نقش سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور یک پروسه ماهیانه و بازرسی آسانسور یک پروسه سالیانه است.  بازرسی آسانسور چه به صورت سالیانه توسط شرکت‌های مجاز بازرسی و چه به صورت ماهیانه توسط شرکت سرویسکار می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش درصد خرابی‌های سیستم، کاهش نیاز به تعمیرات و نگهداری آسانسور و همچنین کاهش هزینه‌ها داشته باشد.

امروزه وجود آسانسور در ساختمان‌های تجاری و مسکونی چند طبقه به یک امر لازم و ضروری تبدیل شده است. همانگونه که لازم است تا برای راه‌اندازی یک آسانسور با کیفیت مطلوب سرمایه‌گذاری شودْ همچنین نیاز است تا آسانسور بصورت منظم سرویس و نگهداری شود. بازرسی، تعمیر و نگهداری آسانسور علاوه بر افزایش ایمنی باعث افزایش طول عمر آن نیز می‌شود. در واقع نگهداری و بازرسی آسانسور یک نکته کلیدی و مهم در مدیریت ساختمان بصورت مطلوب است.

نقش سرویس و نگهداری آسانسور در بازرسی آسانسور

 

سرویس و نگهداری و بازرسی آسانسور بصورت منظم باعث می‌شود تا از تعمیرات بزرگ و پرهزینه آن جلوگیری شود. البته حتی اگر این تعمیرات و بازرسی‌ها بصورت مداوم انجام شوند، در برخی موارد لازم است تا آسانسورها بازسازی شوند و سیستم آنها با یک سیستم جدید جایگزین شود. فرآیند ارتقاء بخش‌های بحرانی آسانسور (بصورت کامل یا جزئی) باعث بهبود عملکرد، جلوگیری از خرابی‌ها و اتفاقات ناگهانی و افزایش ایمنی می‌شود.

درواقع بازرسی‌های کامل همراه با تعمیر و تست روزانه می‌تواند به میزان قابل توجهی بهره‌وری آسانسور را با از بین بردن خرابی‌ها افزایش داده و مصرف انرژی را ۱۵٪ کاهش دهد. بعضی از ایرادهای فنی رایج در آسانسورها که با تعمیرات و نگهداری‌ برطرف می‌شوند در زیر آورده شده است.

سرویس و نگهداری آسانسور

در تمامی ساختمان ها روزانه به طور مداوم از آسانسورها استفاده می شود. تعداد دفعاتی که از یک آسانسور در طول روز ، ماه و حتی سال استفاده می شود ممکن است شما را شگفت زده کند. گاهی اوقات در طول یک سال میزان استفاده از آسانسور بیشتر از رانندگی با اتومبیل در مسافت ۱۰۰,۰۰۰ مایل است. با این مقدار استفاده ، قطعا نیاز به بازرسی و تعمیر و نگهداری آسانسور وجود دارد. آسانسورها همانند اتومبیل شما سیستم های مکانیکی و برقی دارند. برنامه ریزی تعمیر و نگهداری دوره ای آسانسور بسیار مهم است ، زیرا اطمینان حاصل می شود که کاملا امن بوده و هیچ خطری ندارد.

تکنسین های شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور پس از تشخیص مشکلات احتمالی در هنگام بررسی تعمیر و نگهداری ،به مشتریان کمک می کنند تا از تعمیرات پرهزینه در آینده جلوگیری کنند.

متوسط طول عمر مفید آسانسورها ۲۰ الی ۲۵ سال است که البته این موضوع بستگی به نوع واحد و سایر عوامل تاثیر گذار دارد ، اما در مورد واحدهای مجزای آن چه طور؟!

برخی از رایج ترین عوامل تاثیر گذار در طول عمر آسانسورها عبارتند از :

  • عدم نگهداری صحیح و سرویس به موقع آسانسور
  • عدم به روز رسانی قطعات آسانسور
  • مراحل نامناسب نصب آسانسور
  • استفاده بیش از حد از آسانسور
  • استفاده بیش تر از حداکثر ظرفیت آسانسور
  • استفاده نامناسب همچون استفاده از آسانسور مسافربر به جای آسانسور باربر
  • در معرض هوا قرار گرفتن به خصوص در مناطق ساحلی که مستعد خوردگی و زنگ زدگی می باشند

سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای با تعمیر آسانسور به‌صورت موردی چه تفاوتی دارد؟

در صنعت خدمات آسانسور، سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور و تعمیر آسانسور را با دو اصطلاح PM و EM ازهم تفکیک می‌کنند. در ادامه به تشریح هرکدام می‌پردازیم.

سرویس و نگهداری آسانسور (PM)

 

در قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت طرف قرارداد متعهد می‌شود ماهانه سرویسکار آسانسور مجاز و آموزش‌دیده‌ای را (سرویسکاری که آموزش‌های لازم در زمینه آسانسور را دیده باشد) برای سرویس ماهانه آسانسور شما اعزام کند.

سرویسکار آسانسور تمام قطعات آسانسور را بازرسی می‌کند، اشکالات جزئی را برطرف کرده، آسانسور شما را از نظر صنعتی نظافت می‌کند و در صورت وجود، مشکل هر کدام از قطعات را، قبل از بروز خرابی جدی، اعلام و پس موافقت مدیر ساختمان، تعمیر و یا تعویض می‌کند؛ این کار باعث جلوگیری از صدمه دیدن دیگر قطعات و در نهایت طولانی شدن عمر آسانسور شما می‌شود.

تعمیر آسانسور به‌صورت موردی (EM):

 

زمان خرابی آسانسور، در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری، شما با یکی از شرکت‌های معتبر آسانسور و یا یک سرویسکار برای تعمیر آسانسور خود تماس می‌گیرید.

سرویسکار، که نشانه‌های خرابی آسانسور را می‌شناسد، رفع خرابی آسانسور شما را به‌صورت موردی انجام می‌دهد (یعنی رفع مشکل قطعه خراب بدون بررسی کامل آسانسور)؛ این امر باعث می‌شود که اگر مشکلی در قطعات دیگر آسانسور وجود دارد بررسی و رفع نشود؛ همین موضوع ممکن است باعث خرابی دوباره آسانسور شما و یا آسیب رسیدن به دیگر قطعات آسانسور شما شود.

انتخاب شرکت برای سرویس و نگهداری ماهیانه یا بازرسی سالیانه نه؟ مسئله این است!!!!!

سرویس و نگهداری آسانسور به صورت ماهیانه و بازرسی آسانسور و دریافت گواهی سلامت لازم و ملزوم یکدیگرند و ما به عنوان مالک آسانسور مجبور به انتخاب یکی نیستیم.
شرکت سرویس و نگهداری آسانسور با سرویس ماهیانه آسانسور و رفع ایرادات کوچک از بروز خرابی های بزرگ پیشگیری می‌کند، از طرفی شرکت بازرسی آسانسور می‌تواند صحت کار شرکت مزبور را در دروره‌های سالیانه سنجیده و راهنمایی‌های لازم را به کارفرما در خصوص انتخاب شرکت مناسب ارائه دهد.

خرابی‌های گزارش شده در روند بازرسی آسانسور :

بازرسی آسانسور

  • خرابی در برق‌رسانی: ررسی‌های کیفیت قدرت برق می‌تواند گسل‌های معمولی در برق‌رسانی مانند ولتاژ پایین یا بالا را کشف کند. از آنجایی که آسانسورها نیاز به منبع تغذیه‌ برق بزرگی در ساختمان‌ها دارند، عملیات موتور آن‌ها می‌تواند تحت تأثیر مشکلات برق‌رسانی قرارگرفته و حتی باعث خرابی آن شود.
  • ساییدگی: ساییدگی در قرقره‌ها و سیم بکسل می‌تواند با تعویض و جایگزین کردن آن‌ها برطرف شود. اگرچه در صورت مشاهده ساییدگی قرقره‌ها و سیم بکسل بایستی دلیل آن را در طی بازرسی آسانسور به فوریت بررسی نموده و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.
  • روغنکاری: بررسی نحوه روغنکاری روغندان‌ها و کیفیت روغنکاری ریل‌ها. آلودگی می‌تواند ناشی از روغنکاری نامناسب باشد.
  • لقی کابین و بلبرینگ‌ها: بد عمل کردن بلبرینگ‌ها و ایجاد لرزش در آن‌ها
  • درب کابین و طبقه: عملکرد صحیح و بدون نقص درب‌های آسانسور و فواصل آن با کابین و چهارچوب طبقه

سایر ایرادها شامل کاهش سرعت آسانسور هنگام حرکت، کارنکردن زنگ‌های هشدار و نجات، بسته‌شدن درها برروی کسانی که در حال شوار شدن هستند صداهای عجیب و غریب از آسانسور می‌باشد. بنابراین حیاتی است که مراحل بازرسی آسانسور و تعمیر و نگهداری به درستی و در زمان مناسب انجام شوند. انجام بازرسی آسانسور به صورت سالیانه تشخیص مسائل خاص مربوط به عملکرد سیستم را آسان‌تر می‌کند.

 

برای ارسال هر فایلی در خصوص بازرسی آسانسور از طریق واتس‌اپ به شماره ۰۹۰۲۴۱۹۸۶۸۳ اقدام کنید.

شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوزبازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهی سلامت  تاور کرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی ،  لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار ، سیستم ارتینگ و چاه ارت
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

با ما تماس بگیرید : ۴۹۱۹۷۰۰۰-۰۲۱

!Your trusted associate, asta