قوانین و الزامات کار در ارتفاع

کار در ارتفاع همیشه می‌تواند مخاطراتی با خود به همراه داشته باشد. این جروه هر آنچه را که به عنوان کارفرما برای محافظت پرسنل خود در مقابل سقوط نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد. این مطالب همچنین برای پرسنل و سایر افراد حاضر در کارگاه سودمند خواهد بود.

پیروی از دستورات این راهنما به تنهایی برای تطابق با الزامات کارکردن در ارتفاع تدوین شده در سال ۲۰۰۵ (WAHR) کافیست. در مواردی که این راهنما دستور خاصی ندارد، شما می توانید از الزامات دیگری نیز پیروی نمایید

سقوط از ارتفاع یکی از شایع ترین حوادث منجر به جرح در محیط کار می باشد. این سقوط ها عموماً ناشی از افتادن از نردبان یا سقف های سست و شکننده است. هدف WAHR جلوگیری از مرگ و میر و جراحات ناشی از سقوط از ارتفاع است.

کار در ارتفاع

تعاریف

کارکردن در ارتفاع به معنی کار در محلی است که در صورت عدم هوشیاری و مراقبت امکان سقوط و جراحت وجود داشته باشد. برای مثال شما در حال کار در ارتفاع هستید اگر:

  • روی نردبان و یا سقف بدون حصار هستید.
  • سطح زیر پایتان شکننده است و در صورت شکستن آن سقوط خواهید کرد.
  • امکان سقوط تان در حفره یا چاله ای روی زمین و یا طبقه پایینتر وجود دارد.

اگر قصد کار در سطحی بالاتر از سطح زمین را دارید، بسیار هوشیار عمل کنید. ممکن است برخی موقعیت های کم خطر که عمدتاً در مواقع دیگر آنها را نادیده می گیرید،‌ در الزامات WAHR مورد توجه ویژه باشند.

ممنوعیت استفاده از نردبان ها یکی از مواردی است که به غلط تصور می شود که در استاندارد به آن اشاره شده است. در موقعیت های بسیاری نردبان مناسب ترین وسیله برای دسترسی به ارتفاع و کار در آن محل می باشد.

قبل از اقدام به کار به موارد ذیل توجه ویژه نمایید:

  • تا جایی که از لحاظ عملیاتی امکان دارد از کارکردن در ارتفاع اجتناب نمایید.
  • اگر مجبور به کارکردن در ارتفاع هستید بایستی با مهیا کردن سطحی ایمن برای کار کردن و یا استفاده از تجهیزات مناسب آن ارتفاع (هارنس) از سقوط جلوگیری نمایید.
  • حداقل ارتفاعی که می توانید در آن قرار بگیرد و کار را به انجام برسانید انتخاب کنید، با اتخاذ این روش و همچنین استفاده از تجهیزات مناسب کارکردن در ارتفاع می توانید صدمات ناشی از سقوط را نیز به حداقل می رسانید.

با استفاده از شکل شماره ۱ می توانید راهنمایی ها و مثال های دیگری از نحوه اتخاذ مراحل فوق الذکر در جهت تطابق با استاندارد را ببینید.

کار در ارتفاع

شکل ۱

شما بایستی:

  • تا جایی که می توانید کار را از روی زمین انجام دهید.
  • از ایمنی مسیر عبور و مرور کارکنان به ارتفاع و بالعکس اطمینان حاصل کنید.
  •  تجهیزات مورد استفاده در ارتفاع را از لحاظ مناسب بودن برای کار مورد نظر، پایداری و استحکام کافی بررسی نموده و مطمئن شوید که این تجهیزات به درستی نگهداری و بازرسی شده اند.
  • هرگز بار اضافی به تجهیزات تحمیل نکرده و آن ها را بیش از حد گسترده نکنید.
  • هرگاه در نزدیکی سطوح شکننده کار می کنید پیش بینی ها و احتیاطات لازم را انجام دهید.
  • در هنگام کار از سقوط اجسام جلوگیری نمایید.
  • راه فرار در مواقع اضطراری و برنامه نجات را مورد توجه قرار دهید.

این الزامات شامل حال چه کسانی می شود؟

اگر شما کارفرما، پیمانکار و یا مالک کارخانه هستید و یا اینکه پروژه کار در سطوح بلند و شبه‌پرتگاه را مدیریت می کنید، این الزامات شامل حال شما خواهد شد.

چگونه بایستی الزامات را رعایت کرد؟

تمامی کارکنان و مدیران هر پروژه کارکردن در ارتفاع بایستی از وجود برنامه ریزی قبلی و نظارت بر آن توسط افراد صلاحیت دار اطمینان حاصل نمایند. این اطمینان بایستی شامل نوع تجهیزات ایمنی استفاده شده در پروژه نیز بشود.

کارهای کم خطر و تقریباً مشخص (روتین) نیاز به برنامه ریزی قبلی کمتری دارند. ارزیابی ریسک از وظایف اولیه ناظران و کارکنان هر پروژه کار در ارتفاع می باشد. برای آشنایی بیشتر با روش ارزیابی ریسک به این سایت مراجعه نمایید.

