بازرسی کلایمر۱۴۰۲/۱۰/۵ ۱۱:۱۵:۳۲

بازرسی کلایمر

بازرسی کلایمر در کشورهای صنعتی امری الزامی است. کلایمرها نیز به مانند غالب تجهیزات لیفتینگ دارای استانداردهای بین المللی هستند که از آن جمله می توان به استاندارد EN 1808 و استاندارد CE اروپا اشاره کرد. کلایمر وسیله ای برای دسترسی به ارتفاع و کار در ارتفاع است و عموماً برای نفربری طراحی شده است. رعایت استانداردها به دلیل ارتباط این وسیله با ایمنی کاربران کلایمر از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است و الزامات بسیار متعدد و سختگیرانه در طراحی، ساخت، تولید و بازرسی کلایمر اعمال می گردد.

بازرسی کلایمر

در کشورهای اروپایی و آسیایی، شرکت های تولید کننده کلایمر ملزم به دریافت این استانداردها بوده و بایستی کلیه باید ها و نباید های کلایمر تشریح شده در این استاندارد و حداقل های تعریف شده در آنها در حین ساخت مورد توجه قرار گرفته و در حین بازرسی کلایمر مورد بررسی قرار گیرند. علاوه بر آن، کلیه کلایمرها بایستی توسط شرکت های مجاز بازرسی در دوره های زمانی مشخص مورد بازرسی فنی قرار گرفته و گواهینامه سلامت کلایمر را دریافت نمایند.

مرجع بازرسی کلایمر استاندارد EN 1808 بوده و از مهمترین سیستم های کلایمر که در این استاندارد تقسیم بندی شده اند می توان به سیستم های زیر اشاره کرد:

  • کلایمر های پرتابل برقی ” Electrical Suspended Scaffoldings “
  • کلایمرهای پرتابل مکانیکی یا دستی ” Manual Suspended Scaffoldings “
  • کلایمرهای مونوریل
  • کلایمرهای ماشین روف

خدمات بازرسی کلایمر

خدمات شرکت بازرسی آستا در زمینه انواع کلایمر و انواع پلتفرم‌های معلق و متحرک به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

برای دریافت مشاوره در خصوص بازرسی، صدور گواهینامه سلامت و همچنین مشاوره خرید انواع کلایمر و پلتفرم های معلق و متحرک، با کارشناسان شرکت بازرسی آستا تماس بگیرید.

۷۰۰۰ ۴۹۱۹ ۰۲۱
    کلایمر چیست؟۱۴۰۰/۷/۱۲ ۱۳:۴۱:۱۵

    سیستم کلایمر وسیله ای برای دسترسی به ارتفاع است. دسترسی به بخش‌های مختلف فضای بیرونی چنین بناهایی نیاز به ابزارهایی به نام کلایمر داشته باشد. کلایمر روش بسیار کم هزینه‌تر و ایمن‌تری نسبت به داربست است و از طرفی نیاز همه ساختمان‌های بلند مرتبه محسوب می‌شود.

    استاندارد بازرسی کلایمر چیست؟۱۴۰۰/۷/۱۲ ۱۰:۵۱:۳۶

    استاندارد مرجع بازرسی کلایمر در ایران استاندارد EN 1808 است.

    کلایمر در چه مواردی کاربرد دارد؟۱۴۰۰/۷/۱۲ ۱۰:۵۴:۵۹
    • دسترسی به نمای ساختمان‌های بلند
    • تعمیر و نگهداری
    • نظافت
    • نقاشی
    • نصب کامپوزیت پنل
    • بازسای نمای سازه‌های بلند مرتبه
    اعتبار گواهینامه بازرسی کلایمر چند ماه است؟۱۴۰۰/۷/۱۲ ۱۰:۵۶:۲۲

    اعتبار گواهینامه بازرسی کلایمر طبق استاندارد ۶ ماه است.

