بازرسی دیگ بخار۱۴۰۲/۱۰/۴ ۱۱:۴۸:۲۱
Home|بازرسی دیگ بخار

بازرسی دیگ بخار

شرکت بازرسی آستا با سال‌ها تجربه در زمینه خدمات بازرسی دیگ بخار، یکی از حرفه‌ای‌ترین شرکت‌ها در حوزه بازرسی است. شرکت آستا با دریافت کلیه مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد و وزارت کار، آماده ارائه کلیه خدمات بازرسی دیگ بخار و مخازن تحت فشار است.

امروزه بسیاری از تجهیزات صنعتی از جمله دیگ بخار، مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته هستند. اما با این حال به منظور اطمینان از عملکرد ایمن آن‌ها، بازرسی دیگ بخار باید به صورت دوره‌ای انجام شود. تجهیزات و تاسیسات صنعتی از جمله دیگ بخار معمولاً هزینه خرید و نگهداری بالایی دارند. لذا بازرسی دوره‌ای دیگ بخار، علاوه بر حفظ ایمنی، راندمان کاری و طول عمر دستگاه را بالا برده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

ما در شرکت بازرسی آستا خدمات تخصصی بازرسی دیگ بخار واترتیوب و فایرتیوب را بر اساس استاندارد ملی به شماره ISIRI 4231 در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام می‌رسانیم. شرکت بازرسی آستا با در اختیار داشتن نمایندگی در کلیه استان‌های بزرگ کشور، این خدمات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در سراسر ایران انجام می‌دهد.

به جهت آشنایی بیشتر با دیگ بخار و الزامات ساخت و بازرسی آن، شرکت بازرسی آستا اقدام به برگزاری دوره‌ بازرسی دیگ بخار در فواصل منظم می‌نماید. در این دوره الزامات بازرسی اولیه دیگ بخار (در حین ساخت) آموزش داده می‌شود. پس از طی کلیه مراحل بازرسی اولیه، تاییدیه دیگ بخار صادر و پلاک استاندارد دیگ بخار روی آن نصب می‌گردد. بازرسی دیگ بخار و صدور گواهینامه سلامت، کمک شایانی به افزایش طول عمر تجهیزات تحت فشار و همچنین کاهش ریسک بهره‌برداری می‌نماید.

شرکت بازرسی آستا (آتی سازان تاسیسات ایرانیان) به پشتوانه بیش از یک دهه تجربه و کسب مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، می‌تواند به عنوان مشاور در مباحث ایمنی مربوط به بازرسی دیگ بخار و مخازن تحت فشار و همچنین خرید دیگ بخار در کنار سازمان شما قرار بگیرد.

خدمات بازرسی دیگ بخار

خدمات بازرسی آستا در زمینه دیگ بخار و مخازن تحت فشار به شش دسته کلی تقسیم می‌شوند:

برای دریافت مشاوره در خصوص دیگ بخار و مخازن تحت فشار، با کارشناسان شرکت بازرسی آستا تماس بگیرید.

۷۰۰۰ ۴۹۱۹ ۰۲۱

دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار دستگاهی برای تبدیل آب به بخار است. دیگ بخار شامل کوره‌ای است که در آن سوخت (گاز، گازوییل و یا امثالهم) توسط مشعل سوزانده می‌شود. سطوح انتقال حرارت به آب، همان جداره کوره، لوله‌های داخل دیگ بخار و شبکه جلو و عقب هستند. در بالای دیگ بخار فضایی وجود دارد که می‌توان بخار تولید شده را در آن جمع آوری کرد. برای مطالعه بیشتر در خصوص مدار سوخت رسانی دیگ بخار به مقاله مدار گاز دیگ بخار مراجعه نمایید.

نمای برش خورده دیگ بخار

انواع دیگ بخار

دیگ بخار بر اساس اینکه محصولات ناشی از احتراق در داخل یا خارج لوله‌ها جریان داشته باشد به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

دیگ بخار فایرتیوب

دیگ بخار فایرتیوب بر اساس حرکت گازهای داغ ناشی از احتراق داخل کوره در لوله‌ها، توانایی گرم نمودن آب و تبدیل آن به فاز بخار را دارد. در این نوع دیگ بخار، آب درون محفظه اصلی (درام) قرار گرفته و در تماس با لوله‌های داغ عملیات انتقال حرارت انجام می‌شود.

در این روش معمولا ۳/۴ دیگ از آب پر شده و ۱/۴ آن را بخار تشکیل می‌دهد. لذا از این دیگ بخار می‌توان برای تولید بخار با ظرفیت ۵۰ کیلوگرم تا ۳۰ تن بر ساعت تا فشار ۲۵ بار و آبگرم به مقدار انرژی ۱۰۰ هزار تا ۱۶ میلیون کیلوکالری با راندمان حرارتی در حدود ۸۰ درصد استفاده نمود.

این دیگ‌ها به دلیل مزایای فراوانی که دارند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این تجهیزات بیشتر از همه انواع دیگر دیگ‌های بخار تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت نگهداری مؤثر، دیگ بخار فایرتیوب به مدت ۸۰ سال بصورت مستمر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. دیگ بخار فایرتیوب علیرغم مزایای بسیار، معایبی نیز دارد.

دیگ بخار واترتیوب

دیگ بخار واترتیوب نوعی از دیگ بخار است که آب درون لوله‌ها در جریان است. آتش که از بیرون به لوله‌ها برخورد می‌کند آب را به بخار تبدیل می‌کند. این نوع از دیگ‌های بخار واترتیوب برای فشار کاری بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. آتش تولید شده توسط مشعل در کوره یک جریان گاز داغ (دود) را تولید کرده که تمامی لوله ها را احاطه می‌کند.

دیگ‌های بخار واترتیوب یا همان دیگ لوله آبی (Water tube boiler) از انواع دیگ‌های فولادی است که برای کار در فشار‌های بالا ساخته می‌شوند. این دیگ‌ها تا فشارهایی بالاتر از ۱۰۰ بار نیز ساخته می‌شوند.

