اصول اولیه کار با جرثقیل های موبایل

//اصول اولیه کار با جرثقیل های موبایل

اصول اولیه کار با جرثقیل های موبایل

اصول اولیه کار با جرثقیل های موبایل 

(سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پاییز ۹۰)

کتابچه حاضر ترجمه ای از دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیل که از تألیفات انجمن سازندگان ماشین آلات ساختمانی می باشد. مطالعه دقیق و انجام دستورات این کتابچه کمک خواهد کرد حوادث ناگواری که همه ساله باعث خسارات عظیم جانی مالی می شوند کمتر اتفاق افتند. پس از مطالعه کتابچه خواهیم دید بیشتر دستورهای ایمنی اشاره شده به سادگی و با تکیه بر مبانی ابتدایی کار و عقل سلیم قابل فهم و پیش بینی می باشند. با وجود این در کارگاهها به ندرت به مواردی برمی خوریم که همه نکات ایمنی رعایت شده باشد، علت چیست؟ در تحلیل نهایی، ایمنی به عامل انسانی متکی است و آموزش عامل انسانی شرط لازم برای دستیابی به ایمنی است. در گذشته اگر چه بستر و امکانات رسمی برای آموزش عامل انسانی کمتر بود اما رانندگان با تجربه ای که غالباً با کارشناسان خارجی کار کرده بودند دانستنی های خود را در حین کار در شرایط گوناگون به شاگردان و کمکهای خود منتقل کرده و آنها را آموزش می دادند. امروزه کار با دستگاه های راه سازی به دلیل وجود قسمتهای اتوماتیک بسیار آسانتر و غالبًا یک نفر در مدت کوتاهی می تواند مقدمات راهبری دستگاه را بیاموزد لذا بیشتر دستگاه ها شاگرد ندارند و ظاهرا ً نیاز و در عمل امکان آموزش اصولی و طولانی مدت به خصوص انتقال تجربه و عادت های کار با ایمنی از بین رفته و آموزش در نهایت به حیطه راهبری محدود شده است.

در رده های بالاتر کارگاهی هم وضع به همین منوال است. غالب مسئولین و سرپرستان جدید کارگاهها آشنایی کامل با وجوه ایمنی را بر خود واجب ندانسته حتی گاهی رعایت ایمنی را ترمزی برای سرعت و پیشرفت کار به حساب می آورند.

از کتابچه حاضر می توان و باید در موارد متعددی استفاده نمود. آموزش و آزمایش رانندگان جرثقیل و آشنا نمودن مدیران اجرائی با مفاهیم ایمنی و خطرات بالقوه مهمترین اهداف ترجمه و تهیه این کتابچه بوده اند. چنانچه سازندگان دستگاهها و بهره برداران نیز به نحوی موظف به استفاده و رعایت موارد ایمنی گردند در مجموع زمینه بهتر و مناسب تری برای حفظ و استفاده از سرمایه های انسانی و مالی کشور فراهم خواهد گردید.

کتابچه ایمنی بهره برداری

 این کتابچه به وسیله اتحادیه سازندگان دستگاه های سنگین راه سازی تهیه شده و دارای دانستنی های زیادی از منابع مختلف است. در این کتابچه فقط به اصول ابتدایی ایمنی اشاره شده است و ممکن است با توجه به ویژگی های کاری، اقدامات بیشتری برای کارکرد ایمن و جلوگیری از حادثه لازم باشند. دانستنی های این کتابچه را نباید جایگزین استانداردهای محلی یا ملی، قوانین و دستورهای ایمنی کارگاهی نمود بلکه مکمل مقررات و قوانین موجود در محل کار می باشند .

پیشگفتار

 چرا ایمنی برای شما مهم است؟

به سه دلیل بزرگ

  • حوادث باعث مرگ و نقص عضو می شوند.
  • حوادث باعث خسارت های مالی می شوند.
  • حوادث قابل پیشگیری هستند.

هدف این کتابچه نشان دادن برخی موقعیت های خطرناک که ممکن است در حین کار با جرثقیل پیش بیاید، خطرهای احتمالی، چگونگی پیشگیری از حوادث و روش های ایمن کاری می باشد. اگر دستگاه دارای برخی اندام ها یا مجموعه های اضافی باشد (مثل حفار، شمع کوب….) اقدامات بیشتری برای کار با ایمنی لازم خواهد بود. در هر حال سازنده دستگاه هیچگونه کنترلی روی کاربری دستگاه، کارکرد، بازدید، نگهداری و تعمیرات ندارد. این مسئولیت و وظیفه شماست که ایمنی را در این زمینه ها رعایت کنید. آنچه در این کتابچه آمده است، کامل کننده اطلاعاتی است که در کتابچه جداگانه ویژه هر دستگاه آمده است.

دانستنیهای دیگری که ممکن است در ایمنی کاری مؤثر باشند در مقررات ایمنی وزارت کار و اداره استاندارد، دستورهای بیمه، قوانین و نشانه های ایمنی محلی و کشوری موجودند. تغییرات سازه ای یا کاربردی بدون هماهنگی با کارخانه سازنده خطرناک است. دستگاهها نباید بدون تائید قبلی کارخانه سازنده مورد تغییرات یا بهسازی قرار گیرد.

مهم: اگر کتابچه های کاربری و تعمیرات و نگهداری کارخانه سازنده برای دستگاه خود را ندارید، بوسیله صاحب دستگاه یا نمایندگی فروش کارخانه یک نسخه تهیه کنید. این کتابچه ها همیشه باید همراه دستگاه باشند.

فهرست


سخنی با بهره بردار 

انسان ها متفاوتند

 مسئولیت 

قبل از شروع خود را آماده کنید

 شروع کار با ایمنی 

کار با ایمنی 

جابجایی با ایمنی 

پایان کار با ایمنی

 تعمیرات و نگهداری

 نشانه های دستی 


سخنی با بهره بردار 

این مسئولیت شماست که پیش از آغاز کار این کتابچه و کتابچه های ویژه دستگاه خودتان را به درستی خوانده و بفهمید. این کتابچه ایمنی از ابتدای روز کاری تا آخر گام به گام شما را راهنمایی می کند.

بازرسی جرثقیل

فراموش نکنید شما کلید و رمز موفقیت هستید. رویکرد ایمنی درست نه تنها زندگی و سلامت شما بلکه انسان های دیگر را تأمین می کند. این کتابچه و کتابچه های ویژه دستگاه خودتان رابخوانید و این کار در برنامه روزانه کاری خود جای دهید.

به یاد داشته باشید این کتابچه ویژه جرثقیل هاست و فقط برای این نوع دستگاه نوشته شده است. همه روش های ایمنی فراگیر و ویژه را مراعات کنید و بالاتر از همه فراموش نکنید که ایمنی وابسته به شماست. شما می توانید از آسیب های بزرگ یا مرگ جلوگیری کنید.

انسان ها متفاوتند 

بهره بردار و راننده جرثقیل باید از این نظرها در شرایط خیلی خوب باشند.

بازرسی جرثقیل

۱- سلامتی: دید خوب، شنوایی، جهت یابی خوب و توانایی بدنی برای انجام کلیه کارهای بایسته برای کار ایمن دستگاه. افراد معتاد، با سوابق غش، ضعف و ناراحتی قلبی، نباید راهبری دستگاه را بر عهده بگیرند.

۲- عقلی: توانایی فهم و به کارگیری روش ها و مقررات درست کاری و ایمنی، هشیاری و قضاوت درست در مورد ایمنی خود و دیگران، تمایل برای انجام صحیح و مسئولانه کار.

۳- اخلاقی و حسی: آرامش و توانایی تحمل فشارهای کاری و برآورد درست از توانایی و وضع جسمانی و اعصاب خود.

۴- آموختگی: خواندن و فهم کتابچه های کارکرد دستگاه، جدول های بار، نشانه های دستی و توجه و شناخت نشانه های خطر و احتیاط و اخطار، آگاهی از تمام توانایی های دستگاه و مهارت در کار.

۵- گواهینامه: اگر قانونًا لازم باشد.

مسئولیت

رانندگان باید از لحاظ ایمنی آگاه، مسئول و قابل اعتماد باشند. هشیاری و تمایل به پیروی از دستورات از صفات مهم دیگر هستند. آزمایشات پزشکی قبل از استخدام و آزمایشات دوره ای بعدی برای رانندگان توصیه می شود.

بازرسی جرثقیل

 برنامه ایمنی کارکنان کارگاه باید برای هر نفر در هر موقعیت، مسئولیت و اختیارات لازم را روشن و معین کند. مسئول هر مورد را بشناسید و قوانین ایمنی مربوطه را بدانید. با او همکاری کنید و از قوانین با دقت پیروی کنید. هیچ قانون ایمنی را نقص نکنید.

قبل از شروع آماده شوید.

کتابچه راهنمای کارکرد و راهبری کارخانه سازنده دستگاه و برچسب های ایمنی را بخوانید و درک کنید. هرگز چیزی را نادیده نگذارید. فکر نکنید چون در پایان روز گذشته همه چیز مرتب بود، امروز هم همه چیز مرتب و درست است. قبل از شروع به کار همه جای دستگاه را برای نشانه های فرسودگی یا کارکرد نادرست بازدید کنید. نوشته های روی برچسب های ایمنی دستگاه را به دقت بخوانید و عمل کنید. این برچسب ها باید خوانا باشند و چنانچه خراب شده اند جایگزین نمایید.

دستگاه خود را تمیز نگهدارید، به خصوص درجات نمایش، چراغ ها ونورافکن ها، شیشه ها و نقاط مهم دیگر. روغن یا گریس و یخ را از روی دستگاه پاک کنید آچار و ابزارهای لازم را در جعبه ابزار دستگاه نگهداری کنید.

بازرسی جرثقیل

قبل از ورود به دستگاه و شروع به کار کفش های خود را از روغن وگریس و گل پاک کنید. مطمئن شوید که پدال ها تمیز و خشک هستند و شانس سر خوردن پا از روی پدال وجود ندارد.

لباس شما باید اندازه و چسبان باشد و از لباس ها و آستین های گشاد، پیراهن های بلند، انگشتری و گردنبند و تزئینات اضافی باید پرهیز شود چون خطر گیرکردن آنها به قسمت های متحرک یا اهرم های کنترل وجود دارد.

همیشه از وسایل حفاظتی لازم مانند کلاه ایمنی، عینک ایمنی، لباس های شبرنگ، کفش های ایمنی و گوشی بر حسب نیاز استفاده کنید.

بازرسی جرثقیل

 هرگز بدون جاگذاری و نصب نرده ها و حفاظ های ایمنی در اطراف محل کار، دستگاه را روشن و شروع به کار نکنید. همه محدودیت های ارتفاع، عرض و وزن کارگاه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید دستگاه شما از چهارچوب این محدوده، تجاوز نخواهد کرد.

 مطمئن شوید تجهیزات ایمنی در جای خود و در شرایط کاری می باشند. کاربری آنها را بیاموزید. با برنامه ریزی و رعایت ایمنی کار کنید و از خسارات و حوادث دوری کنید. چنانچه آتش سوزی یا حادثه ای اتفاق افتاد، با امکانات موجود به سرعت عمل کنید. با کارکرد وسایل آتش نشانی و استفاده از جعبه کمک های اولیه آشنا باشید و بدانید در شرایط اضطراری از کجا می توانید کمک بگیرید.

تمام سینی های روی پنجره ها را قبل از شروع کار بردارید.

 از پیش هر اندازه می توانید در مورد محل کار خود آگاهی پیدا کنید. ارتفاع یا عمق و جای دقیق کارگزاری یا دفن کابل های فشار قوی برق و لوله های گاز و همچنین لوله های آب و فاضلاب و خطوط تلفن را بپرسید و بدانید. چنین جاهایی باید به وسیله افراد آگاه و مسئول به درستی علامت گذاری و روشن شوند تا از حوادث جلوگیری شود. اگر ممکن یا لازم بود، این گونه موارد باید جابجا یا از مدار خارج شوند.

بازرسی جرثقیل

 مطمئن شوید دستگاه به درستی روغن کاری شده است. سوخت، روغن های روانکاری (جعبه دنده ها) روغن های کاری (هیدرولیک، فرمان) و آب خنک کاری در مخازن باید تا سطح تعیین شده به وسیله کارخانه سازنده پر باشد. دور دستگاه قدم بزنید و ببینید تجهیزات ایمنی سر جای خود هستند یا خیر و آیا احتیاجی به تعمیرات وجود دارد.

بازرسی جرثقیل

فرم گزارش بررسی روزانه بایستی تهیه و شروع هر روز کاری با تاریخ و امضاء بهره بردار پر شود. هرگز در شرایط نا امن با دستگاه کار نکنید. دستگاه هر روز صبح باید برای پیدا کردن خرابی های فیزیکی مانند ترک، شکستگی جوش ها و کج شدگی اعضا بازبینی شود. ترک یا ورآمدگی رنگ نقاط حساس اتصالات و گوشه ها می توانند به پیدا کردن ترک های خطرناک در قسمت های اساسی سازه دستگاه کمک کند. پیش از انجام تعمیرات لازم از دستگاه بهره برداری نکنید. پیچ و مهره یا بست های گم شده و شل باید بر پایه دستورهای کارخانه سازنده جایگزین و سفت شوند.

نشتی های روغن را پیدا کنید. نشتی های سیستم هیدرولیک باید پیش از شروع کار درست شوند. کلیه شیلنگ های زیر فشار هیدرولیک را بازدید کنید مخصوصاً آنهایی را که حین کار خم می شوند و در صورت لزوم جایگزین کنید درب مخزن ها و درب پوش ها باید سر جای خودشان محکم باشند.

لوله های باد، شیرهای باد و فشار باد را بازدید و از درستی آنها مطمئن شوید.

 در جرثقیل های چرخ لاستیکی، فشار باد همه چرخها را از روی دستورهای سازنده دستگاه بررسی کنید. لاستیک ها را برای خرابی احتمالی بازدید کنید. روش درست این کار در بخش تعمیرات و نگهداری همین کتاب آمده است.

وجود فضای کافی را برای چرخش گردون (سوئینگ) دستگاه به خصوص قسمت عقب آن که دید راننده را ندارد بررسی و تأمین کنید.

بازرسی جرثقیل

با نصب نرده و تابلو مانع از ورود افراد متفرقه به محوطه کار دستگاه شوید. کلیه سیم بکسل های دستگاه را از دید خوردگی، پیچ افتادگی و هر خرابی دیگری بازبینی کنید. برای توضیح بیشتر به بخش تعمیرات اولیه همین کتاب مراجعه کنید. برای دور نگهداشتن افراد متفرقه از دستگاه، ظروف آب یا چیزهای مورد استفاده و قابل استفاده دیگران نباید روی جرثقیل نگهداری شود.

هرگز از دستگاه بدون جدول بار استفاده نکنید. هرگز از جدول بار تجاوز نکنید.

برخی از مقادیر جدول بار ممکن است با توجه به ساختمان قسمت های مختلف دستگاه مثل اسکلت، بوم و هیدرولیک تعیین شده باشند و در صورت تجاوز از آنها، پیش از بر هم خوردن ایستایی دستگاه، خرابی های اساسی، افتادن بار، افتادن بوم و…. اتفاق خواهند افتاد.

هرگز تکیه بر ایستایی دستگاه برای بلند کردن بار مورد قبول و تأیید نیست. همیشه بلند کردن یا حرکت دادن بارهای بالاتر از جدول بار دستگاه ناامن و خطرناک است. از ظرفیت دستگاه خود آگاه باشید. فقط دستگاه های با ظرفیت و نوع درست می توانند و باید مأمور انجام کار شوند. هرگز با وزنهای غیر از آنچه سازنده دستگاه توصیه میکند کار نکنید. اضافه یا کم کردن وزنه های دستگاه بدون صلاحیت لازم خطرناک بوده و ایمنی را از بین می برد. ابزارهایی که روی جرثقیل های مدرن نصب می شود و شرایط بار را با علائم قابل دیدن یا شنیدن اعلام می کنند برای عملیات کاملاً ایمن نمی توانند جایگزین تکیه صد در صد بر جدول بار بشوند.

بازرسی جرثقیل

 نشانه های دستی استاندارد و قانونی باید با شکل و شرح کافی کاملاً روشن در دسترس راننده و راهنما قرار داشته باشند.

اگر نشانه ها را کاملاً درک نکرده اید، شروع به کار نکنید. اگر قرار است نشانه های دستی غیر استاندارد استفاده شوند، مطمئن شوید راننده و راهنما از پیش درباره آنها توافق کرده اند. راننده دستگاه باید فقط با توجه به نشانه های راهنمای تعیین شده کار کند اما از نشانه توقف هر کسی اطاعت کند.

بازرسی جرثقیل

 هر گاه همه جای کار کاملاً در دید راننده قرار ندارد حساسیت کار خیلی بیشتر است و باید از یک فرد راهنمای آموزش دیده و کاملاً با تجربه استفاده شود، مگر آنکه یک روش مطمئن و مؤثر برای کنترل یا علامت دهی به راننده وجود داشته باشد.

در عملیات شبانه فرد راهنما بایستی در محوطه روشن و کاملاً قابل دید قرار داشته باشند تابلوها و علامت های کاری باید از دستبرد آب و هوا، خرابی و قرار گرفتن در پشت موانع حفظ شوند تا کارایی و ایمنی داشته باشند.

شروع کار با ایمنی

 با دقت سوار دستگاه شوید از دستگیره و پلکان استفاده کنید. برای پیاده شدن از پلکان عقب عقب پایین بیایید و مواظب زمین زیر پا باشید تا سر نخورید. هرگز از دستگاه پایین نپرید. هرگز از اهرم های کنترلی به عنوان تکیه گاه یا دستگیره استفاده نکنید. از سیم بکسل ها به جای دستگیره استفاده نکنید. حرکت ناگهانی آن ممکن است ایجاد صدمه کند. قبل از روشن کردن موتور همه کنترل ها را بازدید کنید و مطمئن شوید در موقعیت درست قرار دارند. از کتابچه راهنما و نشانه های روی کنترل ها کمک بگیرید.

بازرسی جرثقیل

 ببینید اخطاری برای روشن نکردن یا شروع به کار دستگاه روی کلید روشن کردن یا اهرم های کنترل وجود نداشته باشد. هرگز دستگاه را در چنین شرایطی روشن نکنید. مگر آنکه علامت اخطار به وسیله کسی که آن را نصب کرده یا کسی که کاملاً از ماجرا با خبر است برداشته شود. قبل از راه اندازی موتور یا شروع به حرکت ، داخل و خارج و زیر دستگاه را بازدید کنید و مطمئن شوید همه چیز مرتب است. موتور دستگاه فقط باید به وسیله راننده ای که روی صندلی مخصوص نشسته روشن شود. گازهای خروجی از موتور  سمی هستند.اگر مجبور هستید موتور را در محل سرپوشیده و بسته ای روشن کنید، اول تهویه کافی ایجاد کنید.