    انواع کلایمر کدام است؟۱۴۰۰/۷/۱۲ ۱۰:۵۷:۳۸
    • کلایمر های پرتابل برقی ” Electrical Suspended Scaffoldings “
    • کلایمرهای پرتابل مکانیکی یا دستی ” Manual Suspended Scaffoldings “
    • کلایمرهای مونوریل
    • کلایمرهای ماشین روف
    چرا کلایمر نیاز به بازرسی دارد؟۱۴۰۰/۷/۱۲ ۱۰:۵۹:۴۵

    کلایمر عموماً برای نفربری طراحی شده است. رعایت استانداردها به دلیل ارتباط این وسیله با ایمنی کاربران کلایمر از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است. الزامات بسیار متعدد و سختگیرانه در طراحی، ساخت، تولید و بازرسی کلایمر اعمال می گردد.

    کلایمر چیست؟

    یکی از چالش‌های ساختمان‌های بلند، سدها، پل‌ها، سیلوها، مخازن نفت و سایر بناهای مرتفع، دسترسی به فضای محیطی آن‌ها و کار در ارتفاع است. ارتفاع بالا باعث می‌شود تا در زمان انجام فعالیت‌های مختلفی مانند تعمیر و نگهداری، نظافت، نقاشی، نماسازی و … دسترسی به این بخش ها با سیستم‌ هاس سنتی از قبیل داربست امکان پذیر نباشد. انواع کلایمر این دسترسی به بخش‌های مختلف فضای بیرونی چنین بناهایی را میسر می کند. کلایمر روش بسیار کم هزینه‌تر و ایمن‌تری نسبت به داربست است و از طرفی نیاز همه ساختمان‌های بلند مرتبه محسوب می‌شود.

    در این نوع سازه های مرتفع عموماً تجهیزاتی در پشت بام ساختمان  قرار می گیرد که از طریق کابلها و زنجیرهایی سبدی را در نمای ساختمان معلق نگه می دارد. کلایمرها انواع مختلفی دارند که می توانند با بهره گرفتن از یک موتور الکتریکی بالا و پایین رفته تا به منطقه مورد نظر برای کار برسد. این تجهیزات می توانند برای امور مختلفی مثل تعمیرات ساختمانی ، نقطه ­گذاری کردن، نقاشی و شستشوی نما استفاده شوند.

    بازرسی کلایمر

    البته در دنیا کلایمر با نام های دیگری همچون suspended scaffolding  به معنای داربست آویز یا معلق و همچنین Suspended Access Equipment که به اختصار SAE نامیده می شود و به معنای تجهیز دسترسی آویز است و حتی suspended working platform به معنای پلتفرم یا سکوی کاری معلق شناخته می شود.

    به بیان دقیق تر، در صورتی که این تجهیز به صورت موقتی و تنها در مرحله ساخت مورد استفاده قرار گیرد TSAE و در صورتی که به صورت ثابت جهت انجام کاری مشخص مثلا نظافت یا نگهداری در نمای ساختمان نصب گردد به آن BMU یا Building Maintenance Unit اطلاق می شود.

    برج‌ها و آسمان خراش‌های امروزی ارتفاع بسیار زیادی دارند و این موضوع کار نگهداری از فضای محیطی آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. دستگاه کلایمر (Climber) برای حل این مشکل اختراع شده است. بیش از صد سال است که انواع دستگاه‌های کلایمر مکانیکی و برقی برای دسترسی به فضاهای محیطی ساختمان‌های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرند و از جمله لوازم ضروری برای هر برج، سد، سیلو، مخازن نفت و سایر بناهای بزرگ مرتفع هستند.

    نحوه حرکت کلایمر

    برخی از کلایمرها فقط حرکت عمودی دارند. برخی دیگر می توانند علاوه بر حرکت عمودی حرکت افقی نیز انجام دهند. استفاده از کلایمر با حرکت عمودی در ایران عمومیت بیشتری دارد. از دلایل این عمومیت می توان به قیمت پایین تر و نصب و جابجایی آسان این دستگاه ها اشاره نمود.

    شرکت بازرسی آستا با در اختیار داشتن بازرسان با تجربه و مسلط به انواع کلایمر موجود در بازار ایران، آمادگی خود را برای بازرسی و صدور گواهینامه کلایمر در همه استان‌های میهن عزیزمان اعلام می دارد.