دیگ بخار فایرتیوب
مزایا و معایب دیگ بخار فایرتیوب

دیگ بخار فایرتیوب به علل مختلفی عمومیت بیشتری دارد. این نوع دیگ بخار به تعداد زیادتری در کشور تولید و استفاده می‌شود. در این قسمت به مزایا و معایب دیگ بخار فایرتیوب می‌پردازیم.

مزایای دیگ بخار فایرتیوب
  • قیمت مناسب نسبت به راندمان تولیدی

  • محبوبیت و میزان تولید بالا

  • دسترسی آسان برای بازرسی و تعمیرات

  • عملکرد ساده سیستم (نیاز به اپراتور ساده)

  • مدت زمان تعمیر و نگهداری کم

معایب دیگ بخار فایرتیوب
  • کیفیت پایین بخار و نامناسب برای مصارف حساس

  • عدم امکان استفاده از سوخت جامد

  • ضریب انتقال حرارت پایین گاز در لوله

  • زمان راه اندازی بالا (به دلیل قرارگیری آب در درام)

  • عدم امکان تولید بخار فوق اشباع

دیگ بخار واترتیوب چگونه کار می‌کند؟

در این ویدیو می‌توانید اصول کارکرد دیگ بخار واترتیوب را به زبان ساده مشاهده کنید. دیگ‌های بخار واترتیوب یا همان دیگ لوله آبی (Water tube boiler) از انواع دیگ‌های فولادی است که برای کار در فشار‌های بالا ساخته می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیگ بخار از لحاظ نوع و شکل به مطلب انواع دیگ بخار در سایت شرکت بازرسی آستا مراجعه کنید.

آموزش بازرسی دیگ بخار

بازرسی دیگ بخار مبحثی کاملاً تخصصی است. اپراتور دیگ بخار و مسئولین HSE در کارخانجات نیاز دارند تا با اصول اولیه بازرسی‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه دیگ بخار آشنا باشند. این دانش اولیه در خصوص بازرسی دیگ بخار به کاهش نرخ حوادث دیگ بخار و نگهداری بهتر از آن کمک بسزایی می کند . واحد آموزش شرکت بازرسی آستا به عنوان مرکز آموزش مورد تایید سازمان استاندارد و سازمان فنی و حرفه‌ای، چهار عنوان دوره متفاوت در زمینه دیگ بخار و مخازن تحت فشار طراحی نموده است. هر چهار عنوان دوره می‌تواند به صورت حضوری و یا مجازی برگزار گردد. این دوره‌ها مورد استفاده کاربران و بازرسان دیگ بخار و به شرخ ذیل هستند.

دوره‌های آموزشی دیگ بخار در شرکت بازرسی آستا به صورت تئوری برگزار می‌گردد. به جهت عدم دسترسی به نمونه واقعی دیگ بخار در حین آموزش‌های تئوری، از ماکت دیگ بخار برای مقاصد آموزشی استفاده می‌گردد. این ماکت باعث می‌گردد آموزش‌های تئوری عمق بیشتری پیدا کنند. شرکت بازرسی آستا پس از طراحی و ساخت سیمولاتور آموزشی تاورکرین، به عنوان دومین پروژه ساخت ماکت، خود اقدام به طراحی و ساخت ماکت دیگ بخار ۱۰ تن در مقیاس ۱:۶ نموده است. لازم به ذکر است که طراحی این ماکت دقیقاً مانند نمونه واقعی و با رعایت تمامی جزئیات و توسط مهندس امید صالحی انجام پذیرفته است.

ماکت دیگ بخار

استفاده از ماکت آموزشی دیگ بخار در کلاس‌های مربوطه باعث ارتقای سطح آموزش و افزایش ضریب یادگیری می‌شود. این ماکت در ابعاد حدودی ۱۰۰ سانتی‌متر طول، ۷۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۵۰ سانتی‌متر عمق ساخته شده است.

برای دریافت بهترین خدمات در حوزه بازرسی، بازرسی تعمیرات، کارشناسی حوادث و مشاوره خرید دیگ بخار با کارشناسان آستا تماس بگیرید، چون شما لایق بهترین خدمات هستید.

۰ ۰ ۰ ۷ ۹ ۱ ۹ ۴ ۱ ۲ ۰

استاندارد بازرسی دیگ بخار

بازرسی حین ساخت دیگ بخار و دیگ آب ‌داغ، مطابق قوانین سازمان ملی استاندارد دارای استانداردهای ۴۲۳۱ و ۷۹۱۱ است. استاندارد ملی دیگ بخار منشعب از استانداردهای بین‌المللی دیگ بخار و مخازن تحت فشار است. در طی سالیان مختلف و به دلیل نیاز صنعت، استانداردهای جدید نیز ترجمه شده و در دستور کار قرار گرفته‌اند.

دوره آموزشی استاندارد جدید دیگ بخار

شرکت بازرسی آستا به عنوان مرکز آموزش همکار سازمان ملی استاندارد ایران پس از جایگزینی استاندارد قدیم (ISIRI 4231) با استاندارد جدید(INSO 22156)،‌ اقدام به برگزاری دوره های آموزش تخصصی کرده است. متقاضیان برای فراگیری استاندارد جدید دیگ بخار می توانند با پر کردم فرم مشخصات متقاضیان در وبسایت آستا نسبت به شرکت در دوره های آموزشی تخصصی اقدام نمایند. با شرکت در این دوره ها، گواهینامه آموزشی مربوطه از طرف سازمان ملی استاندارد برای هر متقاضی صادر خواهد شد.

دوره آموزشی استاندارد جدید دیگ بخار

بازرسی ادواری دیگ بخار

دیگ های بخار صرف نظر از اندازه و نوع‌شان، علیرغم وجود ادوات ایمنی می‌توانند خطرناک باشند. چنانچه نگهداری و بازرسی دیگ بخار درست انجام نشود، ممکن است باعث خسارت جانی و مالی قابل توجهی شود. بنابراین انجام بازرسی‌ دیگ بخار و سرویس‌های دوره‌ای خصوصاً در رابطه با چگونگی و نحوه احتراق مشعل در دیگ آب گرم فولادی، بررسی دوره‌ای عملکرد صحیح کنترلرها، شیر اطمینان، ترموستات‌ها و امثالهم از مراحل مهم نگهداری این دستگاه است.

بر اساس استاندارد ملی، دوره بازرسی دیگ بخار سالیانه است. به این معنی که کلیه مخازن تحت فشار از جمله دیگ بخار بایستی هر ساله مورد بازرسی قرار گیرند. این بازرسی بایستی توسط شرکت‌های صلاحیت‌دار انجام شود. این شرکت‌ها موظفند پس از بازرسی دقیق ، مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، تاییدیه دیگ بخار را به کارفرما ارائه دهند.

تست‌های ادواری دیگ بخار

بازرسی دیگ بخار شامل شش تست مختلف است. هر یک از این تست‌ها به صورت جداگانه توسط بازرسان متخصص شرکت بازرسی آستا انجام می‌پذیرد. در صورتی که نتایج همه تست‌ها مورد تایید باشد، گواهینامه سلامت دیگ بخار با اعتبار یک ساله طبق استاندارد صادر می‌گردد.

بازرسی ظاهری

ضخامت سنجی

هیدرواستاتیک

تجهیزات کنترلی

محفظه آبگیر

داخل کوره

مراحل و گردش کار بازرسی ادواری دیگ بخار

بازرسی دیگ بخار مشتمل بر بیست مرحله کاری مجزا است. این مراحل برای انواع مختلف دیگ بخار اندکی با یکدیگر تفاوت دارند. گردش کار بازرسی ادواری دیگ بخار در شرکت بازرسی آستا بسیار آسان است. مراحل مختلف این گردش کار در چارت زیر نمایش داده شده است.

  • بازرسی دیگ و متعلقات آن

  • مرور آنچه که توسط اپراتورها ثبت شده است

  • بازرسی و تمیز کاری مشعل

  • گشودن درب جلویی و بازبینی آجرهای نسوز

  • بازرسی آجرهای نسوز درب جلویی و تعمیر آنها در صورت لزوم

  • بستن و آب‌بندی درب عقبی با واشر نو در صورت لزوم

  • تمیز کاری و خلاء‌سازی سمت آتشخوار  و لوله دود Breeching

  • بازرسی آجرهای نسوز درب عقبی و تعمیر آنها در صورت لزوم

  • گشودن درب عقبی و بازبینی آجرهای نسوز

  • بستن و آب‌بندی درب جلویی با واشر نو در صورت لزوم

  • بازبینی محفظه آبگیر از نظر رسوب و خوردگی

  • باز کردن، خارج کردن و تمیز کاری شیر قطع کن سطح پایین آب cutoff valve

  • تمیز کردن سیستم هوای پودر کننده (منبع و کمپرسور)

  • تعویض همه واشرهای دریچه بازدید

  • بررسی کارکرد کنترلرها و همبندها و تنظیمات در صورت لزوم

  • بررسی کارکرد بادزن

  • بررسی کنترلرهای آب تغدیه

  • روشن کردن مشعل و راه‌اندازی دیگ بخار و نشت یابی درها در صورت امکان

  • بررسی کیفیت احتراق و تنظیم آن در صورت لزوم

  • بازنگری نتایج بازرسی

گردش کار بازرسی ادواری دیگ بخار

برای آماده سازی دیگ بخار جهت تست لطفا بر دکمه زیر کلیک کرده و مراحل زیر را انجام دهید.

دانلود دستورالعمل آماده سازی دیگ بخار

بازرسی ادواری دیگ بخار واترتیوب

عملیات بازرسی ادواری دیگ بخار واترتیوب به علت فشار و دمای بالای تولیدی و پیچیدگی‌های طراحی، نیازمند دانش فنی و مهارت و تجربه در این امر است. دیگ بخار واترتیوب دستگاه بسیار گران‌قیمتی است. این امر اهمیت بازرسی صحیح و تضمین ایمنی آن را دوچندان می‌کند.

بازرسی ادواری دیگ بخار واترتیوب
بازرسی ادواری دیگ بخار واترتیوب

شرکت بازرسی آستا به پشتوانه چندین سال تجربه بازرسی دیگ بخار واترتیوب در صنایع لاستیک‌سازی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها آماده ارائه خدمات بازرسی ادواری و صدور گواهینامه برای مشتریان گرامی است. خدمات تخصصی بازرسی آستا در سراسر کشور و در سریع‌ترین زمان قابل ارائه است.

دیگ بخار قبل از شروع مراحل بازرسی، نیاز به آماده‌سازی دارد. اجرای دقیق این مراحل منجر به بازرسی دقیق‌تر و ایمن‌تر می‌شود. همه خدمات آماده‌سازی و باز و بست دیگ بخار برای بازرسی توسط تیم فنی آستا نیز می تواند انجام شد. با ما تماس بگیرید.

برای دریافت بهترین خدمات در حوزه بازرسی، بازرسی تعمیرات، کارشناسی حوادث و مشاوره خرید دیگ بخار با کارشناسان آستا تماس بگیرید، چون شما لایق بهترین خدمات هستید.

۰ ۰ ۰ ۷ ۹ ۱ ۹ ۴ ۱ ۲ ۰

بازرسی حین ساخت (اولیه) دیگ بخار

به کلیه مراحل بازرسی قبل و حین ساخت دیگ بخار بازرسی اولیه دیگ بخار گفته می‌شود. ساخت دیگ بخار در ایران مشمول استاندارد اجباری است. هر دیگ بخار به صورت مستقل ملزم به دریافت گواهینامه استاندارد است. سازندگان دیگ بخار برای ساخت باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت نمایند. شرکت بازرسی نیز باید صلاحیت خود را از سازمان استاندارد اخذ نماید.

