بازرسی جرثقیل

بازرسی جرثقیل

بازرسی جرثقیل

نوشته حاضر ترجمه ویدیوی منتشر شده از Crane Safety Program در زمینه مراحل بازرسی جرثقیل می باشد. امید است بتوانیم گامی هر چند کوچک در ارتقاء جایگاه بازرسی فنی و نهادینه کردن ایمنی در ایران عزیزمان برداریم.

احتمالاً حادثه دردناک سقوط تاورکرین (جرثقیل برجی) در سال ۲۰۰۶ در بلبیو را به یاد دارید، وقتی که تاورکرین ۶۴ متری سقوط کرد و در آن حادثه یک مرد در آپارتمان مجاور کشته شد.

بعد از آن حادثه قانونگذاران ایالتی بر آن شدند تا اتحادیه های مرتبط را متعهد به تدوین آیین نامه هایی نمایند تا تمامی کارگاه های ساختمانی را ملزم به بازرسی جرثقیل به صورت سالیانه نماید.

اینجا  Rai یکی از پنجاه مرجع بازرسی و صادرکننده گواهینامه جرثقیل در واشنگتن حضور دارد که بعد از تدوین قانون بازرسی سالیانه جرثقیل ها که از ابتدای سال ۲۰۰۷ به اجرا گذاشته شد، بسیار پرکار بوده است.

مراحل بازرسی جرثقیل

مراحل بازرسی جرثقیل با مروری بر پرونده مدارک فنی و اجرایی جرثقیل و همچنین سوابق قبلی بازرسی جرثقیل شروع می شود. در این مرحله سوابق تعمرات و نگهداری جرثقیل بررسی شده و از به روز بودن مدارک و نگهداری صحیح جرثقیل اطمینان حاصل می نمایید.

مرحله دوم بازرسی جرثقیل، بازرسی چشمی اجزای جرثقیل است. ابتدا مستقیم بودن بوم جرثقیل و عاری بودن آن از هرگونه صدمه ظاهری را بررسی می کنید. قرقره ها و سیم بکسل ها چک شوند و از سایز صحیح آنها و عاری بودن از هرگونه صدمه به آنها اطمینان حاصل کنید.

قوانین جدید در خصوص بازرسی جرثقیل فقط دستگاه جرثقیل را ملزم به دریافت گواهینامه نمی نماید، بلکه راننده جرثقیل نیز بایستی آزمایش عدم اعتیاد را با موفقیت گذرانده و همچنین تحت آموزش قرار گرفته باشد.

وی بایستی بتواند امتحان تئوری و عملی را با موفقیت پشت سر بگذارد، چنین راننده ای می تواند گواهینامه اپراتوری جرثقیل را دریافت نماید.

از راننده جرثقیل بخواهید که بوم تلسکوپی را باز و بسته نماید و در هر مرحله از کار صدمه به شیلنگ ها را بررسی نموده و از عدم وجود نشتی در تمامی شلنگ ها مطمئن شوید.

مرحله بعدی بازرسی جرثقیل، بازرسی بلوک قلاب و همچنین بازرسی و تست عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضد برخورد قلاب با بوم (Anti 2 block) برای جلوگیری از صدمه به سیستم بالابری جرثقیل است.

تست بار مرحله بسیار مهم بعدی در بازرسی جرثقیل است. این تست بار برای اطمینان از اینکه وینچ و سیم بکسل می توانند بار نامی جرثقیل را تحمل کرده و پاره نشوند، انجام می شود. در هنگام بازرسی و انجام تست بار، دستگاه جرثقیل بایستی به مدت ۵ دقیقه در حالت سکون تحت بار قرار گرفته و سپس (در جرثقیل موبایل)

به همراه حدود یک متر به سمت جلو و عقب حرکت نماید. در همه این مراحل جرثقیل بایستی بار را به صورت ایمن نگه دارد و بتواند به جلو و عقب بدون مشکل حرکت نماید. عدم توانایی دستگاه و عدم تطابق با استانداردها در هر یک از مراحل بازرسی جرثقیل الزاماً به مورد تأیید قرار نگرفتن جرثقیل منجر خواهد شد.

کلیه مراحل بازرسی جرثقیل برای انواع مختلف جرثقیل ها چندین ساعت به طول می انجامد و این مراحل برای تقریباْ تمامی جرثقیل ها یکسان است.

ترجمه: واحد تحقیقات و آموزش شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستــــــا


شرکت مهندسی و بازرسی فنی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوزبازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

  • ارائه دهنده خدمات بازرسی و صدور گواهی سلامت  تاور کرین ، انواع جرثقیل ها ، کلایمر ، بالابر کارگاهی ،  لیفتراک ، دیگ بخار و مخازن تحت فشار ، سیستم ارتینگ و چاه ارت
  • ارائه دهنده خدمات آموزشی اپراتور تاور کرین و ریگری همراه با صدور گواهینامه

با ما تماس بگیرید : ۴۴۲۸۲۹۰۴-۰۲۱

!Your trusted associate, asta

۱۳۹۵-۹-۱۵ ۱۳:۰۸:۳۷ +۰۳:۳۰

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه