ایمنی کلایمر

الزامات ایمنی کلایمر نقش مهمی در تامین ایمنی کاربری این تجهیزات ایفا می‌کند. کلایمر ها نقش بسزایی در سهولت انجام کار در اغلب پروژه های ساختمانی ایفا می کنند، اما خطراتی بالقوه نیز ایجاد کرده که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی از سوی هر یک از کاربران، به بالفعل تبدیل شده و صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. نوشته پیش رو تحت عنوان “بایدها و نبایدهای کلایمر” به همین مقوله پرداخته و سعی بر این دارد تا علاوه بر هشدار در خصوص کلیه خطرات بالقوه استفاده از کلایمر، توصیه های ایمنی را یادآور شده و کاربران را از مخاطرات احتمالی برحذر دارد. این نوشته در مرکز کانادایی ایمنی و سلامت شغلی بر اساس الزامات OSHA به رشته تحریر درآمده و توسط واحد تحقیقات و آموزش شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستــــــا به زبان فارسی ترجمه شده است.

ایمنی کلایمر

کلایمر (Climber) نوعی بالابر ساختمانی دارای سبدی مخصوص به طول حداقل ۲ و حداکثر ۶ متر می باشد. از این دستگاه می توان برای کارهایی از قبیل تمیزکاری و تعمیرات نمای ساختمان و جابجایی تجهیزات کارگاهی استفاده کرد. کلایمر جانشین بسیار مناسبی برای داربست های ساختمانی بوده و نسبت به آنها هزینه و زمان نصب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کلایمر به وسیله موتورهای وینچی که با سیم بکسل مخصوص به پایه های نگهدارنده آن وصل می شود حرکت کرده و مجهز به ترمز اضطراری می باشد. در ادامه به ذکر نکاتی بسیار مهم و حیاتی برای اطمینان از ایمنی کلایمر پرداخته می شود.

اصول ایمنی کلایمر

۱. برای تضمین ایمنی کلایمر، بار اضافی به آن تحمیل نکرده و سعی در دسترسی به نقاط دور از دسترس سبد (مطابق شکل) نداشته باشید. بار اضافی ممکن است به سیم بکسل فشار بیش از حد وارد کرده و باعث حادثه شود.

ایمنی کلایمر

۲. استفاده از سیم بکسل زنگ زده، گره دار و صدمه دیده برای دستگاه، ایمنی کلایمر را به شدت کاهش می دهد. اینگونه سیم بکسل ها باید به فوریت تعویض شوند. در طی بازرسی دوره‌ای از کلایمر تمامی عیوب سیم بکسل مشخص شده و در گزارش منعکس می شود.

ایمنی کلایمر

۳. برای افزایش ضریب ایمنی کلایمر کلیه مراحل مونتاژ، دمونتاژ و هرگونه تغییر ساختاری در آنها بایستی تحت نظر و کنترل کامل بازرسین متخصص و با صلاحیت انجام پذیرد. پس از هر مرحله جابجایی کلایمر بایستی برای دریافت مجدد گواهینامه سلامت کلایمر اقدام شود.

ایمنی کلایمر

۴. بعد از جابجایی کلایمر و قبل از راه اندازی، کلیه مراحل بازرسی و تست بار کلایمر بایستی تحت نظر مهندسین آموزش دیده انجام پذیرد. کلایمر بایستی توسط اپراتور هر هفته یکبار تحت کنترل قرار گیرد. تمامی سیم بکسل ها بایستی قبل از هر شیفت کاری کنترل شوند.

ایمنی کلایمر

۵. مراحل تعمیرات و نگهداری تمامی تجهیزات و متعلقات کلایمر باید به درستی انجام پذیرد. همه گزارشات مربوط به تعمیرات، گزارشات مربوط به بازرسی‌های هفتگی توسط اپراتور و همچنین سوابق بازرسی بایستی ثبت و نگهداری شود.

ایمنی کلایمر

۶. برای افزایش ایمنی، کلایمر باید مجهز به سیستم سیم بکسل ایمنی بوده و در هنگام نصب کلایمر سیم بکسل ایمنی و قطعه اتوماتیک ایمنی نیز به درستی نصب شوند. هیچکس و در هیچ شرایطی مجاز به دستکاری این سیستم، تغییر تنظیمات و یا از کار انداختن آن نیست.

ایمنی کلایمر

۷. استفاده از کلایمر بایستی توسط افراد با حداقل ۱۸ سال سن تمام و آموزش دیده انجام شود. این افراد در همه مراحل استفاده از کلایمر باید کمربند ایمنی کار در ارتفاع را بسته و آن را به طناب نجات (مستقل از کلایمر) متصل کنند.

ایمنی کلایمر

۸. تابلویی حاوی اطلاعاتی از قبیل بار مجاز، تعداد نفرات مجاز و بازرسی های انجام شده بایستی روی کلایمر و در معرض دید استفاده کنندگان از آن قرار گیرد. این تابلو همچنین باید بستن کمربند ایمنی کار در ارتفاع و اتصال آن به طناب نجات را یادآوری نماید.

ایمنی کلایمر

بایدهای کلایمر

  • اطمینان حاصل کنید که کلایمر بر اساس الزامات ایمنی، استانداردها، مشخصات سازنده و همچنین نیازهای کار مورد نظر نصب و راه اندازی شده است.
  • تمامی تجهیزات کلایمر را قبل از راه اندازی و همچنین قبل از هر شیفت کاری بازرسی نمایید.
  • تمامی افراد داخل سبد کلایمر ملزم به استفاده از کمربند ایمنی کار در ارتفاع هستند و کمربند هریک بایستی به وسیله بند مجزایی به طناب نجات متصل شده باشد. بند کمربند ایمنی باید به بالاترین نقطه ممکن در طناب نجات متصل شود.
  • از ایمن بودن متعلقات کلایمر از قبیل میله های نگهدارنده و سایر قطعات متصله که روی سقف سازه نصب شده است اطمینان حاصل نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که تکیه گاه سیم بکسل متصل شده به دیوار سازه به درستی توسط قسمت بالایی و پایینی مهار شده است.
  • سیم بکسل های گره خورده و صدمه خورده را بازبینی و تعویض نمایید.
  • تمامی سیم بکسل ها را در محل اتصالشان محکم نمایید.
  • اطمینان حاصل نمایید که تمامی تجهیزات ایمنی کلایمر از قبیل ترمزهای اضطراری و سوییچ های ایمنی به درستی کار می کنند.
  • از تماس تصادفی الکترود جوشکاری و یا دستگاههای سنگ زنی و برش کاری با سیم بکسل های کلایمر جلوگیری به عمل آورید.
  • ابزار ها را کف سبد کلایمر رها نکنید. کلیه ابزارها بایستی به طریقی ایمن به سبد کلایمر محکم بسته شده باشند.
  • از اتصال ایمن سیم برق و اتصال ارت به محل های مربوطه اطمینان حاصل نمایید.
  • وقتی از کلایمر استفاده نمی کنید آن را به صورت ایمن مهار کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که حفاظ های ایمنی کلایمر و صفحه جلوپایی (toeboard) در وضعیت مناسب خود قرار داشته باشند.
  • طول سیم بکسل کلایمر را طوری در نظر بگیرید که سبد کاملاً به زمین برسد و یا اینکه به وسیله بست یا کلمپ، سیم بکسل را طوری مهار کنید که در زمان رسیدن سبد به زمین، اجازه باز شدن بیش از حد به سیم بکسل داده نشود.
  • قبل از راه اندازی کلایمر در حداکثر ظرفیت، ابتدا آن را مقداری از زمین جدا کرده و وضعیت کلی آن تحت بار را بسنجید.

نبایدهای کلایمر

  • هرگز کلایمر را بیش از میزان مجاز بارگیری و استفاده ننمایید.
  • فقط زمانی که سبد کلایمر روی زمین یا یکی از ایستگاه های ایمن سازی شده میانی توقف کرده از آن پیاده شده یا به آن سوار شوید. در غیر اینصورت هرگز به کلایمر سوار و از آن پیاده نشوید.
  • در داخل سبد کلایمر، هرگز سیم های برق را در شیارهای مخصوص به خروج آب و یا هرجای دیگری که آب می تواند جمع شود رها نکنید.
  •  در زمانی که روی کلایمر هستید هرگز نزدیک مدارها و سیستم های الکتریکی بدون حفاظ کار نکنید.
  • هرگز سبد دو کلایمر را به یکدیگر متصل ننمایید مگر اینکه برای اینکار طراحی شده باشند.
  • هرگز از کلایمر با تجهیزات معیوب و صدمه دیده استفاده نکنید.
  • هیچیک قطعات کلایمر را تغییر نداده و آنها را با قطعات دیگری جایگزین نکنید.
  • هرگز از طناب نجات برای حمل وسایل و ابزار آلات خود استفاده نکنید.
  • هرگز سبد کلایمر را حرکت ندهید مگر اینکه قبل از آن تمامی افراد حاضر در سبد بند کمربند ایمنی خود را مستقلاً به طناب نجات متصل کرده باشند.

برای دریافت مشاوره در خصوص بازرسی، صدور گواهینامه سلامت و همچنین مشاوره خرید انواع کلایمر و پلتفرم های معلق و متحرک، با کارشناسان شرکت بازرسی آستا تماس بگیرید.

۷۰۰۰ ۴۹۱۹ ۰۲۱