    کاربردهای کلایمر

    دسترسی ساده به نقاط مختلف ساختمان‌های بلندمرتبه مهم ترین کاربرد کلایمر است. دستگاه‌های کلایمر کاربردهای بسیار مهمی در نگهداری از نمای ساختمان‌ها و همچنین تعمیرات مورد نیاز دارند. تمیز نگه داشتن نمای برج‌ها و ساختمان‌های بلند از جمله موضوعات چالشی است که با کمک کلایمر ها به یک کار ساده و کم هزینه تبدیل می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای کلایمر شامل موارد زیر می‌شود:

    • دسترسی به نمای ساختمان‌های بلند
    • تعمیر و نگهداری
    • نظافت
    • نقاشی
    • نصب کامپوزیت پنل
    • بازسای نمای سازه‌های بلند مرتبه

    آموزش بازرسی کلایمر

    شرکت بازرسی آستا در راستای افزایش آگاهی در موارد ایمنی مرتبط به کلایمر اقدام به برگزاری دوره‌های بازرسی و ایمنی کلایمر می‌ نماید. این دوره ها عموماً در محل درخواست کننده دوره به صورت تئوری و عملی برگزار می‌ گردد. در این دوره استانداردهای مربوطه و موارد مهم در بازرسی های روزانه، ماهانه و سالانه تشریح می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دوره آموزش بازرسی کلایمر و همچنین سایر دوره های آموزشی شرکت بازرسی آستا به تقویم آموزشی ما مراجعه نمایید.

    تقویم آموزشی شرکت بازرسی آستا

    ایمنی کلایمر

    کلایمر ها علاوه بر ایجاد سهولت در دسترسی به نقاط مختلف از ساختمان های بلند مرتبه و برج ها،‌ در زمینه تامین ایمنی کاربر نیز نقش بسزایی دارند. استفاده از داربست ها همیشه با خطر سقوط و ناپایداری همراه بوده است. ظهور و گسترش استفاده از انواع کلایمر اگرچه ایمنی را افزایش داده‌اند،‌ اما با توجه به دسترسی به ارتفاعات بالاتر،‌در صورت بروز حادثه اتفاقات ناگوارتری خواهد افتاد.

    بازرسی کلایمر

    الزامات ایمنی کلایمر نقش مهمی در تامین ایمنی کاربری این تجهیزات ایفا می‌کند. کلایمر ها نقش بسزایی در سهولت انجام کار در اغلب پروژه های ساختمانی ایفا می کنند، اما خطراتی بالقوه نیز ایجاد کرده که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی از سوی هر یک از کاربران، به بالفعل تبدیل شده و صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. نوشته پیش رو تحت عنوان "بایدها و نبایدهای کلایمر" به همین مقوله پرداخته و سعی بر این دارد تا علاوه بر هشدار در خصوص کلیه خطرات بالقوه استفاده از کلایمر، توصیه های ایمنی را یادآور شده و کاربران را از مخاطرات احتمالی برحذر دارد. این نوشته در مرکز کانادایی ایمنی و سلامت شغلی بر اساس الزامات OSHA به رشته تحریر درآمده و توسط واحد تحقیقات و آموزش شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستــــــا به زبان فارسی ترجمه شده است.

    مطالعه مقاله اصول ایمنی کلایمر

    از این رو نقش بازرسی و صدور گواهینامه سلامت برای انواع کلایمر اهمیت بسیاری پیدا می کند. با بازرسی دوره ای و منظم کلایمر می توان با بررسی دقیق سیستم ترمز، سیم بکسل، میکروسوییچ ها و سایر ادوات مکانیکی و الکترونیکی کلایمر، در جهت نگهداری پیشگیرانه اقدام نمود. در نتیجه بازرسی کلایمر، نگهداری پیشگیرانه باعث رفع عیوب جرئی قبل از وقوع و بروز حادثه خواهد شد. برای دریافت اطلاعات در مورد انواع کلایمر و مشاوره در خصوص بازرسی کلایمر با شرکت بازرسی آستا تماس بگیرید.

    ۷۰۰۰ ۴۹۱۹ ۰۲۱
    Go to Top