمینان از تعمیرات دیگ بخار تست هیدرواستاتیک در فشار ۱٫۵ برابر فشار کاری انجام می ­شود.

تست هیدرواستاتیک دیگ بخار

پس با یک بازرسی تخصصی تعمیرات دیگ بخار از هزینه های مجدد تعمیرات دیگ بخار جلوگیری می شود و ایمنی دیگ بخار تضمین می­ گردد.

برای دریافت بهترین خدمات در حوزه بازرسی، بازرسی تعمیرات، کارشناسی حوادث، مشاوره خرید دیگ بخار با کارشناسان آستا تماس بگیرید، چون شما لایق بهترین ها هستید.

۰ ۰ ۰ ۷ ۹ ۱ ۹ ۴ ۱ ۲ ۰

انواع خرابی دیگ بخار

در ادامه به انواع خرابی های دیگ بخار می پردازیم :

۱) خرابی تجهیزات کنترلی

همانطور که در مقاله تجهیزات کنترلی دیگ بخار به صورت کامل به آن اشاره شد، ۲ آیتم سطح آب و فشار بخار در دیگ های بخار کنترل می شوند. عدم عملکرد صحیح تجهیزات کنترلی باعث آسیب به بویلر خواهد شد.به این دلیل،  استفاده از تجهیزات کنترلی استاندارد در زمان تعمیرات بویلر بسیار حائز اهمیت می باشد.عملکرد تجهیزات کنترلی باید به صورت مداوم توسط اپراتور دیگ بخار بررسی شود و در چک لیستهای بازدید روزانه و هفتگی یادداشت شود. در صورت نیاز به تعمیرات بویلر در این قسمت، سریعا این تجهیزات باید با تجهیزات استاندارد جایگزین شده یا تعمیر شوند. تست عملکرد تجهیزات کنترلی پس از تعمیر و یا تعویض،ضروری است.
خرابی تجهیزات کنترلی

۲) خرابی نسوزکاری

در قسمتهایی از بویلر جهت ایجاد عایق یا جلوگیری از افزایش حرارت ،متریالی که باعث سوختن آن خواهد شد؛ نسوزکاری به وسیله سیمان نسوز یا پتو نسوز انجام می شود.به مرور زمان و اعمال حرارت مستمر در قسمتهای نسوز کاری شده، نسوزکاری آسیب دیده و تعمیرات بویلر در این قسمت باید انجام گیرد.

به طور مثال : اطراف مشعل، داخل دریچه دسترسی (access tube)، داخل درب های جلوی بویلر، طاقچه جدا کننده پاس II و پاس III در دیگ های عقب خشک (dry back) و … نسوزکاری وجود دارد.سیمان معمولی در این قسمتها کاربردی ندارد و باعث تخریب سریع آن خواهد شد. جهت ترمیم باید از سیمان نسوز یا پتو نسوز استفاده گردد.

این خرابی با خاموش کردن بویلر و باز کزدن درب های بویلر قابل تشخیص است. معمولا خاموش کردن و باز کردن درب های اتاق احتراق، در زمان بازرسی ادواری که باید به صورت سالیانه انجام شود، صورت می گیرد.در صورت مشاهده ترک در سطوح نسوز کاری شده بوسیله سیمان کاری، باعث تعمیرات بویلر نخواهد شد.

خرابی نسوز کاری

۲) خرابی عایق کاری بیرونی

جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین حذف سطوح داغ بیرونی بویلر، سطح بیرونی بوسیله عایق پشم سنگ ( معمولا به ضخامت ۵۰ میلیمتر) یا پشم شیشه پوشیده شده و روی آن ورق محافظ قرار می گیرد.معمولا در اثر نشتی در اتصالات بیرونی مانند آبنما، لول کنترل، خروجی بخار، خروجی سوپاپ اطمینان و … ، عایقکاری آسیب دیده و از بین می رود.قبل از ترمیم،باید عایقکاری نشتی از اتصالات  به صورت کامل بر طرف شده و سپس در صورت مشاهده عایق آسیب دیده ، عایقکاری در آن قسمت باز شده و صورت کامل ترمیم می گردد.
خرابی عایقکاری

ضمناً توصیه می‌شود کلیه تعمیرات دیگ بخار یا بویلر ، زیر نظر یک شرکت بازرسی معتبر و مطابق استاندارد های مربوطه صورت گیرد و پس از تعمیرات، گواهی استاندارد تعمیرات دریافت گردد.‌

برای دریافت مشاوره در خصوص انواع بازرسی ، بازرسی تعمیرات دیگ بخار و یا دریافت گواهی سلامت دیگ بخار ،اطلاعات خود را بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

مشاوره

برای دریافت بهترین خدمات در حوزه بازرسی، بازرسی تعمیرات، کارشناسی حوادث و مشاوره خرید دیگ بخار با کارشناسان آستا تماس بگیرید، چون شما لایق بهترین خدمات هستید.

۰ ۰ ۰ ۷ ۹ ۱ ۹ ۴ ۱ ۲ ۰

ثبت نام دوره های بازرسی دیگ بخار

برای مطالعه و آشنایی بیشتر با دوره های مربوطه ( آموزش طراحی و بازرسی دیگ بخار و آب داغ، آموزش طراحی و بازرسی مخازن تحت فشار،دوره آموزشی بازرسی ادواری دیگ بخار و مخازن تحت فشار، دوره آموزشی ایمنی و اپراتوری دیگ بخار و آبگرم، آموزش نصب دیگ بخار و آموزش تعمیرات)  کلیک کنید.

برای ثبت نام در هر کدام از دوره ها به لینک زیر بروید.

آشنایی با دوره ها
ثبت نام در دوره ها