بازرسی جرثقیل

باز و بست و کم و زیاد کردن بخش های دستگاه

چنانچه لازم است بخش هایی به دستگاه اضافه یا کم شوند (مثل کوتاه یا بلند کردن دکل) این کار از روی کتابچه راهنمای دستگاه و روش های توصیه شده انجام شود. برای دانستن بیشتر با کارخانه سازنده تماس بگیرید.

بازرسی جرثقیل

 همین که دستگاه روشن شد:

  • همه درجات نمایش و نشانگرها بازدید شوند.
  • ببینید درجه ها همچنین قسمتهای مختلف دستگاه درست کار می کنند یا خیر.
  • مطمئن شوید محوطه برای کار آماده و ایمن است.
  • همه اهرم های کنترل را آزمایش کنید. ببینید درست کار میکنند یا خیر.
  • به صداهای غیر معمول گوش بدهید.
  • اهرم کنترل سرعت موتور (گاز) را آزمایش کنید.
  • همه چراغ ها و علائم ایمنی را آزمایش و بازدید کنید.
  • همه خرابی های سیستم هایی که در ایمنی کاری مؤثرند گزارش کنید.
  • پیش از درست کردن خرابی دستگاه کار نکنید.
  • با هر یک از اهرم های کنترل کمی کار و تمرین کنید تا با حالت دستگاه آشنا بشوید.

بازرسی جرثقیل

کار  در هوای سرد 

در هوای سرد دستگاه را با کمک کتابچه راهنما و روش درست روشن کنید.

قوطی های اتر یا سایر موارد آتش گیر کمک استارت که ممکن است دارای نشتی باشند داخل دستگاه نگاهداری نکنید. این گونه مواد بایستی از آتش، گرما، جرقه و شعله دور باشند. قوطی های آنها را سوراخ نکرده نسوزانید . ممکن است منفجر شوند.

در هوای خیلی سرد نباید دست یا پوست مرطوب به قسمتهای فلزی تماس پیدا کند چون باعث یخ زدگی و زخم می شود.

بازرسی جرثقیل

با دستگاه به آرامی کار کنید تا درجه حرارت ها به خصوص روغن هیدرولیک به اندازه معمول کاری برسد.

در هوای سرد بسیار مواظب باشید تا بار ناگهانی و ضربه به دستگاه وارد نشود.

مطمئن شوید بار به دلیل یخ زدگی به زمین یا پایه های خود نچسبیده است.

برای گرم کردن سوخت از روش های مطمئن استفاده کنید. با دکل پوشیده شده از برف و یخ کار نکنید. وزن اضافی برف و یخ ممکن است باعث خرابی بوم یا واژگونی دستگاه شود.

وقت کار کردن هوشیار باشید.

بازرسی جرثقیل

مطالعه نکنید.

چیزی نیاشامید.

چیزی نخورید.

در صورتی که تحت تأثیر داروهای مخدر، الکل، داروی خواب آور یا اعصاب هستید یا حال طبیعی ندارید، با دستگاه کار نکنید.

همیشه به بار در حال جابه جا شدن یا فرد راهنما چشم بدوزید.

توجه خود را روی کار متمرکز کنید . اگر ناچار هستید به چیز دیگری فکر کنید، کار را متوقف و دستگاه را خاموش کنید.

اگر خسته و مانده شده اید یا حجم کار زیاد باعث کم شدن ایمنی شده است، کار را ادامه ندهید و به ایمنی فکر کنید.

محیط کار و توانایی ها و ابعاد دستگاه خود را بشناسید.

مطمئن شوید قسمت های دستگاه مثل قلاب، دکل، وزنه یا بار قسمت های اضافی دستگاه در هنگام چرخیدن گردون و بالا و پایین آوردن بار یا دکل به جایی یا چیزی برخورد نمی کند.

نباید بدون دلیل کافی هیچ یک از کارهای جرثقیل به تندی و سرعت انجام شود. فقط در صورت اجبار مجاز به بالا و پایین بردن بار و دکل و چرخاندن گردون یا ترمز کردن سریع می باشید.

پیش از حرکت یا گردش جرثقیل، مطمئن شوید هیچکس در مسیر قرار ندارد. هرگز بار یا قلاب را از روی انسان ها یا اطاق خودروها رد نکنید.

بازرسی جرثقیل

هرگز اجازه ندهید کسی روی بار یا قلاب سوار شود. این کار خیلی خطرناک است. چنانچه جرثقیل بی خطرترین راه برای جابجایی افراد باشد، فقط در صورتی مجاز است که طبق دستورات سازنده دستگاه و قانون انجام شود. فقط پس از نشستن روی صندلی راننده مجاز به کار با دستگاه هستید. کار با دستگاه از موقعیت های دیگری چون پنجره یا درب کابین خطرناک است و می تواند باعث صدمات جدی به افراد شود. وقتی بار را نگه می دارید، همه ترمزها و قفل ها را درگیر کنید. هرگز با موتور روشن و بار آویزان دستگاه را ترک نکنید.

بازرسی جرثقیل

شرایط زیر پای جرثقیل

 زمین زیر پای دستگاه باید محکم، تراز و قابل اطمینان برای تحمل وزن جرثقیل و بار باشد وگرنه ممکن است دستگاه واژگون گردد. در صورت نیاز، بایستی زیر جک های پایه , لاستیک ها یا زنجیر دستگاه را با الوار یا ورقه های فلزی مناسب پر کرد تا تقسیم وزن در حد تحمل زمین انجام گیرد.

بازرسی جرثقیل

مسئولیت تصمیم در مورد بستن زیر پای دستگاه و کیفیت آن در مرحله اول به عهده رئیس کارگاه است و به شرایط محوطه کارگاه بستگی دارد.

 جرثقیل را تراز کنید. تراز بودن جرثقیل برای هر بار کار اهمیت فوق العاده ای دارد. تمام جرثقیل ها بایستی با توجه به دستورات کارخانه سازنده هنگام کار تراز باشند وگرنه بلند کردن بار فشارهای جانبی به دکل دستگاه وارد کرده ایستایی و یکپارچگی سازه دستگاه کم خواهد شد. از آنجایی که جک های پایه ایستایی بیشتری از لاستیک ها دارند، وقت کار کردن، کشویی را تا آخر باز و جک های پایه را پایین بیاورید. برای کار روی چرخ با سازنده مشورت کنید. وقتی از جک های پایه استفاده می کنید، کشویی ها را کاملاً بیرون بکشید. جک ها را آنقدر پایین بیاورید که لاستیک ها کاملاً از زمین جدا شوند. دستگاه را از همه سو تراز کنید.

اتصال صفحه پایه را با پایه بازدید کنید.

اگر باید زیر صفحه پایه پر شود تا دستگاه را بتوان تراز کرد، مطمئن باشید زیربندی صفحه پایه محکم است، سطح کافی را پوشانیده و در موقع گردش دستگاه فرو نرفته یا خراب نخواهد شد.

هرگز زیرکشویی جک های پایه را نبندید زیرا سطح اتکاء دستگاه کم و ایستایی کم می شود. جک های پایه را پس از هر بار کار (بلند کردن بار) بازدید و اگر لازم بود دوباره میزان کنید. جرثقیل ممکن است در زمان گردش گردن روی یک جک پایه سست و واژگون شود.

اگر دستگاه جک پایه ندارد و چرخ زنجیری یا لاستیکی است سطح زیر پای دستگاه باید تراز باشد یا زیر زنجیر یا چرخ ها را باید پر کرد. تراز بودن دستگاه را پیش از شروع کار آزمایش کنید و اگر خارج از اندازه های کارخانه سازنده نبود کار را شروع کنید. تراز بودن دستگاه را گاه به گاه بازدید کنید و اگر لازم بود دوباره تراز کنید.

بازرسی جرثقیل

پیش از شروع به بلند کردن بار مطمئن شوید:

دستگاه مناسب با قدرت کافی برای انجام کار انتخاب شده است.

وزن بار معلوم است و از توانایی دستگاه بیشتر نیست.

بار به خوبی بسته شده، لنگر ندارد و متعادل است مرکز ثقل بار روی خط شاقول نوک دکل قرار دارد. همیشه بعد از انجام کلیه مراحل قبل از شروع به کار اصلی یک نوبت بار را چند سانتیمتر از زمین جدا و تراز بودن بار و متعادل بودن آن را بازدید کنید.

بازرسی جرثقیل

بار به وسیله ابزار مناسب و با ظرفیت کافی به قلاب جرثقیل وصل شده است.
اگر قلاب جرثقیل با قرقره و سیم بکسل چند لا است، دقت کنی که درست بسته شده  و به یکدیگر تاب نخورده باشند.

سیم بکسل به درستی و محکم روی قرقره های سرد دکل و قرقره کشنده نشسته و پیچ خوردگی و گره ندارد.

سیم بکسل دستگاه (قلاب) به بار بسته نشده است.

 پیش از شروع به بلند کردن بار مطمئن شوید:

 آنقدر سیم بکسل روی دستگاه وجود دارد که پس از پایین آوردن بار یا دکل تا آخرین اندازه ممکن، هنوز دو دور کامل سیم بکسل روی قرقره کشنده باقی مانده باشد.

توانایی و قدرت سیم بکسل: هر گاه که سیم بکسل را عوض می کنید یا دکل را بلندتر می کنید درست انتخاب شده است.برای کارهای حساس، با کمک یک راهنما یک بار بدون بار و آزمایشی تمرین کنید. این کار برای پیدا کردن بهترین و امن ترین راه به شما کمک خواهد کرد.

شعاع بار و وزن بار در محدوده جدول بار قرار دارد. با اندازه گیری مرکز گردش جرثقیل تا پای عمود نوک دکل شعاع بار را به دست آورید.