بنابر قوانین سازمان ملی استاندارد، تولید دیگ‌ بخار مشروط به موراد زیر است:

  • الزاماً تولید کننده دارای مجوز یا پروانه استاندارد با شماره ملی مخصوص به خود باشد.
  • تمامی مراحل تولید دیگ بخار توسط شرکت‌های بازرسی دارای صلاحیت، تحت بازرسی قرار گرفته و در نهایت برای دستگاه ساخته شده پلاک بازرسی دیگ بخار صادر شود .

این به معنای آن است که حتی اگر شرکتی یا تولید کننده‌ای پروانه استاندارد داشته باشد ولی بدون نظارت مستقیم و مستمر شرکت بازرسی معتبر، دیگ بخار تولید کند، محصول نهایی غیر استاندارد بوده و تولید آن خلاف قوانین است. مسئولیت و مخاطرات استفاده از دیگ بخار غیراستاندارد تمام و کمال بر عهده خریدار است. همچنین شرکت‌های بازرسی‌ صلاحیت‌دار،  مجاز به بازرسی ادواری دیگ بخار غیراستاندارد نیستند.

مراحل ۱۳ گانه بازرسی حین ساخت دیگ بخار و مخازن

  • بررسی کارخانه سازنده به لحاظ دارا بودن سیستم کنترل کیفیت

  • دریافت و بررسی نقشه ساخت و تطبیق آن با استاندارد ملی دیگ بخار

  • مرور گواهینامه‌های مواد اولیه (ورق‌ها، لوله‌ها ، فلنج‌ها)

  • تست جوشکاران

  • مرور دستورالعمل‌های WPS، PQR و WPQ

  • بازرسی گواهینامه کالیبراسیون تجهیزات ساخت و کنترل کیفیت

  • نشانه‌گذاری متریال

  • نظارت بر شکل‌دهی قطعات

  • کنترل ابعادی

  • بازرسی جوش و آزمون‌های غیر مخرب NDT

  • انجام تست‌های هیدرواستاتیک

  • انجام تست گرم و کنترل تجهیزات کنترلی

  • صدور پلاک استاندارد دیگ بخار

گردش کار بازرسی حین ساخت دیگ بخار

خدمات آستا در بازرسی اولیه دیگ بخار  (بازرسی حین ساخت)

هر دیگ بخار در طول مراحل ساخت باید توسط یک مرجع بازرسی معتبر، مورد بازرسی قرار گرفته و تاییدیه دیگ بخار را دریافت نماید. پرسنل متخصص شرکت بازرسی آستا در زمینه دیگ بخار و مخازن تحت فشار، با تسلط بر کلیه استانداردهای مرتبط با بازرسی دیک بخار و کلیه تست‌های غیر مخرب (NDT)، آماده همکاری با سازندگان دیگ بخار و اعطای گواهی استاندارد محصول هستند. ما در شرکت بازرسی آستا به منظور اطمینان از اینکه مواد، ساخت و آزمایش‏‌ها از تمامی جهات مطابق استاندارد ملی دیگ بخار باشند، کلیه نظارت‌های لازم را در سراسر ایران انجام می دهیم.

مطابق با الزامات استاندارد، مرجع معتبر بازرسی دیگ بخار باید به کلیه کارهای سازنده در حین انجام کار، دسترسی کامل داشته باشد. شرکت بازرسی بایستی در بازرسی هر یک از مراحل ساخت آزاد بوده و همچنین در رد هر قسمتی که با استاندارد دیگ بخار مطابقت نمی‌‏نماید تحت فشار نباشد.

در هنگام عقد قرارداد اعطای نشان استاندارد دیگ بخار، شرکت بازرسی آستا به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد، قبل از شروع ساخت دیگ بخار سازنده را از مراحلی از ساخت (Inspection Stop) که در آن‌ها آزمایشات ویژه مواد انجام خواهد شد، آگاه می‌سازد. به همین ترتیب، سازنده نیز بایستی مرجع معتبر بازرسی را از اینکه این مراحل چه زمانی فرا خواهند رسید، آگاه نماید. لیکن این امر نباید از انجام آزمایشات مرجع معتبر بازرسی در هر یک از مراحل دیگر و یا از رد مواد و روند کار در هر زمانی که خراب تشخیص داده شوند، جلوگیری نماید.

خدمات بازرسی حین ساخت دیگ بخار در سراسر کشور توسط تیم متخصص آستا قابل ارائه است. بازرسی حین ساخت مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۴۲۳۱ شامل مراحل ذیل است:

  • ۱. تاییدیه طرح یا تایید نقشه ساخت دیگ بخار و انطباق با استاندارد ملی

  • ۲. تایید WPS هایی که توسط کارفرما تهیه شده است

  • ۳. تایید پرسنل جوشکار

  • ۴. تایید PQR تهیه شده پس از انجام تست های مخرب

  • ۵. بازرسی و تایید متریال مصرفی شامل ورق و لوله

  • ۶. نظارت و بازرسی برشکاری و شکل دهی متریال (نوردکاری)

  • ۷. نظارت و بازرسی سوراخکاری شبکه ها

  • ۸. نظارت و بازرسی مونتاژ

  • ۹. نظارت و بازرسی چشمی جوشکاری

  • ۱۰. بررسی گزارشات NDT و صحه گذاری آنها

  • ۱۱. نظارت و بازرسی مونتاژ و جوشکاری اتصالات

  • ۱۲. تست هیدرواستاتیک

  • ۱۳. تست گرم دیگ بخار (تست عملکردی)

  • ۱۴. تهیه و بررسی مستندات بازرسی

مشاوره خرید دیگ بخار
بازرسی جوش NDT

بازرسی دیگ آبگرم (دیگ آب داغ)

بازرسی حین ساخت دیگ‌های آبگرم مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۷۹۱۱ انجام می‌پذیرد. کلیه مراحل بازرسی دیگ‌های آبگرم منطبق بر مراحل بازرسی دیگ‌های بخار است. تنها تفاوت حذف آزمون‌های غیر مخرب NDT در این استاندارد است. این استاندارد تنها به بازرسی چشمی بسنده کرده است. مراحل ۱۲ گانه بازرسی دیگ‌های آبگرم به شرح ذیل هستند:

  1. بررسی کارخانه سازنده به لحاظ دارا بودن سیستم کنترل کیفیت
  2. دریافت و بررسی نقشه ساخت و تطبیق با استاندارد ملی مربوطه
  3. مرور گواهینامه‌های مواد اولیه (ورق‌ها، لوله‌ها ، فلنج‌ها)
  4. تست جوشکارها
  5. مرور دستورالعمل‌های WPS، PQR و WPQ
  6. بازرسی گواهینامه کالیبراسیون تجهیزات ساخت و کنترل کیفیت
  7. مرور دستورالعمل‌های WPS، PQR و WPQ
  8. نشانه‌گذاری
  9. نظارت بر شکل‌دهی قطعات و کنترل ابعادی
  10. بازرسی چشمی جوش
  11. انجام تست‌های هیدرواستاتیک
  12. صدور پلاک استاندارد
دیگ آبگرم

بازرسی تعمیرات دیگ بخار

دیگ بخار مشمول استاندارد اجباری است. بازرس حین تعمیرات، چشم بینای کارفرما در کلیه مراحل تعمیرات دیگ بخار است. شرکت بازرسی آستا به عنوان تخصصی‌ترین مجموعه ارائه دهنده خدمات بازرسی تعمیرات دیگ بخار به هیچ وجه در مراحل انتخاب پیمانکار تعمیرات دیگ بخار دخل و تصرفی ندارد. بازرس تعمیرات دیگ بخار صرفاً ناظر بر مراحل فنی انجام تعمیرات جهت حصول بهترین نتیجه است.

بازرسی تعمیرات دیگ بخار

بازرسی تعمیرات دیگ بخار به کلیه مراحل زیر اطلاق می‌گردد:

  • تهیه دستورالعمل تعمیرات
  • انتخاب فرآیند جوشکاری
  • انتخاب مواد مصرفی مناسب
  • تست جوشکار
  • نظارت بر برشکاری و لبه‌سازی
  • نظارت بر فرآیند پیش‌گرم
  • رعایت اصول جوشکاری بین پاسی
  • بازرسی جوش بین پاسی
  • بررسی عدم بروز ترک سرد
  • نظارت بر سرعت سرد شدن جوش
  • تست NDT
  • تست هیدرواستاتیک

الزام بازرسی تعمیرات دیگ بخار

طبق دستورالعمل ایمنی دیگ‌های بخار و ظروف تحت فشار صادره توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در خصوص تعمیرات اساسی دیگ‌های بخار و ظروف تحت فشار (نظیر تعویض کوره، شبکه یا لوله)، این تجهیزات بایستی پس از تعمیرات اساسی توسط مراجع مورد تایید سازمان ملی استاندارد مجدداً از نظر استاندارد بودن مورد بررسی قرار گرفته و گواهی‌نامه دریافت نمایند.

مراحل بازرسی تعمیرات دیگ بخار

به طور کلی بازرسی تعمیرات دیگ بخار شامل پنج مرحله است. این پنج مرحله به ترتیب عبارتند از:

بازرسی‌های منظم از دیگ بخار و تجهیزات تحت فشار نیاز به تعمیرات را تا حد زیادی مرتفع می‌کند. با بررسی دقیق خرابی‌های به وجود آمده برای دیگ بخار می‌توانیم به علت آن پی ببریم و آن اصلاحات را در روند نگهداری دستگاه به کار ببریم. از این رو اگر علاقه به مطالعه بیشتر در مورد تعمیرات دارید به مقاله تعمیرات دیگ بخار و همچنین بازرسی تعمیرات دیگ بخار مراجعه نمایید.

مشاوره خرید دیگ بخار

همان‌طور که می‌دانید تصمیم‌گیری برای انتخاب و خرید دیگ بخار برای بسیاری از مدیران و مهندسین فنی کار سخت و دشواری‌ست.

اما دلیل این دشواری چیست؟

تعداد سازندگان دیگ بخار در کشور ما بالغ بر حدود ۵۰۰ تولید کننده است که صرفاً تعداد محدودی از آن‌ها مجوزهای مربوطه را دریافت نموده‌اند و مجاز به ساخت دیگ بخار استاندارد هستند. الباقی بدون مجوز ساخت، فعالیت زیرزمینی داشته و کسی هم جلودارشان نیست. جالب است بدانید که عدد کل سازندگان این تجهیزات در سایر کشورها بسیار کمتر از این تعداد است.با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، تعداد زیادی از مشتریان با گزینه‌های زیادی در هنگام خرید روبرو هستند. مشتریان اغلب در هنگام انتخاب بهترین تولید کننده دیگ بخار سر‌درگم می‌شوند. این سردرگمی ناشی از عدم وجود روش استاندارد خرید و یا حتی یک راهنمای ساده و شفاف در این زمینه است.

مشاوره خرید دیگ بخار

خدمات آستا در خرید دیگ بخار

برای مرتفع نمودن همه دشواری‌ها در هریک از مراحل و با توجه به بالا بودن هزینه‌ اولیه خرید و کاهش ریسک مترتب بر آن، شرکت بازرسی آستا به پشتوانه سال‌ها تجربه در امر طراحی و بازرسی حین ساخت دیگ بخار و همچنین بازرسی ادواری این تجهیزات، آمادگی خود را جهت ارائه خدمات مشاوره تخصصی در پروسه خرید دیگ بخار اعلام می‌دارد.

اهم خدمات قابل ارائه شرکت آستا در زمینه خرید دیگ بخار به شرح زیر است:

  1. بررسی طرح و نقشه دیگ بخار و تطابق آن به استاندارد
  2. بررسی نیاز مشتری به بخار یا آب گرم و تطابق آن با محصول خریداری شده
  3. اطمینان از بازدهی محصول مورد خریداری با ادعای سازنده
  4. اطمینان از صحت بازرسی‌های انجام شده توسط شرکت بازرسی مربوطه به عنوان ناظر ثالث
  5. اطمینان از انجام  و صحت انجام مراحل تنش‌زدایی (در صورت نیاز)
  6. نظارت بر تست‌های گرم و سرد در انتهای کار
  7. اطمینان از اصالت تجهیزات کنترلی خریداری شده
  8. ارائه پیشنهادات در خصوص نصب و راه‌اندازی بر طبق اصول استاندارد
خرید دیگ بخار

۱۰ نکته حیاتی برای خرید دیگ بخار

  • ۱. ادعای اینکه شرکت دارای استاندارد ملی، استاندارد بین المللی، استاندارد اروپا، استاندارد ایزو، استاندارد های فرا بین المللی! از اساس کذب است. به علت وجود استاندارد ISIRI 4231 در خصوص دیگ بخار،‌اگر سازنده صرفاً به همین استاندارد رجوع و عمل نماید کافیست و نیاز به هیچ استاندارد فرابین‌المللی دیگری نیست.

  • ۲. گواهینامه‌ بین المللی کیفیت و تایید نقشه دیگ بخار مورد نیاز نیست. تمامی نقشه‌های دیگ بخار بایستی پس از تهیه از لحاظ تطابق با استاندارد ملی ISIRI 4231 به تایید شرکت بازرسی طرف قرارداد رسیده و در مدارک پروژه نگهداری گردد، فلذا هیچ گواهینامه تایید کیفیت یا تایید نقشه از مراجع خارج از ایران مورد قبول نیست.

  • ۳. بازدهی دیگ بخارهای معمول هرگز از ۸۲٪ بالاتر نمی‌رود. دیگ بخار با طرح فعلی که به وفور در ایران تولید می‌شود مربوط به چندین دهه قبل بوده و حتی استاندارد مرجع BS 2790 که استاندارد ملی ISIRI 4231 ترجمه و بومی‌سازی شده آن است، منسوخ شده است. تمامی دیگ‌های بخار با این طرح هرگز از بازدهی حدود ۸۲%  فراتر نرفته و هر ادعایی در خصوص راندمان بالاتر از این میزان کذب محض و ترفندی تبلیغاتی است.

  • ۴. استاندارد سازی ساخت دیگ بخار امری مداوم و هر روزه است. یک مرتبه ساخت دیگ بخار به روش استاندارد،‌سایر محصولات را از طی این پروسه بی نیاز نمی‌کند. مطابقت با استاندارد ملی صرفاً ‌به معنای استفاده از نشان استاندارد به همراه پلاک بازرسی روی دیگ بخار نیست. دیگ استاندارد به دیگی اطلاق می‌شود که تمامی مراحل طراحی و تولید آن از تایید نقشه تا خرید ورق و لوله و جوشکاری و تست‌های مورد نیاز و  امثالهم تحت نظارت مستقیم و مستمر شرکت بازرسی طرف قرارداد انجام پذیرفته باشد.

  • ۵. ظرفیت تولید بخار هر دیگ بخار به راحتی قابل اندازه‌گیری است. در صورت نیاز از مشاوره شرکت‌های ذیصلاح استفاده کرده و فریب تبلیغات را نخورید.

  • ۶. مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده در دیگ بخار غالباً (بالای ۹۰٪ موارد) داخلی است. افزایش آگاهی باعث خروج سودجویان از دوررقابت خواهد شد.

  • ۷. استفاده بهره بردن از آخرین دستاوردهای فنی و ماشین آلات تولید در دنیا تا حد زیادی کذب است. ساخت دیگ بخار بیشتر به دانش و تجربه نیاز دارد تا ماشین آلات پیچیده.

  • ۸. آیا تولید کننده از نظر موسسه استاندارد ایران از جهت اعتبار قانونی، امکانات فنی و فرآیند های تولید مورد تایید قرار گرفته است و طبق روال آن اداره، دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد برای آن محصول هست؟

  • ۹. شرکت بازرسی طرف قرارداد تولیدکننده دیگ بخار کیست و چه سوابقی دارد؟

  • ۱۰. نحوه ارائه خدمات پس از فروش تولید کننده برای بویلر و دیگ ساخته شده چگونه است؟

توضیحات بیشتر درباره خرید دیگ بخار

برای دریافت مشاوره در خصوص دیگ بخار و مخازن تحت فشار، بر دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره

بهترین شرکت سازنده دیگ بخار کیست؟

با توجه به نقش مهم شرکت‌های بازرسی فنی در بررسی و کنترل کیفیت و تایید بویلرها، این مهم که تولید کننده دیگ بخار با کدام شرکت بازرسی قرارداد همکاری دارد و سطح کیفی نظارت فنی آن شرکت در چه سطحی است، بسیار مهم است. شرکت بازرسی بایستی در تمامی مراحل تولید دیگ بخار از خرید متریال تا کلیه مراحل شکل‌دهی، برش، جوشکاری، لوله‌ریزی و … نظارت مستمر و دقیق داشته باشد. برای آشنایی اجمالی با هریک از مراحل ساخت دیگ بخار ویدئوی زیر را تماشا کنید .

شرکت های بازرسی و فنی که در حال حاضر صلاحیت فنی بررسی بویلرها را دارا هستند از سطوح کیفی متفاوتی برخوردار می‌باشند و لذا درک این موضوع که کدام یک از آنها نقش بهتری در کنترل فرآیندهای تولید بویلر را دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شرکت بازرسی آستا می‌تواند در این امر کمک و راهنمای شما باشد.

دیگ بخار تجهیزی مصرفی ولی با عمر بالاست، فلذا خدمات پس از فروش شرکت سازنده در دوره‌های گارانتی و وارانتی و همچنین تعمیرات مورد نیاز احتمالی در سال‌های آینده نقش تعیین کننده‌ای در تصمیم به خرید کارفرما خواهد داشت. این مهم میسر نخواهد شد مگر اینکه بررسی دقیقی از سوابق تولید کننده، سابقه خرابی‌ها، معایب و مزایای تولیداتشان در بازرسی‌ ادواری دیگ بخار در دسترس باشد.

دیگ بخار تجهیزی مصرفی ولی با عمر بالاست. فلذا خدمات پس از فروش شرکت سازنده در دوره‌های گارانتی و وارانتی و همچنین تعمیرات مورد نیاز احتمالی در سال‌های آینده نقش تعیین کننده‌ای در تصمیم به خرید کارفرما خواهد داشت. این مهم میسر نخواهد شد مگر اینکه بررسی دقیقی از سوابق تولید کننده، سابقه خرابی‌ها، معایب و مزایای تولیداتشان در بازرسی‌ ادواری دیگ بخار در دسترس باشد.

شرکت بازرسی آستا با چندین سال سابقه در امر بازرسی ادواری دیگ بخار می‌تواند مرجع مطمئنی برای این امر باشد.

تاییدیه دیگ بخار، گواهی دیگ بخار و پلاک دیگ بخار

از آنجایی که دیگ بخار در ایران مشمول استاندارد اجباری ملی است، فلذا ساخت و استفاده از آن بایستی تحت نظر بازرسان صلاحیت‌دار باشد. همانطور که پیش‌تر گفته شد دیگ بخار بایستی در مرحله ساخت تحت بازرسی قرار گرفته و تاییدیه دیگ بخار برای ساخت دریافت کند. پس از آن و در حین استفاده هر ساله بایستی توسط بازرسان ذیصلاح مورد بازرسی ادواری قرار گرفته و گواهینامه ادواری دیگ بخار را دریافت نماید.

صدور گواهی سلامت دیگ بخار توسط بازرسان ایمنی و بهداشت به عنوان شخص حقوقی انجام می‌شود. این بازرسی‌ها بر اساس چک لیست‌ و بر اساس آیین‌نامه مربوطه انجام می‌پذیرد. برای دانلود دستورالعمل بازرسی دیگ بخار و ظروف تحت فشار می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در زمینه چک‌ لیست‌های ماهیانه و سالیانه دیگ بخار و موارد ایمنی مهم در حین بازرسی مقاله ایمنی دیگ بخار را مطالعه فرمایید.

اگر دیگ بخار توسط شرکت بازرسی معتبر در کلیه مراحل خرید متریال و ساخت در کارخانه مورد بازرسی قرار گرفته باشد، نهایتاً پلاک دیگ بخار را دریافت خواهد کرد. پلاک دیگ بخار عبارت است از لوحی فلزی که نشان تجاری شرکت بازرسی و نشان استاندارد در آن استفاده شده است. این لوح فلزی بایستی به صورت دائم روی دیگ بخار نصب شود. شرکت بازرسی موظف است پلاک دیگ بخار را به همراه گزارش روند تمام بازرسی‌های انجام شده، به تولید کننده دیگ بخار تحویل دهد.  پلاک دیگ بخار بایستی از جنسی باشد که به مرور زمان دچار تغییرات یا زوال نشود. همچنین بایستی در محلی روی دیگ بخار نصب شود که به راحتی دیده شود. پلاک دیگ بخار اعتبار کوتاه مدت نداشته و هرگز ابطال نمی‌شود، مگر اینکه بازرسی‌های عمده مانند تعویض شبکه، تعویض لوله و یا تعویض کوره انجام گیرد. در این صورت نیز دریافت گواهی بازرسی تعمیرات دیگ بخار الزامی است.

تاییدیه دیگ بخار

تاییدیه دیگ بخار در اصطلاح همان گواهی بازرسی ادواری دیگ بخار یا گواهی سلامت دیگ بخار است. این گواهی دارای اعتبار یک ساله بوده و هر ساله باید تمدید شود.

Your Content Goes Here

گواهی دیگ بخار

گواهی دیگ بخار یا گواهی سلامت دیگ بخار به نوعی همان تاییدیه دیگ بخار است که در زمان بازرسی اولیه یا پس از بازرسی ادواری دیگ بخار صادر می‌گردد.

Your Content Goes Here

پلاک دیگ بخار

به لوحی فلزی اطلاق می‌شود که پس از بازرسی‌های حین ساخت (یا ادواری) و پس از تایید کلیه مراحل ساخت و مونتاژ دیگ بخار به دستگاه اعطا می‌شود.

مراحل دریافت تاییدیه دیگ بخار (گواهی سلامت دیگ بخار)

برای دریافت گواهی سلامت دیگ بخار انجام‌ بازرسی‌های شش‌گانه به شرح ذیل الزامی است:

  1. تست ضخامت سنجی (شبکه جلو، شبکه عقب، شبکه جلو راپر، شبکه عقب راپر، راپر،‌ کوره، پوسته)
  2. تست ظاهری (بررسی ظاهری دیگ بخار)
  3. تست تجهیزات کنترلی (تست عملکردی سوپاپ، آبنما، لول کنترل،‌ پرشر کنترل، سنسور دمای دودکش و …)
  4. تست هیدرواستاتیک
  5. بازرسی داخل کوره و محفظه احتراق (چک کردن عدم وجود بادکردگی یا دفرمگی)
  6. بازرسی محفظه آبگیر (بررسی میزان رسوب روی لوله‌ها)

انفجار دیگ بخار

انفجار دیگ بخار چه از نوع دیگ بخار واترتیوب چه از نوع فایرتیوب تبعات بسیار بالایی دارد. نوع فایرتیوب به دلیل فشار کاری بالاتر شعاع تخریب بسیار بیشتری خواهد داشت.

در این ویدئو حادثه انفجار دیگ بخار فایرتیوب و پرتاب آن به فاصله ۱۰۰ متری از محل نصب را ملاحظه بفرمایید. اگرچه حوادث دیگ بخار دلایل متعددی دارد، اما کم آب شدن دیگ بخار از دلایل اصلی انفجار دیگ بخار است.

بازرسی ادواری دیگ بخار می‌تواند تا حد بسیار زیادی از حوادث و خسارات جانی و مالی جلوگیری نماید. شرکت بازرسی آستا خدمات کارشناسی حوادث دیگ بخار و مخازن تحت فشار را ارائه می‌نماید.

مجوز شرکت بازرسی دیگ بخار

مرکز ملی تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی (NACI) به عنوان زیر مجموعه سازمان ملی استاندارد ایران متولی صدور مجوز برای شرکت‌های بازرسی در زمینه‌های مختلف است. دولت در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ مسئولیت ارزیابی و تائید صلاحیت نهادهای ارزیابی انطباق را به موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران واگذار نمود. متعاقب آن با تشخیص نیاز به ایجاد یک نظام مستقل و بی‌طرف برای ارائه خدمات تائید صلاحیت، نظام تائید صلاحیت ایران Iran Accreditation System (IAS) در سال ۱۳۷۵ تاسیس گردید. در همین راستا  در سال ۱۳۹۱ این مرکز مطابق با ماده ۷ آئین نامه فوق الذکر در چارت سازمانی سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرکزی مستقل و زیر نظر مستقیم رئیس سازمان قرار گرفت.

نحوه استعلام مجوز شرکت بازرسی دیگ بخار

رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای همیشه به همه چیز ارجح است. شرکت‌های بازرسی که در سامانه مرکز تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی به آدرس http://naciportal.isiri.gov.ir/ کلیه مراحل ارزیابی را طی کرده و ثبت شده‌اند به احتمال بالاتری به رعایت اصول اخلاقی، رازداری مشتری و امانتداری پایبند بوده و قابل اعتمادترند. مجوز همه شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده و میزان اعتبار آن‌ها در پرتال مرکز ملی تایید صلاحیت ایران قابل استعلام و رهیابی هستند. برای آشنایی با نحوه استعلام این مجوزها و میزان اعتبار آن‌ها و همچنین زمینه‌های کاری هر شرکت این ویدئو را مشاهده نمایید.

اعتبار مجوز شرکت بازرسی

مرکـز ملی تاییدصلاحیت ایران مشـتمل بر سـه معاونـت “تایید صلاحیت نهادهای بازرسـی کننده کالا، خدمات و انرژی، تاییدصلاحیت آزمایشگاه ها” و” تاییدصلاحیت نهادهای گواهی کننده” با سه گروه تایید صلاحیـت “نهادهـای گواهی کننده سیسـتم های مدیریتی”، گـروه “تاییدصلاحیت نهادهـای گواهی کننده سیسـتم های اشـخاص “و گـروه “تاییدصلاحیـت نهادها و مراکز آموزشـی” اسـت. انجام امـور مربوط به ارزیابی و تاییدصلاحیت نهادهای ارزیابی انطباق بر اسـاس الزامات اسـتانداردهای بین المللی به عهده این سـه معاونـت و گروه های تحت مدیریت آنهاسـت.کلیه مجوزهای مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با اعتبار سه ساله برای شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاههای همکار سازمان استاندارد صادر می‌شوند. این مجوزها پس از اتمام مدت اعتبار با ارزیابی مجدد توسط مرکز قابل تمدید هستند.

ثبت نام دوره های بازرسی دیگ بخار

برای مطالعه و آشنایی بیشتر با دوره های مربوطه ( آموزش طراحی و بازرسی دیگ بخار و آب داغ، آموزش طراحی و بازرسی مخازن تحت فشار،دوره آموزشی بازرسی ادواری دیگ بخار و مخازن تحت فشار، دوره آموزشی ایمنی و اپراتوری دیگ بخار و آبگرم)  کلیک کنید.

برای ثبت نام در هر کدام از دوره ها به لینک زیر بروید.

آشنایی با دوره ها
ثبت نام در دوره ها
    آیا ظرفیت و راندمان دیگ بخار قابل اندازه گیری است؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۸:۴۰:۲۷

    ظرفیت و راندمان دیگ بخار توسط کنترل پارامترهای ورودی و خروجی به راحتی قابل اندازه گیری است. شرکت بازرسی آستا این خدمت را به مشتریان محترم ارایه می دهد.

    چرا دیگ بخار نیاز به بازرسی دارد؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۵۳:۳۵

    دیگ بخار یه عنوان تجهیزی تحت فشار و خطرناک بایستی هر ساله تحت بازرسی قرار گیرد. این بازرسی ها علاوه بر تشخیص به موقع عیوب و رفع آن ها، باعث جلوگیری از حوادث ناگوار نظیر انفجار دیگ بخار شده و ایمنی آن را افزایش می دهد.

    استاندارد ساخت و بازرسی دیگ بخار چیست؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۴۴:۱۸
    • استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 4231 معادل BS 2790
    • استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 22156 معادل BS EN 12953
    مزایای بازرسی دیگ بخار چیست؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۹:۰۰

    حصول اطمینان از ایمن بودن دیگ بخار در طول دوره بهره برداری

    هدف بازرسی دیگ بخار چیست؟۱۴۰۲/۵/۲۲ ۱۱:۳۱:۴۰

    هدف از بازرسی دیک بخار استاندارد سازی و استفاده ایمن از دیگ بخار است. همچنین بازرسی به موقع منجر به تشخیص عیوبی نظیر نشتی از سرلوله ها ، دفرمگی و رسوب داخل محفظه آبگیر شده و با رعایت اصول نگهداری پیشگیرانه می‌توان از بروز صدمات جدی تر به دیگ بخار جلوگیری نمود.

    مجوز شرکت بازرسی آستا از طرف چه نهادی صادر شده است؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۷:۵۵

    شرکت مهندسی آستا از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاطت فنی و بهداشت کار و مرکز ملی تایید صلاحیت ایران مجوز دریافت کرده است.

    شرکت بازرسی دیگ بخار از چه نهادی بایستی مجوز داشته باشد؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۶:۵۲
    1. مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاطت فنی و بهداشت کار
    2. مرکز ملی تایید صلاحیت ایران
    اعتبار گواهی دیگ بخار چه مدت است؟۱۴۰۰/۵/۲۵ ۷:۳۴:۰۲

    مطابق با آیین نامه اداره کار،‌اعتبار گواهی سلامت دیگ بخار یک سال است.

    Leave A Comment

    Go to Top