در خصوص اتخاذ احتیاط های لازم برای کارکردن در ارتفاع تدابیر معقول و عملگرایانه بیندیشید. ارتفاع مورد نیاز برای انجام کار، طول مدت کار، دفعات تکرار آن و  همچنین سطحی که قرار است روی آن قرار بگیریم و کار را انجام دهیم، از عواملی هستند که پیش از شروع کارکردن در ارتفاع بایستی به دقت به آن ها اندیشیده شود. البته همواره موقعیت های کم خطری نیز وجود دارد که عمدتاً عقل سلیم حکم به انجام کار بدون درنظرگرفتن برخی تمهیدات می دهد.

روش تشخیص صلاحیت افراد برای کار در ارتفاع چگونه است؟

برای کارکردن در ارتفاع، تشخیص و به کار گماردن افراد با مهارت، دانش و تجربه کافی بسیار حائز اهمیت است. اگر تصمیم به آموزش دادن پرسنل مربوطه برای این امر دارید بایستی اطمینان حاصل کنید که این آموزش ها تحت نظر فردی با مهارت کافی برگزار خواهد شد.

در موقعیت های کم ریسک یا با زمان کوتاه (کارهایی که کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشند) که شامل استفاده از نردبان نیز می باشد همین که شخص مربوطه آموزش های مرتبط با استفاده ایمن از نردبان از قبیل بستن آن و … را دیده باشد کافیست. این آموزش ها اغلب باید در سایت و محل انجام کار صورت پذیرد و عموماً در کلاس به صورت تئوری انجام نمی شود.

کار در ارتفاع

زمانی که برای کارکردن در ارتفاع تخصص بیشتری موردنیاز است، مانند برنامه ریزی برای برپایی یک داربست پیچیده، مدارک صادر شده از سوی انجمن های تخصصی روشی برای احراز صلاحیت پرسنل دست اندرکار پروژه کار در ارتفاع می باشد.

چه تدابیری باید برای محافظت از جان پرسنل اندیشیده شود؟

اقدامات حفاظتی که ضامن حفظ سلامتی و جان کلیه پرسنل دست اندرکار پروژه کار در ارتفاع است (Collective Protection) بر اقدامات حفاظت فردی (Personal Protection) اولویت دارند.

اقدامات حفاظتی جمعی شامل تجهیزاتی است که نیاز به اقدامی از سوی پرسنل برای فعال شدن آن ها وجود ندارد مانند نصب حفاظ موقت یا دائمی روی پله ها و لبه های پرتگاه.

اقدامات حفاظت فردی شامل تجهیزاتی است که برای فعال شدنشان نیاز است تا هریک از پرسنل شخصاً اقدامی در جهت استفاده از آن ها انجام دهند مانند پوشیدن صحیح کمریند کار در ارتفاع (Harness) و اتصال آن از طریق تسمه جاذب انرژی (Energy-Absobing Lanyard) به لنگرگاه (Anchor Point).

علاوه بر تمامی توصیه های این جزوه، شکل شماتیک و قدم به قدم نشان داده شده در شکل ۱ بایستی مورد استفاده قرار بگیرد، اگرچه گاهی نیازی به پیاده سازی همه مراحل نیز وجود ندارد مانند زمانی که داربست حفاط داری قبلاً نصب شده و کارگرانی که روی آن کار می کنند نیازی به استفاده از تجهیزات فردی کاردر ارتفاع ندارند.

دلیل عمده حوادث کار در ارتفاع چیست؟

کار روی سقف بسیار پرخطر است. افتادن از روی سقف، افتادن ناشی از شکستن سقف و چراغ های شکننده روی سقف از عمده ترین و مهم ترین دلایل حوادث منجر به مرگ و میر و جراحات در هنگام کاردر ارتفاع است. اینگونه حوادث محدود به کارگاه های ساختمانی نیست و امکان وقوع آن ها در هنگام کارهای تعمیراتی و یا تمیزکاری روی هر سقفی وجود دارد.

سطوح شکننده

عموماً احتمال شکنندگی مواردی که در پی می آید بالاست:

  • چراغ های روی سقف
  • پنل های استفاده شده در سقف های پیش ساخته
  • ورقه های الیاف سیمانی تقویت نشده
  • ورق های فلزی خورده شده (پوسیده)
  • شیشه (از جمله شیشه های سیم دار و تقویت شده)
  • نئوپان پوسیده
  • سنگ و کاشی

حوادث سقوط ناشی از سقف های شکننده به راحتی قابل پیشگیری است، برای اطلاعات بیشتر در این مورد به اینجا مراجعه کنید.

بخش دوم کار در ارتفاع | قوانین و الزامات را در اینجا بخوانید.

منبع: http://www.hse.gov.uk

ترجمه توسط واحد آموزش شرکت آستا


شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوزبازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهی سلامت  تاور کرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی ،  لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار ، سیستم ارتینگ و چاه ارت
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

با ما تماس بگیرید : ۴۹۱۹۷۰۰۰-۰۲۱

!Your trusted associate, asta