بارهایی که قسمت بالای آنها سنگین تر است ، باید دست کم در سه نقطه محیط بر مرکز ثقل بار به قلاب بسته شوند تا مانع واژگونی بار بشوند.

آیا قلاب زبانه ایمنی (شیطانک) سالم و مناسبی دارد.

آیا برای محاسبه وزن بار وزن قسمتهای واسطه مثل قلاب، سیم بکسل های نگهدارنده و شاهین ها و دوپاها و…. را حساب کردهاید؟

آیا سرعت و جهت باد و سطح بار و دکل را در نظر گرفتهاید؟ باد با سرعت بالای ۴۸ کیلومتر بر ساعت می تواند ظرفیت ایمنی جرثقیل را پایین بیاورد و نباید در سرعت باد بالای ۴۸ کیلومتر بر ساعت کار کرد.

زاویه دکل و گردون باید جوری باشد که قلاب شاقول در بالای گرانیگاه بار (مرکز ثقل) آویزان باشد و گرنه فشار رانشی (جانبی) زیادی به دکل خواهد آمد که بسیار خطرناک است.

بازرسی جرثقیل

آیا همه افراد محوطه کار را قبل از بلند کردن بار ترک کرده اند؟ باز هم بستن محکم بار به قلاب را بررسی کنید.

هرگز سعی نکنید ظرفیت دستگاه را از راه رسانیدن دستگاه به حد شروع واژگونی پیدا کنید. این کار بسیار خطرناک است. در جرثقیل های تلسکوپی، شکستن دکل می تواند بسیار زودتر از رسیدن به حد واژگونی اتفاق بیفتد.

 بارهای آویزان و آزاد

 تمام اندازه های جدول بار مربوط به بارهای آزاد و آویزان می باشند. بارگزاری جانبی به دکل یا تاب خوردن بار به جلو (و راست و چپ) می تواند سازه دستگاه را خراب یا آن را واژگون کند. بارگذاری جانبی (فشار به دکل از پهلو) می تواند بسیار خطرناک باشد و در موارد زیر اتفاق می افتد:

  • بلند کردن بار وقتی دستگاه تراز نباشد.
  • چرخاندن بار آویزان وقتی دستگاه تراز نیست.
  • کشیدن بار روی زمین.
  • شتاب با ترمز ناگهانی هنگام چرخاندن بار.
  • نیروی باد روی بار یا روی دکل.
  • هل دادن بار.

بازرسی جرثقیل

تاب خوردن بار به بیرون چرخاندن تند یک بار آویزان باعث می شود بار با نیروی گریز مرکز از دستگاه دور شود. دور شدن بار می تواند باعث شکستن دکل یا واژگونی دستگاه شود. گرداندن تند با بوم بلند بدون بار یا گرداندن تند از پشت به پهلو روی چرخ لاستیکی نیز خطر شکستن دکل یا واژگونی دستگاه را زیاد می کند. پاره شدن مهاربندهایی که در زمان حرکت بار به هر دلیل گیر کرده و بار را غیرمتعادل کرده اند باعث تاب خوردن بار و احتمالاً واژگونی جرثقیل یا شکستن دکل می شود.معمولاً مهاربندهایی که به جایی بسته و فراموش شده اند باعث این نوع سوانح می شوند.

دکل و بچه دکل

 با دکل های بلندتر، هنگام گرداندن یا بالا پایین کردن دکل دقت و احتیاط بیشتری لازم است. مهاربند نگهدار دکل و بچه دکل باید مطابق دستور کارخانه سازنده نصب شود. اضافه کردن بچه دکل شعاع کار را زیاد اما ظرفیت بار را کم می کند.

بازرسی جرثقیل

وقتی از بچه دکل استفاده می شود به خصوص روی دکل های بلند، گرداندن یا ترمز تند دکل فشار زیادی از پهلو به دکل و بچه دکل آورده می تواند آنها را خراب کند.

در جرثقیل های با دکل کشوئی، کشوهای مختلف باید با ترتیب و اندازه معین شده توسط سازنده دکل استفاده شوند. هرگز از دکل دستگاه برای فشار دادن یا کشیدن استفاده نکنید مگر آن که سازنده اجازه داده باشد.

مواظب عقب جهیدن دکل باشید 

با دکل و مهاربندهای زیر بار و دکل قائم نزدیک به آخر، بوم یا بار را آزاد نکنید. مهاربندهای بوم زیر بار کش می آیند و وقتی آزاد شوند، به طول اولیه خود برخواهند گشت. دیده شده که مهاربندها بوم را به عقب کشیده باعث خرابی دکل یا واژگونی دستگاه شده اند.

بازرسی جرثقیل

با دکل چسبیده به آخر و بار بلند شده، باید پایین گذاشتن بار با کمک و پایین آوردن همزمان دکل و قلاب انجام شود تا از عقب جهیدن بوم جلوگیری شود.

بار را تا جایی که ممکن است کنترل شده و با کمک دنده پایین بیاورید و از ترمزها هم استفاده کنید. در دکل هایی که با سیم بکسل بالا و پایین برده می شود باید همیشه زبانه قفل وینچ درگیر باشد مگر هنگامی که دکل بالا یا پایین می شود.

مواظب نوک دکل باشید. 

از جمع شدن بیش از اندازه سیم قلاب که باعث گیرکردن قلاب به نوک دکل و پاره شدن سیم بکسل یا عقب کشیده شدن دکل به ویژه بچه دکل می شود پیشگیری کنید. در جرثقیل های با دکل کشوئی خطر کوتاه آمدن سیم بکسل قلاب در هنگام باز شدن دکل خیلی زیاد است. معمولاً دکل و سیم بکسل همزمان باید باز بشوند.

بازرسی جرثقیل

برداشتن و بردن بار

 جدول های بار برای دستگاه های ایستاده و بی حرکت تهیه شده اند اگرچه گاهی از دستگاه برای کار برداشتن و بردن بار هم استفاده می شود. جابجایی با بار آویزان به احتیاط و دقت خیلی زیاد نیاز دارد.

بازرسی جرثقیل

مسیر ناهموار، درازای دکل، موانع بالای سر، لنگرهای زمان ابتدای حرکت یا ترمز کردن و نیروی گریز از مرکز در زمان دور زدن از جمله مواردی هستند که بایستی:

۱- برداشتن و بردن بار باید حتماً توسط سازنده دستگاه تائید و اجازه داده شده باشد. این کار هرگز بدون اطمینان از مجاز بودن انجام نشود.

۲- دانستنی های جدول بار، سرعت، حرکت مسیر و محوطه حرکت و فشار باد چرخ ها و غیره را از کتابچه راهنما بدست بیاورید.

۳- از حرکت و ترمز ناگهانی خودداری کنید.

 ۴- فقط در صورت اجبار و با آهسته ترین سرعت و بیشترین شعاع ممکن دور بزنید.

۵- با مهاربندهای مناسب از چرخیدن بار آویزان جلوگیری کنید.

 ۶- با کوتاهترین دکل ممکن کار کنید.

۷- بار را تا حد ممکن نزدیک به زمین نگهدارید.

 بلند کردن بار با جرثقیل 

استفاده از دو جرثقیل برای بلند کردن یک بار سنگین یا بزرگ باید با توجه به دستورات سازنده جرثقیل انجام شود.

بازرسی جرثقیل

کننده کار بایستی تمام افراد درگیر در کار را برای جاگیری، بستن بار و ترکیب حرکت به خوبی آموزش بدهد.

هر دستگاه درگیر در کار باید دارای یک راننده مشخص که کاملاً در جایگاه مخصوص مستقر شده است باشد.

کار بایستی فقط توسط یک نفر سرپرستی شود. او باید قبل از شروع کار اصلی برنامه کار را با رانندگان و راهنماها در میان گذاشته و آنها را کاملاً توجیه نماید.

سرپرست کار باید کاملاً از وزنی که هر یک از جرثقیل ها تحمل خواهند کرد آگاه باشند همچنین باید مطمئن باشد بار به خوبی تقسیم شده و هر جرثقیل به درستی وزن تعیین شده را تحمل خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید ظرفیت دستگاه بر اساس بار آویزان و تراز محاسبه شده است و در حالتی که نوک بوم درست بالای مرکز ثقل بار باشد. استفاده از دو یا چند جرثقیل عوامل خطرناک چندی را وارد کار می کند از جمله بارگذاری جانبی دکل , فشار غیر مجاز، اشتباهات رانندگان، اختلاف زمین زیر پای جرثقیلها و بسیاری عوامل دیگر.

درباره بار

راننده نباید بار را هنگام گردانیدن از روی سر افراد رد کند. همچنین نباید اجازه دهد کسی از زیر بار یا دستگاه رد شود.

بازرسی جرثقیل

وقتی افراد به بار یا جرثقیل نزدیک تر می شوند باید بوق خطر زده شود. آیا بوق خطر دارید؟ در غیر این صورت حتماً نصب شود.

مواظب افراد ایستاده در بلندی ها باشید. به هوش باشید بار به آنها نخورد.

 هرگز دو یا چند بار را با هم بلند نکنید اگر چه مجموع وزن آنها کمتر از توانایی های جرثقیل باشد. در این حالت ممکن است باربندها صدمه دیده و بار بیفتد. در جرثقیل های چرخ زنجیری، همیشه ترمزهای حرکت را در هنگام بلند کردن بار درگیر کنید. در جرثقیل های چرخ لاستیکی، وقت کار روی چرخ، ترمز دستی را درگیر کنید.

بازرسی جرثقیل

 اجازه ندهید هیچ بخش از دستگاه یا بار حین بلند کردن بار یا گردانیدن آن با چیزی تماس یا برخورد داشته باشد. چنانچه دکل یا بار با یک مانع برخورد کند یا به هر نحوی آسیب ببیند، کار باید به سرعت متوقف شود دکل باید بازدید و مشخص شود سالم و امن است.

همواره حرکت های بار را در فرمان داشته باشید و برای پیشگیری تکان و جابجایی ناخواسته از مهاربند استفاده کنید.

هنگام استفاده از طناب های مهاربند نبایستی مهاربند را به دور دست یا بدن یا لباس خود بپیچید چرا که شاید وادار شوید برای پرهیز از خطر و آسیب، مهاربند را به تندی رها کنید.

در کارهای شبانه، محوطه کار بایستی به اندازه کافی روشن شود و افراد باید به آسانی همه جای جرثقیل، دکل و بچه دکل و بار را ببیند. راهنما حتماً باید در مکان روشن و قابل دیدن قرار بگیرد.

 جاهای گیردار 

جاهای گیردار در اثر حرکت قطعات نسبت به یکدیگر به وجود می آیند و می توانند باعث مرگ یا آسیب های کشنده شوند. اجازه ندهید در جای گیردار روی دستگاه یا اطراف آن کسی بایستد.

بازرسی جرثقیل

در زمان تعمیرات هم باید مواظب جاهای گیردار بود و تا زمانی که امکان حرکت آنها وجود دارد باید از آنها پرهیز کرد. از تمام نقاط گیردار و متحرک دور شوید. هرگز دست خود را داخل کشوهای بوم یا جک های پایه نکنید مگر آنکه قبلاً کشوها را سرجای خود محکم کرده و موتور را خاموش کرده باشید.

بازرسی جرثقیل

مواظب کشنده باشید مواظب باشید تا سر دکل وقت پایین آوردن یا گرداندن به اطاق کشنده نخورد. در زمان جابجایی جرثقیل، کل قسمت گردون بایستی سر جای خود محکم شود تا از گردش بوم و تصادم با اطاق کشنده جلوگیری شود.

بازرسی جرثقیل

خـــطـر 

کار کردن در کنار سیم های برق ممکن است به مرگ یا آسیب های خطرناک بیانجامد.

 قبل از کار در اطراف سیم های برق همیشه با صاحب یا مسئول خطوط برقی که قرار است در اطراف آن کار کنید تماس بگیرید.

شما و مسئولین خطوط نیرو باید با هم اقدامات احتیاطی بایسته را برای کار با ایمنی مشخص و به انجام برسانید.

بازرسی جرثقیل

همه سیم کشی ها را دایر و سالم فرض کنید. حتی اگر بدانید برق قطع و سیمها روی زمین هستند.

بازدید کارهای انجام شده برای ایمنی در مسئولیت مشترک بهره بردار و کارکنان اداره برق می باشد.

خطوط انتقال نیروی برق

 کارکردن در اطراف سیم های برق خیلی خطرناک است و باید احتیاطات ویژه معمول گردد. بنا به تعریف، شما وقتی در اطراف سیم های برق هستید که هر قسمت از دستگاه شما یا قسمت های اضافی آن از جمله دکل، بار یا بدنه در هر شرایط با دکل بالا یا پایین یا گردون در هر جهت وارد محدوده خطر سیم های برق بشود.

بازرسی جرثقیل

هنگام کار در اطراف سیم های برق، سرعت کار را کم کنید تا فرصت عکس العمل بیشتری داشته باشید. عایق های الکتریکی نصب شده روی جرثقیل یا قسمتهای حفاظتی هر یک دارای محدودیت هایی هستند؛ وجود و استفاده از این عایق ها، جایگزین پیروی همه جانبه از مقررات نمی باشد.

مطمئن باشید قوانین ایمنی محلی و کشوری و حرفه ای را در مورد کارتان رعایت می کنید.

برای رعایت ایمنی باید کمترین فاصله مجاز برای کار در اطراف خطوط انتقال نیرو معلوم و روشن بوده و هرگز نباید از آن تجاوز کرد.

بازرسی جرثقیل

 وقتی اطراف خطوط فشار قوی الکتریکی کار می کنید:

به هوش باشید. همه کارکنان اطراف جرثقیل باید همواره از دستگاه و بار دور باشند اگر بار باید به جای ویژه ای در نزدیکی خطوط برق منتقل شود، با اداره برق منطقه ای هماهنگی و کارهای بایسته را انجام دهید.

بازرسی جرثقیل

از یک فرد راهنما استفاده کنید. تنها مسئولیت این راهنما باید این باشد که در بهترین دیدگاه ایستاده مواظب نزدیک شدن هر قسمت از بار یا جرثقیل به سیم های برق باشد. راننده هم باید کاملاً به فرد راهنما و نشانه های او توجه داشته باشد.

فراموش نکنید که کار در اطراف سیم های برق یا در هوای طوفانی و با رعد و برق می تواند بسیار خطرناک بوده و به مرگ یا آسیب جدی بیانجامد.

برق فشار قوی

 کار در اطراف سیم های فشار قوی می تواند باعث جمع شدن و القاء الکتریسته روی دستگاه بشود.

لوله های گاز زیرزمینی

همیشه با صاحبان لوله های گاز یا نزدیکترین اداره گاز تماس بگیرید. پیدا کردن آدرس و تماس با آنها جزء مسئولیت و وظایف بهره بردار است.

همراه با مسئولین لوله گاز اقدامات احتیاطی لازم را مشخص کنید.

سرعت کار را کم کنید. ممکن است فرصت کم باشد و فاصله ها درست در نظر گرفته نشده باشد.

از یک فرد راهنما استفاده کنید. تنها مسئولیت این راهنما این است که در بهترین دیدگاه ایستاده و مواظب نزدیک شدن هر قسمت از بار یا جرثقیل به لوله گاز باشد. این راهنما باید مستقیماً با راننده در ارتباط باشد. راننده هم باید کاملاً به فرد راهنما و نشانه های او توجه داشته باشد.

بررسی چگونگی اقدامات احتیاطی لازم شده در زمره مسئولیت بهره بردار و شرکت گاز میباشد.

بازرسی جرثقیل

وقتی در کناره های رودخانه، دریا یا معدن کار می کنید:

بازرسی جرثقیل

افراد کارگاه باید از وجود و محل کناره شیب های تند و کنده کاری و گود برداری ها با خبر باشند. همیشه امکان فرو ریختن دیواره شیب های تند و جاهایی که زیرشان خالی شده وجود دارد.

دستگاه را همیشه از کناره شیب ها و جاهایی که احتمال ریزش دارند دور نگه دارید.

وقتی با آهن ربا کار می کنید 

آهنربای برقی با جریان فشار قوی کار می کند و می تواند خطرناک باشد.

بازرسی جرثقیل

در تابلوی برق آهن ربا همیشه باید بسته و محکم باشد.

خیلی مراقب افراد باشید. هرگز اجازه ندهید کسی بار یا آهن ربا را لمس کند. پیش از باز و بست سیم های آهنربای برقی، کلید آهنربا را قطع و همه نیروی برق را خاموش کنید.

 اگر قرار است بار در جای مشخص گذاشته شود، از یک وسیله نارسا مانند مهاربندهای کنفی یا نایلونی استفاده شود.

قبل از بلند کردن بار بوق دستگاه را به صدا درآورید و تا زمانی که همه افراد از مسیر کار دور نشده اند بوق را قطع نکنید.

هرگز بار را از روی افراد رد نکنید. هرگز اجازه ندهید کسی زیر بار برود یا بین بار و آهن ربا قرار بگیرد.

هرگز قبل از زمین گذاشتن آهن ربا و قطع جریان برق صندلی راننده را ترک نکنید.

 گل کشی و لایروبی (دراگ لاین و کلم شل)

هنگام کار گل کشی و لایروبی از کوتاهترین دکل ممکن استفاده کنید تا بالاترین ایستائی را داشته باشید.

سیم بکسل نگهدارنده بار را همیشه کشیده نگهدارید و فقط وقت خالی کردن آن را آزاد کنید.

جام را زیادتر از حد پر نکنید. ریزش مواد زیادی از داخل جام به خارج برای افراد خطرناک است.

وزن جام و بار نباید از حد اجازه داده شده کارخانه بیشتر باشد. هرگز یک کامیون را بارگیری نکنید مگر آن که قبلاً راننده در جای امنی ایستاده باشد. کامیون ها باید درست بارگیری شوند تا از اطاق بار چیزی آویزان یا بیرون نباشد. بار را از روی جلوی کامیون (اطاق راننده و موتور) رد نکنید.

جابجایی با ایمنی 

هرگز دستگاه را در محوطه کارگاه ها یا جاده های شلوغ یا بین مردم بدون راهنما حرکت ندهید. راهنما مسئول سرعت و جهت حرکت دستگاه و ایمنی کار خواهد بود. علامت های راهنما در همین کتاب موجودند.

هرگز اجازه ندهید افراد روی جرثقیل سوار و از آن برای جابجایی استفاده نکنید. هرگز پیش از اطمینان از بی خطر بودن کار برای افراد یا اموال، دستگاه را حرکت نداده و گردون را نگردانید. هرگز از دستگاه در حال حرکت سوار یا پیاده نشوید. برنامه خود برای توقف یا حرکت را با بوق اعلام کنید. یک بوق برای توقف، دو بوق برای حرکت به جلو و سه بوق برای عقب رفتن

مواظب جاهای کم عرض و سقف های کوتاه باشید. وقتی از جاهای تنگ و کم عرض رد می شوید از راهنما استفاده کنید. عرض و طول و ارتفاع دستگاه خود را بدانید. ظرفیت پل ها را بدانید و از آن تجاوز نکنید. اندازه توانایی حرکت دستگاه خود را در شیب و زمین های لغزنده بدانید و از آن تجاوز نکنید. در جاهای کم عرض از آزادی و حرکت بدون مانع پشت جرثقیل (قسمت وزنه) و فاصله کافی آن به خصوص هنگام گرداندن بالای دستگاه مطمئن شوید.

سرعت حرکت را در پیچ های تند و کم عرض کم کنید.

بازرسی جرثقیل

 اگر دستگاه شما کلاچی است و گردون جداگانه ندارد، اگر لازم شد در زمان حرکت بالای دستگاه را بچرخانید همیشه اول کلاچ گردون را درگیر و سپس ترمز گردون را آزاد کنید. اگر دستگاه چرخ زنجیری دارای ترمز حرکت خودکار نیست، در سرازیری و شیب حتماً قبل از فرمان گرفتن جلوی زنجیرها را ببندید. (دستگاه های چرخ زنجیری با پلوس و دیفرانسیل جهت فرمان گرفتن ناچارند سیستم حرکت را خلاص نمایند.)

وقتی سیستم حرکت را برای بکسل کردن دستگاه خلاص و آزاد میکنید (مثلاً با باز کردن زنجیرهای حرکت یا بیرون کشیدن شفت واسطه هیدرو موتورهای حرکت یا آزاد کردن ترمز دستی ها) دیگر ترمزی برای نگهداشتن دستگاه وجود ندارد و حتماً قبل از آزاد کردن چرخ ها از سیستم حرکت جلوی زنجیرها را ببندید.

بازرسی جرثقیل

 وقت جابجائی دستگاه مواظب بوم دستگاه باشید. جاده ناهموار ممکن است باعث شود  نوک بوم بالا بیاید یا دکل موج برداشته بالا بپرد و با موانع بالای سرخود برخورد کند. از زیر موانع با سرعت کم و مورب رد شوید. هرگاه گرانیگاه (مرکز ثقل) دستگاه از روی برآمدگی رد شود، دستگاه تکان تندی خواهد خورد. مواظب باشید.

بازرسی جرثقیل

وقتی از یک شیب تند بالا می روید یا از نوک یک تپه رد می شوید، دکل را تا اندازه برآمدگی ممکن پایین بیاورید. اما مواظب باشید زیر دکل جای خالی کافی باقیمانده باشد.

هرگز با دکل نزدیک به قائم (بالای ۸۰ درجه) حرکت نکنید چون در اثر تکان ممکن است بوم از پشت برگردد.

اگر ممکن است کشوهای پایه را بیرون بیاورید و پایه ها را در فاصله مناسبی با زمین نگهدارید.

 زمان بارگیری یا پیاده کردن جرثقیل از روی کمرشکن حتماً از سکو استفاده کنید. اگر سکوی مناسبی در دسترس نیست، با الوار یک سکوی مناسب با سنگینی بار بسازید. همیشه کار بارگیری و پیاده کردن را در جای تراز انجام بدهید. پیش از حرکت کمرشکن، جلوی زنجیرها و چرخ ها را ببندید و دکل و بدنه جرثقیل را به تریلی محکم کنید. اگر یک دستگاه بدون ترمز را بکسل می کنید، توصیه می شود با کمک دو بازوی بکسل ثابت و سه نقطه اتصال کار کنید. مطمئن شوید ترمزهای دستگاه کشنده آنقدر قوی هستند که بتوانند هر دو دستگاه را ترمز کنند.

بازرسی جرثقیل

 وقتی حرکت می کنید:

با چراغهای روشن حرکت کنید. از چراغ چشمک زن و پرچم های خطر لازم استفاده کنید. در مورد دستگاه های بزرگ، حتماً دو دستگاه خودرو (مجهز به بی سیم) از جلو و عقب دستگاه را اسکورت نمایند. از قوانین آگاه باشید و از آنها اطاعت کنید. وقتی می خواهید در کناری بایستید، به اندازه دکل و قسمتهای دیگر دستگاه جای خالی نگهدارید.

بازرسی جرثقیل

از دستورات کارخانه سازنده برای حرکت و جابجایی دستگاه استفاده کنید.

پایان کار با ایمنی 

خاموش کردن ایمن دستگاه 

هر دستگاه یک روش درست خاموش کردن ویژه دارد. همیشه از دستورهای کارخانه برای خاموش کردن دستگاه استفاده کنید. به هوش باشید و ببینید دستگاه خود را در کجا نگه می دارد. دستگاه را در جاهایی که شانس ریزش دارد یا در مسیل قرار داشته ممکن است بارانهای شدید زیر آن را شسته و خالی کنند، رها نکنید.

بازرسی جرثقیل

 هرگز دستگاه را در سراشیبی پارک نکنید هرگاه نتوان از پارک در سراشیبی پرهیز کرد، باید درست جلوی چرخ ها را ببندید تا دستگاه حرکت نکند.

 دکل را پایین بیاورید یا آن را به خوبی مهار کنید با کمک اهرمهای راه انداز (کنترل ها) فشار را از قسمتهای داخلی برداشته مطمئن شوید همه قسمت ها (دستگاه های هیدرولیک) ساکن و بدون بار هستند. میتوانید از کتابچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید. همه اهرم های راه انداز را در حالت خلاص بگذارید. ترمز یا قفل گردون و ترمز یا قفل حرکت را درگیر کنید تا از جابجایی ناخواسته جلوگیری شود. کلاچ اصلی را آزاد کنید و موتور را خاموش کنید.

بازرسی جرثقیل

هرگز با موتور روشن یا بار آویزان اطاق راننده را ترک نکنید. کلید قطع کن برقی را بزنید تا از روشن کردن دستگاه توسط افراد بی صلاحیت پیشگیری کنید. در اطاق راننده را قفل کنید.

تعمیرات و نگهداری

 کلیات کار نگهداری و تعمیر چنانچه از راه درست انجام نشود می تواند خطرناک باشد. همه آنهایی که دستی در کار دارند باید از خطرها آگاه باشند و از روش کار درست پیروی کنند. روی قسمت ها و تجهیزاتی که آشنا نیستید و صلاحیت ندارید کار نکنید. پیش از هر کار تعمیرات و نگهداری، به کتابچه راهنما سربزنید و از روش پیشنهادی کارخانه سازنده دستگاه استفاده کنید.

همه سینی ها و نرده های گم شده یا شکسته را جایگزین کنید. در زمان انجام کار تعمیر و رسیدگی روی دستگاه باید روی اهرم ها و کلید روشن دستگاه نشانگرهای لازم نصب شود. فقط کسانی که کاملا ً در جریان کار هستند و آگاه و مطمئن هستند که خطری نخواهد داشت، می توانند نشانگرهای خطر را از اطاق راننده بردارند.

بازرسی جرثقیل

باید کفشک ها و رویه های ترمز و کلاچ خشک و بی روغن باشند. برای تمیز کردن دستگاه از شوینده های غیر آتش گیر و غیر آتش زا استفاده کنید. همیشه مواد سوختنی و آتش گیر را از دور و بر کارهای جوشکاری یا شعله و آتش دور کنید. جوشکاری و کار با آتش و شعله در نزدیکی مواد عایق و صداخفه کن ممکن است گازهای خطرناک ایجاد کند. وقتی که موتور روشن است دستها و لباسهایتان از نزدیکی پروانه و جاهای متحرک دستگاه دور نگهدارید.

دستگاه همیشه باید میزان و مرتب باشد. اگر در میزان بندی و تنظیم دستگاه سهل انگاری شود ممکن است خیلی خطرناک باشد.

به جز آن گروه از میزان بندی های ویژه که باید با موتور روشن انجام شوند، هرگز روی موتور یا دستگاه وقتی که موتور روشن است کار نکنید. وقتی می خواهید روی دستگاه کار کنید، موتور را خاموش و کلاچ اصلی را آزاد و نشانه لازم را در اطاق راننده بگذارید.

پس از باز کردن نرده ها و سینی ها برای دسترسی به داخل دستگاه در زمان تعمیرات ممکن است بدن افراد به قسمتهای متحرک دستگاه گیر کرده و به سختی زخمی شوند. یک کار تعمیراتی هرگز بدون جاگذاری و نصب نرده ها و سینی ها و سایر سپرهای ایمنی کامل و تمام شده نیست.

اگر دنده ها، کلاچ ها، قرقره ها، فلکه ها یا مانند اینها باید در حال چرخیدن و کار روغن کاری شوند باید با دست چرخانده شوند نه با نیروی دستگاه.

هرگز انگشت خود را روی دنده ها و زیربندهایی که ممکن است کشیده شوند و یا لابلای قسمتهای متحرک قرار ندهید.

پیش از روشن کردن و کارکردن دستگاه، همه ابزارها را پایین آورده و جمع کنید.

 سیستم های هیدرولیک 

توجه کنید: جرثقیل های هیدرولیکی مشخصه های ویژه ای دارند. برخی از این ویژگی ها که مربوط به ایمنی هستند در زیر آمده اند:

دکل دستگاه به کمک یک ستون روغن زیر فشار سر جای خود ایستاده است پایه های نگهدارنده دستگاه هم همینگونه می باشند. مهمترین مسئله پایین آوردن دکل و بالا بردن پایه ها یا بستن زیر دکل و جرثقیل پیش از هر تعمیراتی می باشد.

به یاد داشته باشید اگر ستون روغن زندانی شده زیر فشار به هر علتی راه فراری پیدا کند، بوم یا دستگاه بی امان و به تندی خواهند افتاد و هر چه که زیر آنها باشد در خطر خواهد بود. اگر زیر دکل یا دستگاه را بسته اید، مطمئن شوید کارتان بی نقض بوده و الوار و زمین زیر الوار توانایی کافی برای نگهداشتن دکل و دستگاه را دارند. برای دانستن بیشتر از کتابچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید.

فشار روغن یا باد ممکن است مدت ها پس از خاموش شدن موتور در لوله ها و جاهای دیگر باقی بماند. اگر فشار باد یا روغن را به درستی آزاد نکرده باشیم این فشار می تواند روغن یا چیزهای دیگر مثل کورکن یا پیچ یا شلنگ باد یا هیدرولیک را با سرعت های زیادی پرتاب کند. بنابراین فشار باد یا هیدرولیک پیش از شروع تعمیرات یا میزان بندی باید آزاد شود. روش درست کار در دفترچه راهنمای دستگاه آمده است.

فشار فنر هم مانند فشار هیدرولیک و باد خطرناک است و میتواند کشنده باشد. قطعاتی مثل فشفشه های ترمز یا ترمزهای ایمنی خودکار و زنجیر سفت کن های دستگاه های چرخ زنجیری، فنرهای بسیار قوی و پیش فشرده ای دارند که اگر با آنها درست کار نکنید بسیار خطرناک می شوند.

قبل از باز کردن لوله و شیلنگ های هیدرولک و باد مطمئن شوید که:

دکل را روی زمین یا پایه مناسبی قرار داده اید.

موتور را خاموش کرده اید.

فشار باد روی مخزن هیدرولیک را خالی کرده اید

تمام فشار باد و هیدرولیک را با چند بار بازی با اهرم های راه اندازی آزاد کنید.

توجه: اگر سیستم هیدرولیک دارای مدار فرمان باشد، در برخی مدل ها با خاموش کردن و بستن کلید برق مدار فرمان از کار افتاده و آزاد کردن فشار هیدرولیک از قسمتهای مختلف ممکن است درست انجام نشود. در این مدل ها با موتور خاموش و کلید برق باز (روشن) اهرم های راه انداز را به کار بگیرید.

بازرسی جرثقیل

افشانه ای از فشار روغن هیدرولیک با فشار بالا می تواند به داخل پوست نفوذ کرده و زخم و آسیبهای بزرگ وارد کند. قبل از روشن کردن موتور مطمئن شوید همه اتصالات لوله ها و شیلنگ ها و شیرها محکم و در وضع خوبی هستند. روغنی که از یک سوراخ ریز با فشار زیاد بیرون می ریزد به سختی دیده می شود. برای پیدا کردن جای نشتی از یک تکه مقوا یا تخته نازک یا چیزی مثل آنها استفاده کنید. اگر روغن هیدرولیک با فشار زیاد به بدن شما برخورد کرده است باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. هنگام کار دستگاه های با مخزن هیدرولیک زیر فشار (بدون نفس کش) فشار و گرمای مخزن ممکن است خیلی بالا برود. باز کردن ناگهانی فیلتر روغن یا در مخزن هیدرولیک باعث پاشیده شدن روغن خیلی داغ به بیرون خواهد شد و ممکن است سوختگی شدید ایجاد کند. همیشه فشار داخل مخزن هیدرولیک را قبل از برداشتن درب مخزن به آرامی آزاد و خالی کنید.

بازرسی جرثقیل

برای دانستن روش درست کار از کتابچه راهنما دستگاه استفاده کنید.

 فشار سیستم هیدرولیک دستگاه خود را به کمک شیرهای فشار شکن در اندازه درست و مورد نظر کارخانه سازنده نگه دارید. فشار بالاتر از اندازه به قسمت های هیدرولیک یا سازه و بدنه دستگاه آسیب خواهد زد. فشار کمتر از اندازه کم شدن نیروی هدایت و فرماندهی دستگاه را در پی خواهد داشت. هر یک از دو حالت یاد شده می تواند خسارتهای شدید مالی و جانی وارد کند.

از خاموش شدن و خاموش ماندن موتور قبل از شروع هر تعمیر و میزان بندی مطمئن شوید مگر آن که روشن بودن موتور لازم باشد مثل تنظیم فشارهای دستگاه. از روش کارخانه سازنده دستگاه پیروی کنید و هرگز پیش از میزان بندی کامل دستگاه از آن بهره برداری نکنید.

بازرسی جرثقیل

راننده در هنگام تعمیرات و میزان بندیها باید از دستورهای تعمیرکار پیروی کند.هنگام اضافه کردن روغن قسمت های مختلف، حتماً از روغن سفارش شده کارخانه سازنده استفاده کنید. برخی از روغن ها وقتی با یکدیگر مخلوط می شوند ممکن است قطعات لاستیکی و پلاستیکی آب بندی را خراب کرده و دلیلی برای کم شدن هدایت و فرمانبری دستگاه بشوند.

بازرسی جرثقیل

اگر اهرم های راه اندازی، ترمزها و فرمان یا بخش های دیگر دستگاه های هیدرولیکی گیج و تنبل کارمی کنند،دستگاه را متوقف و بخش هیدرولیک را برای پیداکردن هوا در مدارهای روغن بررسی و بازدید کنید. گیجی و تنبلی بخش هایی مثل فرمان به دلیل وجود هوا در روغن می تواند باعث حرکت های کند یا حرکت های ناگهانی و ایجاد حادثه و آسیبب شود.

بازرسی جرثقیل

در هنگام سوخت گیری، کارهای ایمنی زیر باید انجام شود:

۱ -سوخت گیری فقط باید با موتور خاموش و با اطاق راننده خالی انجام شود.

۲ -سوخت گیری باید در جاهای با تهویه کافی انجام شود.

 ۳ -همه کلیدهای برق باید خاموش و بسته باشند.

۴ بخاری اطاق راننده باید خاموش و بسته باشد.

۵ -هنگام سوخت گیری چراغهای روشن بدون حباب، چیزهای جرقه زا، شعله آتش و سیگار و مانند این ها باید از یک فاصله مناسب نزدیک تر نباشد.

۶ -سعی کنید سرلوله سوخت گیری همیشه بامخزن سوخت تماس داشته باشد. اتصال زمین مناسبی ایجاد کنید تا از ایجاد جرقه و آتش سوزی ناگهانی پیشگیری کنید.

۷ -هرگز سوخت را روی جاهای داغ نریزید.

 ۸ -سوخت پاشیده شده به هر جا باید به سرعت تمیز شود.

۹ -موتور را قبل از بسته شدن در مخزن سوخت و دور شدن افراداز نزدیکی دستگاه روشن نکنید.

بازرسی جرثقیل

وقتی آب خنک کاری را بازدید می کنید:

۱ -موتور را خاموش کنید و اجازه دهید موتور و رادیاتور قبل از بازدید خنک شوند.

 ۲ – اگر یک موتور داغ کرده احتیاج به خاموش کردن دارد. صبر کنید تا رادیاتور خنک شود. آب داغ تحت فشار می تواند ایجاد سوختگی کند. هرگز به یک موتور داغ کرده آب اضافه نکنید.

۳ -داغ کردن موتور نشانه ای از گرفتاری و دردسر است قبل از بزرگ شدن گرفتاری و خسارت موتور را خاموش و ایراد را برطرف کنید.

بازرسی جرثقیل

بازدید و رسیدگی به باطری ها 

قبل از برداشتن یک باطری همه قسمت های برقی را خاموش کنید. اتصال بدنه را باز کنید. در هنگام بستن یک باطری، همه کلیدهای برقی باید خاموش باشند. اتصال بدنه را آخر از همه وصل کنید. وقتی باطری کمکی می گیرید باید کلید بین باطری های کمکی و باطری اصلی ابتدا قطع و فقط پس از وصل کردن باطری ها کلید زده شود. مهمترین مسئله بازکردن درهای خانه های باطری و پوشانیدن آنها با یک پارچه مرطوب میباشد.

آب اسید باطری می تواند روی پوست سوختگی ایجاد کند، لباس ها را سوراخ کند و اگر به چشم پاشیده شود احتمالاً چشم را کور خواهد کرد.

بازرسی جرثقیل

اگر اسید باطری روی پوست شما ریخته است پوست را با آب فراوان بشویید روی پوست خود جوش شیرین بریزید تا به خنثی کردن اسید کمک کنید. اگر اسید به چشم شما پاشیده شده به سرعت با مقادیر خیلی زیاد آب شستشو داده و خیلی زود پیش پزشک بروید.

هر گاه روی باطری کار می کنید به یاد داشته باشید پر و خالی شدن باطری های معمولی (سرب و اسید) آزاد شدن هیدروژن و اکسیژن را در پی دارد که مخلوط آنها بسیار زود و با کوچکترین جرقه یا شعله آتش گرفته و منفجر می شود.

همیشه هنگام کار با باطری از دستکش های ایمنی استفاده کنید.

برای جلوگیری از ترکیدن باطری:

تراز آب باطری را در اندازه درست خود نگه دارید. همیشه آب مقطر را وقتی میخواهید موتور را روشن کنید داخل باطری بریزید و هرگز در زمان خاموش کردن آب مقطر اضافه نکنید. اگر آب باطری در تراز درست باشد، جای کمی برای گازهای خطرناک باقی می ماند.

برای بازدید سطح آب باطری در تاریکی به جز چراغ قوه از هیچ چیز دیگری مثل فندک یا کبریت استفاده نکنید.

بازرسی جرثقیل

هرگز دو سر باطری را به یکدیگر اتصال ندهید، جرقه حاصله آتش گرفتن گازهای آزاد شده را در پی خواهد داشت. اگر درب خانه های باطری باز نباشد، در این حالت احتمال ترکیدن باطری زیاد است.

دستور کار بهره گیری از باطری کمکی 

۱ -سر کابل کمکی را به خروجی مثبت باطری خالی وصل کنید.

۲ -سر دیگر همین کابل را به خروجی مثبت باطری کمکی وصل کنید.

 ۳ -سر دسته دوم کابل کمکی را به خروجی منفی باطری کمکی وصل کنید.

۴ -آخرین اتصال باید روی بدنه موتور با شاسی و به دور از باطری باشد.

۵ -عقب بایستید و موتور را روشن کنید.کابل ها را برعکس روش وصل کردن باز کنید.

باد لاستیک ها

 عوض کردن لاستیک یا باد زدن به آنها کار پر خطری است، لاستیک و بچه رینگ زیر فشار باد قدرت انفجاری زیادی را در خود نگه می دارند. باز و بست لاستیک های جاده ای و کارگاهی (۳۰ تن به بالا) نیازمند به ابزار و روش و مهارت های ویژه است. مراقب فرار بچه رینگ در زمان بادکردن لاستیک و فرار لقمه چرخ در زمان بازکردن لاستیک باشید. برای کار با ایمنی، باید دستورهای نوشته شده قدم به قدم انجام شوند. بهتر است این کار به وسیله افراد حرفه ای انجام شود.

بازرسی جرثقیل

فشار باد

فشار باد را قبل از شروع به کار بازدید کنید. در هنگام کارکردن فشار باد تا حدی بالا خواهد رفت که طبیعی است و نباید آن را کم کرد. بار یا سرعت زیاد می تواند به کمک گرمای تولید شده فشار باد لاستیک را بالاتر هم ببرد. هرگز در این شرایط باد را خالی نکنید سرعت یا بار را کم کنید و اجازه دهید لاستیک خنک شود.

در هنگام باد زدن جلوی رینگ نایستید. از کنار لاستیک به کمک شیلنگ و شیر اضافی لاستیک را باد کنید. باید دور لاستیک قفس یا نرده مناسبی داشته باشد تا در صورت در رفتن بچه رینگ به مرگ یا آسیب کسی نیانجامد.

بازرسی جرثقیل

بازدید از لاستیک ها 

همه لاستیک ها باید به اندازه سفارش شده باد داشته باشند. هر روز باید درستی باد لاستیک ها بازدید شود. اگر یک لاستیک همیشه باد کم می کند از جایی نشتی دارد و باید تعمیر شود. همزمان با بازدید روزانه باد لاستیک ها، بازدیدهای زیر را هم انجام دهید:

 ۱ -چیزهایی که بین لاستیک های دوتایی گیر کرده یا داخل لاستیک فرو رفته اند.

۲- لاستیک های دوتایی باید هم اندازه و با کارکرد مساوی باشند.

۳- درپوش سوزن لاستیک و لقمه های چرخ سر جای خودشان باشند.

۴- بریدگی، پارگی یا کندگی هایی که ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند.

۵- لاستیک سایی یا خوردگی بیش از اندازه.

۶- رینگ خراب یا شل و بد بسته شده.

۷- تکه هایی از شاسی، پیچهای بیرون زده، فنرهای شکسته یا هر چیزی که ممکن است به لاستیک گیر کند.

۸- هرگز روی رینگ جوشکاری نکنید و نگذارید آتش با رینگ تماس پیدا کند.

بازرسی جرثقیل

سیم بکسل (سیم تاب)

 نو کردن سیم بکسل باید طبق مقررات (دولتی، کارگاهی) انجام شود. دستورات نگهداری و زمان نو کردن سیم بکسل را می شود از هر کارخانه سازنده سیم بکسل به دست آورد. برخی از راهنمایی های فراگیر برای جایگزینی سیم بکسل هایی که روی قرقره های فولادی کار می کنند در زیر آمده اند:

بازرسی جرثقیل

۱- اگر شش سیم از یک گام یا سه سیم از یک رشته در یک گام پاره شده باشند (برای سیم بکسل های متحرک).

۲- اگر یک سیم از رشته های بیرونی در نزدیکی مغز سیم بکسل بریده و بیرون آمده و از سازه سیم بکسل خارج شده باشد. این گونه موارد به بررسی زیادتری نیاز دارند.

۳- نشانه ای از سوختن یا داغ شدن سیم بکسل به هر دلیلی.

۴- کم شدن قطر اسمی سیم بکسل:

الف: ۰/۴ میلی متر برای سیم بکسل های تا ۸ میلیمتری

ب: ۰/۸ میلی متر برای سیم بکسل های از ۹ تا ۱۳ میلیمتری

پ: ۱/۲ میلی متر برای سیم بکسل های از ۱۴ تا ۱۹ میلیمتری

ت: ۱/۶ میلیمتر برای سیم بکسل های از ۲۲ تا ۲۹ میلیمتری

ث: ۲/۴ میلی متر برای سیم بکسل های از ۳۲ تا ۳۸ میلیمتری

بازرسی جرثقیل

برای سیم بکسل های ثابت و درجا (مهاربندها یا باربندها) بیش از دو سیم بریده در یک گام یا بیش از یک سیم بریده شده در یک رشته در محل سرسیم یا حلقه.

۱- وقتی پارگی مغز سیم بکسل در سیم بکسل های چرخ (چپ و راست) از نازک شدن موضعی سیم بکسل و دراز شدن سیم بکسل معلوم شود.

۲- قرقره ها برای خوردگی بیش از اندازه، ترک و یا شکستگی بازدید کنید.

 باز کردن سیم بکسل از قرقره

 در هنگام باز کردن سیم بکسل، قرقره یا کلاف نیز بایستی همزمان با باز شدن سیم بکسل بچرخد و گرنه سیم بکسل تاب خواهد خورد و کار کردن با آن دیگر درست نیست. روش درست بازکردن سیم بکسل در شکل آمده است.

بازرسی جرثقیل

بستن سیم بکسل 

فقط سیم بکسل های سفارش شده کارخانه سازنده باید روی دستگاه بسته شود، چرا که سیم بکسل های مشابه توانایی های مختلفی دارند.

همان گونه که در شکل می بینیم در زمان بستن سر سیم، امتداد سیم بکسل زنده (زیر بار) باید از سوراخ چشم سر سیم بگذرد. بست ایمنی سیم بکسل هم باید مانند شکل روی قسمت مرده (آزاد) سیم بکسل بسته شود. باید فاصله نشان داده شده در بین بست ایمنی و سر سیم جوری باشد که گوه یا لقمه سر سیم نتواند شل شده و در جای خود بازی کند.

بازرسی جرثقیل

بازرسی جرثقیل

اگر کار را آن گونه که گفته شد انجام ندهیم، سیم بکسل در نزدیکی سر سیم در هم پیچیده و عمر و توانایی باربری آن خیلی کم می شود.

همیشه وقت کار با سیم بکسل دستکش ایمنی چرمی بپوشید. هرگز سیم بکسل را با دست روی قرقره هدایت نکنید.

بعد از جاگذاری سیم بکسل نو اول با بار کم کار کنید تا نخها و رشته های سیم بکسل جا بیفتد. برای روغن کاری سیم بکسل به سفارش کارخانه سازنده توجه کنید.

بازرسی جرثقیل

 ۱- چیزهای سوختنی مثل کهنه و پارچه های روغنی، برگ، خار و خاشاک یا پودر زغال و خاک آلوده به روغن یا سوخت را از روی دستگاه پاک کنید.

 ۲- مسیرهای روغن و سوخت را بازدید و جلو نشتی ها را بگیرید.

۳- سیم کشی را بازدید و جاهای زخمی و خراب را درست کنید.

۴- از به هم مالیدن و سیم کشی و لوله کشی دستگاه جلوگیری کنید.

۵- بست ها و سر لوله های شل را سفت کنید.

۶- سیم های برق آویزان را مهار کنید.

۷- مطمئن باشید سینی ها و نرده های ایمنی سر جای خودشان بسته شده اند.

۸- مطمئن شوید لوازم آتشنشانی در دسترس هستند و کارایی دارند.

ایمنی به شما وابسته است

بازرسی جرثقیل

 اکنون شما کتابچه ایمنی انجمن سازندگان ماشین آلات سنگین خود را خوانده اید. اگر چه همه جوانب کار اجرایی یا تعمیراتی را نمی توان به کمک این کتابچه پوشش داد اما آن چه در این کتابچه آمده است کمک خواهد کرد عادت های مناسبی پیدا کرده و به سوی بالاترین اندازه های ایمنی کاری سمت گیری کنید.

از دستورهای ایمنی کارخانه سازنده دستگاه و آن چه در این کتابچه آمده پیروی کنید. آنگاه خواهید دانست مهمترین ابزارهای ایمنی کدامند:

راننده با احتیاط و مدیریت خوب کارگاه

 شما هم به گروه ایمنی بپیوندید و به خاطر داشته باشید ایمنی در گرو کارهای شماست.

در پایان این کتابچه و پس از خواندن کتابچه کاربری ویژه دستگاه خودتان، اگر هنوز برخی چیزها را نمی دانید، باید دوباره از کتاب ها کمک بگیرید و از مسئولین خودتان سؤال کنید.

تا همه چیز را ندانسته اید، کار را شروع نکنید.

اصول اولیه کار با جرثقیلهای متحرک

منبع: سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پاییز 


شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوزبازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهی سلامت  تاور کرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی ،  لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار ، سیستم ارتینگ و چاه ارت
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

با ما تماس بگیرید : ۴۴۲۸۲۹۰۴-۰۲۱

!Your trusted associate, asta

اصول اولیه کار با جرثقیل های موبایل
امتیاز بدهید
۱۳۹۶-۹-۷ ۱۷:۴۵:۵۷ +۰۳:۳۰

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه