راهنمای بازرسی فنی لیفتراک

//راهنمای بازرسی فنی لیفتراک

راهنمای بازرسی فنی لیفتراک

در گذشته در رابطه با اقدامات لازم برای پیش بازرسی لیفتراک صحبت شد. در این مطلب قصد داریم بصورت کامل الفبای بازرسی لیفتراک را بیان کنیم. در میان تمامی بایدها و نبایدهای بازرسی لیفتراک، یک نکته مهم و کلیدی وجود دارد و آن این است که تنها اپراتورهایی که در این زمینه آموزش دیده‌اند و به OSHA تسلط دارند باید بازرسی را انجام دهند.

بازرسی لیفتراک به ۴ مرحله تقسیم می‌شود:

  • بازرسی پیش عملیاتی
  • بازرسی عملیاتی
  • حذف از سرویس
  • نگهداری

در این مطلب در رابطه با جزئیات تمام مراحل بالا بحث خواهیم کرد. اپراتورهای لیفتراک و مدیران ایمنی همچنین باید برای آشنایی با تمام ملزومات به OSHA 1910.1780 مراجعه نمایند.

بازرسی پیش‌عملیاتی(Pre-operational inspection)

این بازرسی باید بصورت روزانه و قبل از شروع استفاده از لیفتراک انجام شود. برای لیفتراک‌هایی که هفتگی بصورت شبانه روز کار می کنند، بازرسی پیش‌عملیاتی باید بعد از هر شیف انجام شود. این کار باید بصورت بصری پس از خاموش نمودن دستگاه انجام گیرد.

  • در ابتدا بازرس باید سطح تمامی مایعات مانند روغن، آب و مابع هیدرولیک را چک کند.
  • در مرحه بعد به دنبال نشتی، شکستگی و یا نقایص قابل مشاهده در شلنگ های هیدرولیک و یا لرزش در بوم لیفتراک بگردید.
  • بعد از این، شرایط لاستیک، فشار آن و یا وجود بریدگی در آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • مرحله بعد چک کردن وضعیت چنگال شامل pin و heel است.
  • سپس تکیه‌گاه بار عقب را بررسی کنید و ببینید که آیا گارد انگشت‌‌ها متصل هستند یا خیر.

همچنین چک کنید که آیا علامت‌های ایمنی به طوری که بصورت واضح حتی از دور هم دیده شوند قرار گرفته‌اند یا خیر.

بازرسی لیفتراک بازرسی لیفتراک

 

 

 

 

 

 

 

 

  • همچنین که بررسی کنید که راهنمای اپراتور موجود و خوانا باشد.
  • حال گریس و ضایعات در بخش اپراتور را بررسی کنید.
  • چک کنید که تمامی وسایل ایمنی مثل کمربند در شرایط مناسب و قابل استفاده باشند.

هر نوع لیفتراک منحصر به فرد است و چک لیست مربوط به آن‌ها باید مرتبط با ویژگی‌هایشان تنظیم شود. در ادامه تعدادی از لیفتراک‌های خاص همراه با مواردی که باید بازرسی شوند آورده شده است:

لیفتراک الکتریکی

  • کابل‌ها و اتصالات برای سیم‌های فشرده و یا در معرض دید.
  • محدودیت‌های باتری
  • سطوح الکترولیت
  • قفل هود(Hood latch)

بازرسی لیفتراک

 

لیفتراک‌های با موتور درون سوز (internal combustion forklifts)

  • روغن موتر
  • مخزن ترمز
  • خنک کننده موتور
  • فیلتر هوا
  • کمربند و شیلنگ
  • رادیاتور
  • قفل هود

لیفتراک‌های پروپان مایع (liquid propane forklifts)

  • مخزن نصب شده مناسب
  • سوپاپ فشار به بالا
  • شیلنگ و اتصالات
  • براکت نگهدارنده مخزن
  • مخزن برای گودی‌ها و ترک‌ها
  • تناسب مخزن با مشخصات کامیون(لیفتراک)
  • نشتی

به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده خرابی و یا قطعه‌ای که نیاز به تعمیر دارد، آن قطعه را از سرویس خارج کرده و سریع آن را بازرسی کنید.

بازرسی عملیاتی

بعد از تکمیل بازرسی پیش‌عملیاتی، اپراتورها باید موتور را راه‌اندازی کرده و بازرسی عملیاتی لیفتراک را انجام دهند. در صورت شنیدن هرگونه صدای اضافی و یا لرزش از لیفتراک، باید آن را سریعاً گزارش نمود. موارد زیر در حین بازرسی لیفتراک باید مورد بررسی قرار بگیرند:

  • چک کنید که آیا شتاب دهنده یا پدال کنترل به درستی کار می‌کند.
  • چک کردن کنترل دیجیتال(inch control)(اگر به آن مجهز است).
  • فرمان باید به نرمی کار کند.
  • هر دو ترمز سرویس و پارک باید روان کار کنند.
  • کنترل درایو(drive control): جلو و عقب رفتن باید برای عملکرد صحیح بررسی شوند.
  • کنترل شیب (tilt control): جلو و عقب باید برای عملکرد صحیح بررسی شوند.
  • کنترل بالابری و پایین‌بری باید روان کار کنند.
  • عملکرد کنترل های جانبی را بررسی کنید.
  • عمکرد بوق و چراغ را بررسی کنید.
  • عملکرد بخاری، یخ زدای شیشه و برف پاک کن ها را بررسی کنید.
  • نشانگرها (Gauges): عملکرد آمپر، فشار روغن موتور، ساعت سنج، سطح سوخت، دما و مانیتورهای دستگاه
  • هشدار پشتیبان(در صورت مجهز بودن) باید بررسی شود.
  • عملکرد ساعت سنج را بررسی کنید.
  • شاخص تخلیه باتری باید عمل کند.

حذف از سرویس

در هنگام راندن لیفتراک، اگر اپراتور با هر یک از وضعیت‌های زیر مواجه شد، باید دستگاه را همانجا متوقف کرده و درخواست کمک کند:

  1. خرابی مکانیکی: اگر لیفتراک در شرایطی ناایمن یا معیوب قرار داشته باشد، باید از سرویس دهی کنار گذاشته شود.
  2. آتش: اگر جرقه‌های خطرناک یا شعله‌های آتش در اگزوز وجود داشته باشد، باید تا زمان تعمیر از سرویس دهی خارج شود.
  3. گرمای بیش از حد: وقتی دمای هر بخش از لیفتراک بیش از حد طبیعی است، دستگاه باید از سرویس خارج شود.
  4. نشتی: هیچ یک از لیفتراک‌ها نباید در سیستم سوخت خود دارای نشتی باشند.

نگهداری

تعمیر و نگهداری دوره‌ای برای استفاده ایمن از لیفتراک بسیار مهم است.

  • سعی کنید تا لیفتراک ها را در شرایطی تمیز و به دور از پرز، روغن بیش از حد و گریس نگهداری کنید.
  • از مواد غیر قابل احتراق برای تمیز کردن لیفتراک استفاده کنید.
  • برای تمیزکاری از حلال های با نقطه اشتعال بالا  (در حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت و بیشتر) استفاده شود. از حلال‌های  با نقطه اشتعال پایین (زیر ۱۰۰ درجه فارنهایت) استفاده نکنید.
  • اقدامات احتیاطی در مورد سمی بودن، تهویه و خطرات آتش‌سوزی انجام شود.
  • تمام مشکلات تعمیر باید به سرپرست گزارش شود.
  • تعمیرات جهت پیشگیری از خرابی فقط باید با توجه به توصیه‌های تولید کننده انجام شود.

منبع: mysafetysign.com

ترجمه توسط: astaco.ir

برای دانلود استانداردها کلیک کنید.

 


شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوزبازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهی سلامت  تاور کرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی ،  لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار ، سیستم ارتینگ و چاه ارت
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

با ما تماس بگیرید : ۴۹۱۹۷۰۰۰-۰۲۱

!Your trusted associate, asta

راهنمای بازرسی فنی لیفتراک
امتیاز بدهید
۱۳۹۷-۶-۵ ۱۱:۲۶:۲۷ +۰۴:۳۰

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه